27.6.2016

Työmatkapyöräily: Keski-ikäiset naiset loukkaantuvat useimmin

Kaupunkipyörä

Tilastojen varjossa työmatkapyöräilijöistä useimmiten onnettomuus kohtaa keski-ikäistä naispyöräilijää. Taustalla lienee naisten yleisempi pyöräilytaipumus.

Vakuutusyhtiö If analysoi yli 10 000 erilaista työmatkapyöräilyssä sattunutta tapaturmaa vuosilta 2010–2015 ja selvitti samalla, kuinka riskialttiita erilaiset liikkujaryhmät ovat. Tyypillisin onnettomuus töihin pyöräillessä oli "keski-ikäinen nainen kaatui polkupyörällä työmatkalla ja loukkasi polvensa".

Liikkujista suurimmassa riskissä olivat nimittäin 47–60-vuotiaat naiset, edustaen peräti 27 prosenttia työmatkoilla loukkaantuneista pyöräilijöistä. Onnettomuustyypeistä vastaavasti yleisin oli kaatuminen ilman törmäämistä, sillä kaatuminen on yli seitsemän kertaa yleisempää kuin auton kanssa törmääminen. Kaatumisen taustalta löytyy kuitenkin usein väistämistarve.

– Erityisesti keskusta-alueilla näkee usein, että pyöräilijä joutuu väistämään yhtäkkiä avautuvaa auton ovea tai pyöräkaistalla hortoilevia jalankulkijoita. Näissä tilanteissa nopea reaktiokyky ja pyöräilykypärä voivat olla pyöräilijän pelastus, Ifin korvausjohtaja Anssi Ranta kertoo.

Eniten kolhuja pyöräilyturmissa ottavat jalat, olkapäät ja käsivarret. Erityisen paljon iskut kohdistuvat polviin ja kyynärpäihin.

– Vaikka pyöräillessä sattuu toisinaan vahinkoja, kannattaa muistaa, että kokonaisuudessaan pyöräily on ehdottomasti hyväksi terveydelle ja hyvinvoinnille. Myös mieli virkistyy, kun aurinkoisena kesäaamuna tarttuu auton avaimien sijasta fillariin ja pyöräilee töihin, Ranta kannustaa.

Pyöräilytapaturmat alkavat lisääntymään toukokuussa, kasvun huipentuessa marraskuuhun, jolloin pyöräillessä tapahtuu kaikkein eniten.

Vakuutusyhtiön analyysin mukaan naisille sattuu enemmän pyöräilytapaturmia, sillä lähes kaksi kolmesta turmasta sattuu naispyöräilijälle. Naisten tapaturmat lisääntyvät voimakkaasti 40 ikävuoden jälkeen. Miesten pyöräilytapaturmissa vastaavaa ikäkehitystä ei näy.

Ifin asiantuntija arvioi, että yksi syy naisten iän myötä lisääntyviin vahinkoihin on se, että naiset siirtyvät pyöräilemään työmatkat, kun lapsia ei enää tarvitse kuljettaa päiväkotiin tai kouluun.

– Tilastot eivät kuitenkaan kerro, miksi naisille sattuu enemmän pyöräilytapaturmia kuin miehille. Todennäköisesti naisten osuutta pyöräilytapaturmissa selittää se, että naiset fillaroivat töihin useammin kuin miehet, Ranta arvioi.

Lähde ja graafi: If Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat