25.2.2019 Liikenne Vaalikysely 2019: Autoverosta luopuminen jakaa puolueet Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Moottorin vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat autoilun verotuksesta. Liikkuminen ja autoilu ovat monin tavoin keskiössä niin ihmisten arjessa kuin yritysten toiminnassa – ja koko yhteiskunnan toimivuudessa. Moottorin suuri vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat autoilun ja liikenteen verotuksesta. Kysymykset esitettiin kaikille eduskunnassa edustettuna oleville puolueille. Liike Nyt -eduskuntaryhmä ei vastannut kyselyyn. Tutustu vastauksiin – ja muista äänestää! Ennakkoäänestys alkaa 3.4., vaalipäivä on 14.4. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulisiko nykyisenkaltaisesta auton hankinnan verotuksesta eli autoverosta luopua? KYLLÄ / EI Ja jos autoverosta tulisi luopua, niin millä aikataululla? Keskusta Ei, aivan kokonaan. Tulevalla vaalikaudella tulee kuitenkin jatkaa jo aloitettua veropoliittista linjaa autoveron alentamiseksi kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Keskusta näkee, että kysymys liittyy läheisesti liikenteen päästöjen vähentämiseen, mikä vaatii monipuolisia toimenpiteitä. Liikenteen ja autojen verotuksen on perustuttava pitkäjänteiseen ja stabiiliin veropolitiikkaan. Vero- ja muiden liikennettä koskevien ratkaisujen yhteydessä on varmistettava aina, että liikkuminen pysyy kohtuuhintaisena joka puolella Suomea. Osalle suomalaisista auto on välttämätön ja jopa ainoa tapa liikkua pidempiä matkoja. Kokoomus Kyllä. Seuraavan hallituksen tulisi tehdä päätös siten, että päätöksestä koituu mahdollisimman vähän haittaa markkinoilla. Kokoomus on kaikkiaan ajanut autoveron poistamista jo pitkään. Istuva hallitus on keventänyt autoveron portaittain jo noin neljänneksellä. Uusien autojen kysynnän piristyminen on kuitenkin kasvattanut valtion verotuloja kokonaisuudessaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy SDP Ei. Autoverosta kokonaan luopuminen ei ole järkevää, koska markkinoilla on vielä runsaasti suuripäästöisiä automalleja. Näiden autojen autovero laskisi helposti kymmenestä tuhannesta ylöspäin, tämä olisi ilmastotavoitteille haitallista. Mikäli autoveron poisto kompensoidaan ajoneuvoverolla tai polttoaineverolla, alennus menee muille maksettavaksi. Siniset Kyllä. Autoverosta tulee luopua asteittain pidemmällä aikavälillä, jotta vältytään häiriöiltä automarkkinoihin. Perussuomalaiset Kyllä. Autoverosta luopuminen voitaisiin rahoittaa valtion budjettilinjauksilla välittömästi. Autoveron tuotto vuositasolla on noin miljardi euroa. Tuulivoiman tuotantotuesta luopuminen toisi suuruusluokaltaan 500 miljoonan euron vuosisäästöt. Lisäksi nykyisenlaisen sosiaaliperäisen, pitkälti tulonsiirtoihin perustuvan, maahanmuuton lakkauttaminen toisi säästöä vuositasolla vähintään miljardin euron verran. Tarvitaan ainoastaan tahtoa sekä tarvittava enemmistö tulevaan eduskuntaan, joka on valmis näihin perussuomalaisten esittämiin budjettilinjauksiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vihreät Ehkä. Autoliikenteen verotus kaipaa uudistamista. Painopistettä on siirrettävä ostamisesta käytön verotuksen suuntaan ja päästöperusteisuutta on vahvistettava. Kokonaisuudessa on otettava huomioon autovero, ajoneuvovero, polttoaineverot ja mahdolliset tienkäyttömaksut. Veromuutoksista on tehtävä aikataulu, jotta ala pystyy ennakoimaan ja sopeutumaan. Tässä vaiheessa emme ota kantaa siihen, voitaisiinko autovero poistaa kokonaisuudessaan. Olemme ehdottaneet nollapäästöisille autoille määräaikaista (5 vuotta) vapautusta sekä auto- että ajoneuvoverosta. Vasemmistoliitto Ei. Autoiluun liittyvät verot ja maksut tulee uudistaa kokonaisuutena. RKP Ei. Auton hankinnan verotuksesta luopuminen ei ole realistista, mutta se voisi ohjata ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoehtoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kristillisdemokraatit Kyllä. Autoverosta tulisi ensin luopua vähäpäästöisten tai päästöttömien ajoneuvojen kohdalla, jolloin se olisi ns. valtion tuki näiden autojen hankintaan. Tähtiliike Kyllä. Kolmen vaalikauden aikana. Mitä näistä tieliikenteen veroista voidaan nostaa, mitä laskea? A, Polttoainevero voidaan NOSTAA / LASKEA B, Vuotuinen ajoneuvovero voidaan NOSTAA / LASKEA C, Autovero voidaan NOSTAA / LASKEA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keskusta A, Laskea. Päästöohjausta tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta. B, Laskea C, Laskea. Jo aloitettua veropoliittista linjaa autoveron alentamiseksi tulee jatkaa kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Kokoomus A, Nostaa B, Nostaa C, Laskea SDP A, Polttoainevero tuskin laskee ilmastotavoitteet ja valtiontalouden huomioiden. B, Nostaa ja Laskea, ajoneuvoveron hiilidioksidiohjausta voidaan kehittää tarvittaessa. C, Laskea, SDP tukee autoveron alentamista nolla- ja vähäpäästöisten osalta autokannan kehittymiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Siniset A, Laskea B, Laskea C, Laskea Perussuomalaiset A, Laskea B, Laskea C, Laskea Vihreät A, Nostaa B, Nostaa C, Laskea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vasemmistoliitto A, Nostaa päästöperusteisesti B, Nostaa suuripäästöisillä autoilla, Laskea vähäpäästöisillä autoilla C, Nostaa suuripäästöisillä autoilla, Laskea vähäpäästöisillä autoilla RKP A, Voidaan pitää ennallaan B, Voidaan sopeuttaa niin, että ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot hyötyvät C, Voidaan sopeuttaa niin, että ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot hyötyvät Kristillisdemokraatit A, Pidetään ennallaan B, Laskea C, Laskea Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tähtiliike A, Nostaa B, Laskea C, Laskea Tulisiko ottaa käyttöön ajoneuvojen paikantamiseen ja ajosuoritteeseen perustuva tievero? KYLLÄ / EI Keskusta Keskustalla ei ole asiaan virallista puolue-elinten vahvistamaa kantaa. Tienkäyttömaksu mahdollistaisi käyttäjä maksaa -periaatteen ja teknologian kehitys antaa siihen hyvät edellytykset. Tienkäyttömaksuilla voitaisiin luokitella erilaiset tiet, alueet, kaupungit ja maaseutualueet eri hintaluokan alueiksi ja niille voitaisiin määritellä parlamentaariselta pohjalta erilaisia maksuja. Toisaalta on paljon varauksellista suhtautumista paikantamiseen liittyviin kysymyksiin, esimerkiksi yksityisyyden suojan turvaamiseen. Jos tievero otetaan joskus käyttöön, on varmistettava, että liikenteeseen kohdistuvat verot ja maksut eivät kasvata kohtuuttomasti kenenkään liikkumisen kustannuksia. Monet pienituloiset tarvitsevat omaa autoa työmatkoillaan ja asioidessaan. Suomessa on monia alueita, joilla auton käyttö on ainoa tapa kulkea paikasta toiseen julkisen liikenteen heikon saatavuuden vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokoomus Kyllä. Ajoneuvoveroa voidaan kehittää kilometriperusteiseksi eli vero määräytyisi selkeämmin ajosuoritteen mukaan, jos se korvaa toisen tavan verottaa auton käyttöä. Aluksi ajoneuvon käyttöön perustuvaa ajoneuvoveroa voitaisiin esimerkiksi testata vapaaehtoisilla kokeiluilla ajokilometrien ja ajoajan mukaan. On kuitenkin tärkeää huolehtia ihmisen yksityisyydensuojasta, ajoneuvojen paikantamistietojen käyttö vaatii lisää selvitystä. SDP Ei. Ensin pitäisi arvioida paikantamiseen perustuvan järjestelmän kustannukset ja vaikutukset. Älykäs järjestelmä, joka huomioisi yksityisyyden suojan ja pystyisi hinnoittelemaan alueittain ja vuorokauden ajan mukaan liikkumisen, voisi olla oikeudenmukaisin tapa hinnoitella liikennettä. Toinen kysymys on, saataisiinko tästä järjestelmästä Suomen kaltaisessa maassa tarpeeksi hyötyä irti kustannuksiin nähden. Siniset Ei. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perussuomalaiset Ei. Perussuomalaiset eivät kannata kaavailtua kyttää ja kyylää -järjestelmää. Perussuomalainen lähtökohta on, että suomalaisella tulee olla perustuslaillinen oikeus liikkua vapaasti, ilman ulkopuolista kontrollia sekä nyt että tulevaisuudessa. Lisäksi kaavailtu vero on kustannus-hyötysuhteeltaan äärimmäisen huono. Huono kustannus-hyötysuhde ei tippaakaan korjaannu sillä, että veron korkeat keräämiskustannukset vyörytetään lainsäädännön pakkokeinoin jo ennestään kuritettujen autoilijoiden maksettavaksi. Vihreät Kyllä. Kunhan yksityisyyden suoja turvataan. On järkevä ajatus kerätä maksua todellisen tienkäytön perusteella ja painottaa tämä siten, että liikkuminen on edullista siellä, missä omalle autolle ei ole mielekästä vaihtoehtoa, ja kalliimpaa siellä, missä esimerkiksi joukkoliikenne ja pyöräily ovat todellisia vaihtoehtoja. Järjestelmän reunaehdoissa on kuitenkin oltava tarkkana: järjestelmä, jossa viranomainen pystyy seuraamaan yksittäisen ihmisen liikkeitä paikasta toiseen, ei ole hyväksyttävissä. Ensi vaiheessa on laadittava lainsäädäntö, joka mahdollistaa tienkäyttömaksujen käyttöönoton ja esimerkiksi ruuhkamaksut pääkaupunkiseudulle. Vasemmistoliitto Kyllä. Tienkäyttömaksut ovat keino suunnata liikenteen maksuja oikeudenmukaisesti, eli maksut olisivat suuremmat siellä, missä julkinen liikenne on realistinen mahdollisuus, ja pienemmät siellä missä oman auton käyttö on pakollista. Esimerkiksi ruuhkamaksut voitaisiin ottaa nopeastikin käyttöön pääkaupunkiseuduilla, jossa on toimiva julkinen liikenne. Ajoneuvojen sijaintitietojen hyödyntämiseen liittyy vielä esimerkiksi yksityisyydensuojaan liittyviä kysymyksiä, jotka on ratkaistava. Ihmisellä tulee aina olla tieto siitä, mitä tietoja hänestä kerätään ja mihin niitä käytetään. Tienkäyttömaksujen laajempi käyttöönotto tulee tapahtua osana liikenteen verojen ja maksujen kokonaisuudistusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy RKP Ei. Kristillisdemokraatit Ei. Ei tällä hetkellä mutta tämän kaltainen tievero voi olla tarpeellinen tulevaisuudessa. Tähtiliike Ei. Teksti: Moottori Kuva Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 30.10.2025 Uutinen Autoliitto saa vuosittain 10 000 avunpyyntöä samasta asiasta – näin vältyt ongelmilta oman autosi kanssa 30.10.2025 Uutinen Näetkö ratin takaa varmasti riittävän hyvin? – Salakavala kaihi autoilijoiden riesana 29.10.2025 Autoilu Autoilija: luovutaan talvinopeusrajoituksista! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta - luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan