1.3.2017 Ajoneuvot Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helmikuun Euro NCAP -testiä hallitsivat maasturit ja pikkuautot. Helmikuun Euro NCAP -törmäystestikierros jakautuu maastoautoihin ja pikkuautoihin. Land Rover Discoveryn ja Audi Q5:n sekä Citorën C3:n, Fiat 500:n ja Ford Ka+:n väliin mahtuu sopivana välimuotona Toyotan radikaali crossover C-HR.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAudi Q5Audin uuden katumaasturin tulos on odotetusti täydet viisi tähteä. Audi Q5 sai aikuisten keulatörmäyksen suojaksi 93 prosenttia. Kehujen keskeltä ainoat soraäänet löytyvät kokokeulatörmäyksessä kohonneista rintakehän ja takamatkustajan niskan suojasta. Lapsimatkustajien suoja oli 86 prosenttia, ainoat moitteet koskivat kymmenvuotiaan niskan kohonnutta kuormitusta. Jalankulkijoiden suojan arvosanaksi Audi sai 73 prosenttia. Törmäyksessä puskurin alue kuormitti testinuken jalkoja, mutta törmäyksiä ennalta ehkäisevä hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella pelasi moitteetta. Aktiivisesta turvavarustelusta Audi sai 58 prosenttia pisteistä, lisävarusteista kaistavahtia ei huomioitu arvostelussa.Citroën C3Citroën C3 osakeulatörmäyksen jälkeen.Citroënin sympaattinen pikkuauto sai neljä tähteä. Aikuismatkustajien suoja ylsi 88 prosenttiin. Audin tapaan ainoat Citroënin saamat soraäänet liittyivät kokokeulatörmäyksessä kohonneeseen rintakehän kuormitukseen, ja samaa asiaa moitittiin C3:ssa myös vaativassa tolppatörmäyksessä. Lapsimatkustajien suoja sai 83 prosentin arvosanan, kiitosten keskeltä löytyi moitteita vain kymmenvuotiaan niskan ja kuusivuotiaan rintakehän kuormituksesta. Citroën C3:n jalankulkijaturvallisuutta moitittiin jäykistä A-pilareista ja tuulilasin ympärystästä, mutta lantion ja jalkojen suoja sai täydet pisteet. Arvosana 59 prosenttia. C3:n aktiivinen turvavarustelu kattaa vakiovarusteisen kaistavahdin, mutta aktiivisen turvavarustelun ja keulatörmäyksen arvosanaa rankaisee hätäjarrutusjärjestelmän puuttuminen.Fiat 500 2017Fiatin tutuksi tullut 500-pikkuauto testattiin uudelleen mallipäivityksen vuoksi. Nyt annettu kolmen tähden arvosana pätee valmistenumerosta J696837 eteenpäin. Nyt saatua tulosta ei voi verrata vuoden 2007 tulokseen, jossa Fiat 500 sai aikuismatkustajien suojasta viisi tähteä, lapsimatkustajien suojasta kolme ja jalankulkijoista kaksi tähteä. Kymmenen vuoden aikana Euro NCAP -törmäystestiohjelma on tiukentunut ja monipuolistunut, eli uusi kolmen tähden Fiat 500 on vanhaa turvallisempi matalammasta tähtiluokituksesta huolimatta.Fiatin aikuismatkustajien suoja ylsi 66 prosenttiin. Kokokeulantörmäyksessä kuljettajan pään hidastuvuus ylitti kriittiset rajat, joten tulos jäi nollille muuten hyvästä suorituksesta huolimatta. Sama vaivasi takamatkustajaa, pään hidastuvuus ylitti kriittiset rajat, ja lisäksi testinukke luiskahti lantiovyön ali. Sivutörmäyksistä Fiat 500 selvisi hienosti. Lapsimatkustajien suojasta Fiat sai 49 prosenttia. Tulosta rasitti kymmenvuotiaan pään hallitsematon liike ja kuusivuotiaan niskan kuormitus etutörmäyksessä, sivutörmäyksessä taas kuormittui kymmenvuotiaan rintakehä. Euro NCAP moitti Fiatin poiskytkettävän turvatyynyn merkintöjä ja joidenkin turvaistuinten kiinnitystä. Sama linja jatkui jalankulkijatörmäyksessä, jossa tulos jäi 53 prosenttiin. Konepellin tarjoamaa suojaa moitittiin ja lantioon kohdistui vaihtelevaa kuormitusta, mutta jalat saivat hyvän suojan. Fiatin törmäystulosta ja aktiivisen turvavarustelun pisteytystä rasitti automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän puuttuminen. Aktiivisen turvavarustelun arvosana jäi 27 prosenttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord Ka+Ford Ka+ jäi kolmeen tähteen. Aikuismatkustajien arvosana oli 73 prosenttia. Fordia moitittiin kojelaudan rakenteiden aiheuttamasta loukkaantumisriskistä. Kuljettajan ja matkustajan rintakehän kuormitus kohosi osakeulatörmäyksessä ja kokokeulatörmäyksessä. Takamatkustajan rintakehän ja pään hidastuvuuksia arvosteltiin, mutta sivu- ja tolppatörmäyksestä Ka+ selvisi hienosti. Lapsimatkustajien suoja ylsi 61 prosenttiin. Fordia moitittiin kymmen- ja kuusivuotiaan rintakehän ja niskan kohonneesta kuormituksesta ja kymmenvuotiaan turvavyön luiskahduksesta pois olkapäältä. Kaikkia turvaistuimia ei saatu kiinnitettyä. Jalankulkijaturvallisuus ylsi 57 prosenttiin, moitteet kohdistuivat jäykkiin A-pilareihin ja konepellin etuosaan. Aktiivisesta turvavarustelusta Ford sai vain 29 prosenttia. Turvavyömuistutin tarjotaan vain etuistuimille, eikä autoon ole saatavilla kaistavahtia tai automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.Land Rover DiscoveryLand Rover Discovery osakeulatörmäyksen jälkeen.Land Rover Discovery sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suoja ylsi 90 prosenttiin. Ainoat moitteet keulatörmäyksissä liittyivät takamatkustajan rintakehän kuormitukseen ja kuljettajan turvatyynyn vajavaiseen täyttymiseen, minkä johdosta kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Sivutörmäyksessä tulosta rasitti kuljettajan oven aukeaminen. Lapsimatkustajien suoja ylsi 80 prosenttiin. Kymmenvuotiaan niskan kuormitusta ja kuusivuotiaan rintakehän kuormitusta moitittiin, mutta muuten tulos oli hyvä. Jalankulkijoiden suojaksi suuri maasturi sai 75 prosenttia. Erityisesti jalankulkijoiden jalat saivat hyvän suojan puskurista, mutta konepellin etureuna aiheutti kohonnutta kuormitusta. Land Roverin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui hyvin sekä jalankulkijoiden tunnistuksesta että peräänajon ehkäisemisestä. Myös kaistavahti on vakiovaruste, joten aktiivisen turvavarustelun arvosana nousi 73 prosenttiin.Toyota C-HRToyotan villisti muotoiltu crossover C-HR sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suoja sai hienot 95 prosenttia. Lapsimatkustajien suojasta C-HR sai 77 prosenttia, sillä niskan kuormitus kymmenvuotiaalla ja rintakehän kuormitus kuusivuotiaalla kohosivat. Sivutörmäyssuojasta auto sai täydet pisteet. Toyotan jalankulkijoille tarjoama suoja ylsi 76 prosenttiin, kiitos hyvin toimineen automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksen. Törmäyksen sattuessa Toyotan konepellin tarjoama suoja vaihtelee hyvästä keskinkertaiseen, lantion suoja vaihtelee hyvästä huonoon. Toytotan aktiivinen turvavarustelu ylsi 78 prosenttiin, sillä hyvin toimineen hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi autossa on kaistavahti.Lähde ja kuvat: Euro NCAPMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”