25.2.2019 Liikenne Vaalikysely 2019: Autoverosta luopuminen jakaa puolueet Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat autoilun verotuksesta. Liikkuminen ja autoilu ovat monin tavoin keskiössä niin ihmisten arjessa kuin yritysten toiminnassa – ja koko yhteiskunnan toimivuudessa. Moottorin suuri vaalikysely paljastaa, mitä mieltä kevään eduskuntavaaleihin valmistautuvat puolueet ovat autoilun ja liikenteen verotuksesta.Kysymykset esitettiin kaikille eduskunnassa edustettuna oleville puolueille. Liike Nyt -eduskuntaryhmä ei vastannut kyselyyn.Tutustu vastauksiin – ja muista äänestää! Ennakkoäänestys alkaa 3.4., vaalipäivä on 14.4.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tulisiko nykyisenkaltaisesta auton hankinnan verotuksesta eli autoverosta luopua? KYLLÄ / EI Ja jos autoverosta tulisi luopua, niin millä aikataululla? KeskustaEi, aivan kokonaan. Tulevalla vaalikaudella tulee kuitenkin jatkaa jo aloitettua veropoliittista linjaa autoveron alentamiseksi kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin. Keskusta näkee, että kysymys liittyy läheisesti liikenteen päästöjen vähentämiseen, mikä vaatii monipuolisia toimenpiteitä. Liikenteen ja autojen verotuksen on perustuttava pitkäjänteiseen ja stabiiliin veropolitiikkaan. Vero- ja muiden liikennettä koskevien ratkaisujen yhteydessä on varmistettava aina, että liikkuminen pysyy kohtuuhintaisena joka puolella Suomea. Osalle suomalaisista auto on välttämätön ja jopa ainoa tapa liikkua pidempiä matkoja.KokoomusKyllä. Seuraavan hallituksen tulisi tehdä päätös siten, että päätöksestä koituu mahdollisimman vähän haittaa markkinoilla. Kokoomus on kaikkiaan ajanut autoveron poistamista jo pitkään. Istuva hallitus on keventänyt autoveron portaittain jo noin neljänneksellä. Uusien autojen kysynnän piristyminen on kuitenkin kasvattanut valtion verotuloja kokonaisuudessaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySDPEi. Autoverosta kokonaan luopuminen ei ole järkevää, koska markkinoilla on vielä runsaasti suuripäästöisiä automalleja. Näiden autojen autovero laskisi helposti kymmenestä tuhannesta ylöspäin, tämä olisi ilmastotavoitteille haitallista. Mikäli autoveron poisto kompensoidaan ajoneuvoverolla tai polttoaineverolla, alennus menee muille maksettavaksi.SinisetKyllä. Autoverosta tulee luopua asteittain pidemmällä aikavälillä, jotta vältytään häiriöiltä automarkkinoihin.PerussuomalaisetKyllä. Autoverosta luopuminen voitaisiin rahoittaa valtion budjettilinjauksilla välittömästi. Autoveron tuotto vuositasolla on noin miljardi euroa. Tuulivoiman tuotantotuesta luopuminen toisi suuruusluokaltaan 500 miljoonan euron vuosisäästöt. Lisäksi nykyisenlaisen sosiaaliperäisen, pitkälti tulonsiirtoihin perustuvan, maahanmuuton lakkauttaminen toisi säästöä vuositasolla vähintään miljardin euron verran. Tarvitaan ainoastaan tahtoa sekä tarvittava enemmistö tulevaan eduskuntaan, joka on valmis näihin perussuomalaisten esittämiin budjettilinjauksiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVihreätEhkä. Autoliikenteen verotus kaipaa uudistamista. Painopistettä on siirrettävä ostamisesta käytön verotuksen suuntaan ja päästöperusteisuutta on vahvistettava. Kokonaisuudessa on otettava huomioon autovero, ajoneuvovero, polttoaineverot ja mahdolliset tienkäyttömaksut. Veromuutoksista on tehtävä aikataulu, jotta ala pystyy ennakoimaan ja sopeutumaan. Tässä vaiheessa emme ota kantaa siihen, voitaisiinko autovero poistaa kokonaisuudessaan. Olemme ehdottaneet nollapäästöisille autoille määräaikaista (5 vuotta) vapautusta sekä auto- että ajoneuvoverosta.VasemmistoliittoEi. Autoiluun liittyvät verot ja maksut tulee uudistaa kokonaisuutena.RKPEi. Auton hankinnan verotuksesta luopuminen ei ole realistista, mutta se voisi ohjata ympäristöystävällisempiin vaihtoehtoehtoihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKristillisdemokraatitKyllä. Autoverosta tulisi ensin luopua vähäpäästöisten tai päästöttömien ajoneuvojen kohdalla, jolloin se olisi ns. valtion tuki näiden autojen hankintaan.TähtiliikeKyllä. Kolmen vaalikauden aikana. Mitä näistä tieliikenteen veroista voidaan nostaa, mitä laskea? A, Polttoainevero voidaan NOSTAA / LASKEA B, Vuotuinen ajoneuvovero voidaan NOSTAA / LASKEA C, Autovero voidaan NOSTAA / LASKEA Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeskustaA, Laskea. Päästöohjausta tuetaan keventämällä kestävien biopolttoaineiden verotusta.B, LaskeaC, Laskea. Jo aloitettua veropoliittista linjaa autoveron alentamiseksi tulee jatkaa kohdentaen kevennykset erityisesti vähäpäästöisiin autoihin.KokoomusA, NostaaB, NostaaC, LaskeaSDPA, Polttoainevero tuskin laskee ilmastotavoitteet ja valtiontalouden huomioiden.B, Nostaa ja Laskea, ajoneuvoveron hiilidioksidiohjausta voidaan kehittää tarvittaessa.C, Laskea, SDP tukee autoveron alentamista nolla- ja vähäpäästöisten osalta autokannan kehittymiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinisetA, LaskeaB, LaskeaC, LaskeaPerussuomalaisetA, LaskeaB, LaskeaC, LaskeaVihreätA, NostaaB, NostaaC, LaskeaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVasemmistoliittoA, Nostaa päästöperusteisestiB, Nostaa suuripäästöisillä autoilla, Laskea vähäpäästöisillä autoillaC, Nostaa suuripäästöisillä autoilla, Laskea vähäpäästöisillä autoillaRKPA, Voidaan pitää ennallaanB, Voidaan sopeuttaa niin, että ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot hyötyvätC, Voidaan sopeuttaa niin, että ympäristöystävällisemmät vaihtoehdot hyötyvätKristillisdemokraatitA, Pidetään ennallaanB, LaskeaC, LaskeaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTähtiliikeA, NostaaB, LaskeaC, Laskea Tulisiko ottaa käyttöön ajoneuvojen paikantamiseen ja ajosuoritteeseen perustuva tievero? KYLLÄ / EI KeskustaKeskustalla ei ole asiaan virallista puolue-elinten vahvistamaa kantaa. Tienkäyttömaksu mahdollistaisi käyttäjä maksaa -periaatteen ja teknologian kehitys antaa siihen hyvät edellytykset. Tienkäyttömaksuilla voitaisiin luokitella erilaiset tiet, alueet, kaupungit ja maaseutualueet eri hintaluokan alueiksi ja niille voitaisiin määritellä parlamentaariselta pohjalta erilaisia maksuja.Toisaalta on paljon varauksellista suhtautumista paikantamiseen liittyviin kysymyksiin, esimerkiksi yksityisyyden suojan turvaamiseen. Jos tievero otetaan joskus käyttöön, on varmistettava, että liikenteeseen kohdistuvat verot ja maksut eivät kasvata kohtuuttomasti kenenkään liikkumisen kustannuksia. Monet pienituloiset tarvitsevat omaa autoa työmatkoillaan ja asioidessaan. Suomessa on monia alueita, joilla auton käyttö on ainoa tapa kulkea paikasta toiseen julkisen liikenteen heikon saatavuuden vuoksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokoomusKyllä. Ajoneuvoveroa voidaan kehittää kilometriperusteiseksi eli vero määräytyisi selkeämmin ajosuoritteen mukaan, jos se korvaa toisen tavan verottaa auton käyttöä. Aluksi ajoneuvon käyttöön perustuvaa ajoneuvoveroa voitaisiin esimerkiksi testata vapaaehtoisilla kokeiluilla ajokilometrien ja ajoajan mukaan. On kuitenkin tärkeää huolehtia ihmisen yksityisyydensuojasta, ajoneuvojen paikantamistietojen käyttö vaatii lisää selvitystä.SDPEi. Ensin pitäisi arvioida paikantamiseen perustuvan järjestelmän kustannukset ja vaikutukset. Älykäs järjestelmä, joka huomioisi yksityisyyden suojan ja pystyisi hinnoittelemaan alueittain ja vuorokauden ajan mukaan liikkumisen, voisi olla oikeudenmukaisin tapa hinnoitella liikennettä. Toinen kysymys on, saataisiinko tästä järjestelmästä Suomen kaltaisessa maassa tarpeeksi hyötyä irti kustannuksiin nähden.SinisetEi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerussuomalaisetEi. Perussuomalaiset eivät kannata kaavailtua kyttää ja kyylää -järjestelmää. Perussuomalainen lähtökohta on, että suomalaisella tulee olla perustuslaillinen oikeus liikkua vapaasti, ilman ulkopuolista kontrollia sekä nyt että tulevaisuudessa. Lisäksi kaavailtu vero on kustannus-hyötysuhteeltaan äärimmäisen huono. Huono kustannus-hyötysuhde ei tippaakaan korjaannu sillä, että veron korkeat keräämiskustannukset vyörytetään lainsäädännön pakkokeinoin jo ennestään kuritettujen autoilijoiden maksettavaksi.VihreätKyllä. Kunhan yksityisyyden suoja turvataan. On järkevä ajatus kerätä maksua todellisen tienkäytön perusteella ja painottaa tämä siten, että liikkuminen on edullista siellä, missä omalle autolle ei ole mielekästä vaihtoehtoa, ja kalliimpaa siellä, missä esimerkiksi joukkoliikenne ja pyöräily ovat todellisia vaihtoehtoja. Järjestelmän reunaehdoissa on kuitenkin oltava tarkkana: järjestelmä, jossa viranomainen pystyy seuraamaan yksittäisen ihmisen liikkeitä paikasta toiseen, ei ole hyväksyttävissä. Ensi vaiheessa on laadittava lainsäädäntö, joka mahdollistaa tienkäyttömaksujen käyttöönoton ja esimerkiksi ruuhkamaksut pääkaupunkiseudulle.VasemmistoliittoKyllä. Tienkäyttömaksut ovat keino suunnata liikenteen maksuja oikeudenmukaisesti, eli maksut olisivat suuremmat siellä, missä julkinen liikenne on realistinen mahdollisuus, ja pienemmät siellä missä oman auton käyttö on pakollista. Esimerkiksi ruuhkamaksut voitaisiin ottaa nopeastikin käyttöön pääkaupunkiseuduilla, jossa on toimiva julkinen liikenne. Ajoneuvojen sijaintitietojen hyödyntämiseen liittyy vielä esimerkiksi yksityisyydensuojaan liittyviä kysymyksiä, jotka on ratkaistava. Ihmisellä tulee aina olla tieto siitä, mitä tietoja hänestä kerätään ja mihin niitä käytetään. Tienkäyttömaksujen laajempi käyttöönotto tulee tapahtua osana liikenteen verojen ja maksujen kokonaisuudistusta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRKPEi.KristillisdemokraatitEi. Ei tällä hetkellä mutta tämän kaltainen tievero voi olla tarpeellinen tulevaisuudessa.TähtiliikeEi.Teksti: Moottori Kuva Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 10.9.2024 Uutinen Illat pimenevät – tiedätkö, miten autosi valoja käytetään oikein? 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 5.9.2024 Liikenneturvallisuus Tasoristeysonnettomuuksia sattunut harvinaisen vähän – kymmeniä risteyksiä poistetaan tai parannetaan joka vuosi 4.9.2024 Uutinen Auton Päivä tulee taas – tavoitteena yhä muistuttaa autoilun merkityksestä Suomessa 4.9.2024 Uutinen Takuun alaisen Kian lasikattoa korjattiin usean vuoden aikana eikä se tullut kuntoon – myyjäliike tarjosi hyvityksenä veloituksetonta huoltoa 3.9.2024 Uutinen Volkswagen ei pysy säästötavoitteessaan – leikattava vielä miljardeja 3.9.2024 Uutinen Autoalalta ehdotus alavireisen markkinan parantamiseksi – elokuun rekisteröinnit edelleen matalat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita