3.6.2024 Moottoriurheilu Usko loppui kesken, ahneus iski väliin – rallin MM-sarja sopimukseen Saudi-Arabian kanssa Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rallipromoottori tiedotti tehneensä Saudi-Arabian kanssa kymmenen vuoden sopimuksen mukanaolosta rallin MM-sarjasta. Se tietää huonoa ennustetta sarjan kiinnostavuudelle. Ennen kuin rallin tuoreesta, rallin MM-sarjaa koskevasta uutisesta voi antaa pätevän mielipiteen, on syytä selvittää, mitä osakilpailuilta odotetaan.Nykyisellä televisiointiformaatilla houkutus jäädä seuraamaan rallia kotoa käsin on suuri. Viime vuonna tilanne tuli kouriintuntuvasti esiin Jyväskylässä, kun suurimmat suomalaissuosikit keskeyttivät avauspäivänä ja ”Esteri” piti hanat auki liki koko viikonlopun.Rallin järjestäjä tarvitsee taloutensa turvatakseen ihmisiä reitille, mutta miten on promoottorin ja Kansainvälisen Autoliitto FIA:n laita – onko suurten yleisömassojen liikuttelu heidän intresseissään?Turvallisuuden näkökulmasta yleisö erikoiskokeilla on riski, joka sitoo tuhannet järjestysmiehet tehtäviinsä, ja vaikuttaa täten erittäin oleellisesti myös rallijärjestäjän talouteen.Entäpä, jos kaikki tehtäisiinkin jatkossa vain sähköisten viestimien ehdoilla ja täysin promoottorin rahoittamana – etenkin, jos MM-sarja saadaan joskus suoratoistopalvelu Netflixiin?Klassikkokisoissa pois jäisi suuri tunnelman luoja, kun kilpailijat halkoisivat maisemaa, jossa takana olisi vain tyhjä maisema. Tämähän nähtiin jo koronan aikaan, kun yleisöä ei joihinkin ralleihin otettu lainkaan. Näin ollen ei voi puhua uudesta kokeilusta, vaan kertaalleen, pakon edessä kokeillun asian jalostamisesta uudeksi käytännöksi.Näin radikaali muutos ei varmuudella olisi kaikkien mieleen, mutta rallista ei riitä sekä rallijärjestäjän että promoottorin talouden turvaajaksi. Vain harva osakilpailu tekee oikeasti voittoa rallillaan. Niinpä on ennen pitkää valittava yksi lähestymistapa, ja siinä tilanteessa valinta osuu sähköisiin viestimiin. Tässä hypoteesissa kaikki reitiltä pois jääneet katsojat siirtyisivät tv-lähetyksen ja muiden maksullisten palvelujen käyttäjiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKankkulan kaivoonOn sanottava, että rallipäättäjien viimeaikaisista toimista ei heijastu aito halu pelastaa laji sen huipputasolla. Muodon vuoksi perustetut työryhmät hajoavat vähin äänin, kuljettajakomissiot saadaan turhautumaan alta aikayksikön, kun ne eivät tule kuulluksi, ja sitä rataa.Ja juuri kun ralli on lajina joutunut vaa´an kielelle, vedetään matto jalkojen alta viemällä rallin MM-sarja maahan, joka ei sitä yksinkertaisesti ansaitse. Härski temppu kerrassaan – varsinkin, kun Saudi-Arabian poliittinen tilanne ei millään muotoa tue rallin viemistä maahan.Ralli Saudi-Arabiassa ei ole sen paremmin kuljettajien kuin fanien, tai autotehtaiden mieleen, mutta heiltä asiaa ei toki kysytäkään.Käytännössä sopimus tarkoittaa sitä, että rallipromoottori ei näe ulospääsyä nykyisestä tilanteesta. Jos lajin sidosryhmiä on tähän mennessä kohtuullisen hienovaraisesti viilattu linssiin, nyt heitä kustaan sumeilematta molempiin silmiin.Rallipromoottorilta voinee tämän jälkeen odottaa jonkinlaista anekauppaa, sillä tokihan hekin ymmärtävät, että jonkinlaisia autoja ja tehdastiimejä on yksinkertaisesti riitettävä mukaan sarjaan tulevien vuosien aikana.Niinpä myöhemmin tässä kuussa järjestettävän FIA:n maailmanliiton kokouksen anti tulevaisuuden säännöistä on oltava yksinkertaisesti niin houkutteleva, että Hyundai ja Toyota kokevat mielekkäänä pysyä mukana lajissa.Uusien tiimien houkutteleminen vaatisi vuodesta 2027 eteenpäin säännöt, joihin autotehtaat haluaisivat sitoutua. Harkinta-aikaa on saman verran kuin avioeroissa, sillä jos suunnittelutyötä ei saada käyntiin välittömästi ensi vuoden alusta, ollaan jo auttamatta myöhässä.Mitä osakilpailuihin tulee, laji vaatisi vähintäänkin vahvan, urheilullisen selkärangan selvitäkseen. Tätä ei vielä yksi mätä omena luhista, mutta päätös viedä kaikki tarvittava vientituotteena maisemaan, joka ei millään muotoa sovi MM-arvoiseen tapahtumaan, on irvokas.Etenkin FIA voi taputtaa itseään olalle luovutettuaan täyden vallan promoottorille. Ei ole realistista odottaa promoottorilta toimia, jotka tapahtuisivat lajin hyväksi. Evoluutio ei tapahdu sormia napsauttamalla, joten hyvät asiat tuppaavat unohtumaan, kun houkutus ”säästää” käy liian suureksi.Lohdullista ja tilannetta selkeyttävää on kuitenkin se, että autotehtaan kanta ralliin on täysin mustavalkoinen. Sääntöjen laatiminen ei kuulu heille, joten maksajan ominaisuudessa ralli joko kelpaa tai ei kelpaa osaksi heidän markkinointisuunnitelmaansa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 28.6.2025 Yleinen Esapekka Lappi palasi takaisin SM-ralleihin: ”Tässä voittavat kaikki” 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?