3.1.2022 Liikenne Vedyn voimalla: ”Vetyautoilla tärkeä rooli pitkällä aikavälillä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turun yliopiston kauppakorkeakoulun tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio: ”Kehityksen ajureina toimivat edistykselliset yritykset, jotka liisaavat vetyautoja työsuhdeautoiksi.” Liikenteen käyttövoimamurros jyllää myös meillä Suomessa, vaikka aivan valtaosa noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta on yhä polttomoottorikäyttöisiä ja etenevät fossiilisten polttoaineiden voimin. Mutta mikä rooli vedyllä voisi olla yksityisautoilussa? Moottori kysyi asiantuntijoilta näkemyksiä, jotka esitellään neljän artikkelin voimin. Tässä artikkelissa näkemyksensä vetyautoilusta esittää tulevaisuudentutkimuksen professori Petri Tapio Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta. Turun yliopiston Tulevaisuuden tutkimuskeskus on monitieteinen tutkimus-, koulutus- ja kehittämisorganisaatio, jonka työn keskiössä on vastuullinen ja kestävä tulevaisuus. Tuotetun näkemyksellisen tulevaisuustiedon tavoitteena on antaa välineitä vastuulliseen päätöksentekoon ja herättää yhteiskunnallista keskustelua. Kuinka tärkeä rooli vetyautoilla on liikenteen päästöjen vähentämisessä? – Pitkällä aikavälillä hyvinkin tärkeä. Vaikka moottori sinänsä on sähkömoottori, ei tarvita niin isoja akkuja kuin sähköautoissa. Päästöinä on vain vettä. Mitkä ovat keskeisimmät edistysaskeleet, jota tarvitaan, jotta vetyautoilu voisi yleistyä Euroopassa ja eritoten Suomessa? – Jakeluverkostoa tulee edistää nokkapainotteisesti ja asenteiden muokkaamisessa on paljon työtä. Räjähdysvaaraa pelätään varmaan pitkään. Kolmanneksi tarvitaan useampien isojen autonvalmistajien investointihalukkuutta. Alustavasti arvelisin, että kehityksen ajureina toimivat edistykselliset yritykset, jotka liisaavat vetyautoja työsuhdeautoiksi. Kuinka lähellä tai kaukana on aika, että vetyautoilu on aito vaihtoehto kotitaloudelle? – Riippuu tehtävistä päätöksistä. Arvaan, että todennäköisesti noin vuonna 2040, toivottavasti jo vuonna 2030. Työsuhdeautoissa tämä tulee ensin. BMW:n henkilöauton vetyteknologiaa. Millaisia kuluttajilla suunnattuja hankintatukia tai muita kannustimia tarvitaan, jotta tulevaisuudessa tavallisella kotitaloudella olisi mahdollista valita vetyauto arkiautokseen? – Riippuu aikavälistä. Suomen autokanta uusiutuu kolmella tavalla: käytetyt tuontiautot, uudet autot ja vanhojen poistuma. Ympäristön kannalta käytetyt tuontiautot ovat järjestelmän isoin ongelma, joka ratkeaa vain EU-tason päätöksillä. Uusien autojen verotuksessa tulee tulevaisuudessa ottaa laajemmin huomioon eri ympäristövaikutukset eikä ainoastaan fossiilisten polttoaineiden kasvihuonekaasupäästöjä. Vetyauto Hyundai Nexon rakenneratkaisu. – Täytyy pitää huolta myös eniten saastuttavien autojen poistumasta, esimerkiksi romutuspalkkioiden myötä. Muuten autokanta kasvaa ja sitä myötä liikennemäärät ja sitä myötä ympäristövaikutukset. Kokonaispäästöt ovat kuitenkin aina autojen määrä kertaa keskimääräinen liikennesuorite kertaa kilometriä kohden lasketut keskimääräiset (ominais)päästöt. Tulisiko mahdollisten hankintakannustimien tai verohelpotusten olla teknologianeutraaleja? – Pitäisi, mutta ympäristöohjaavuudessa tulisi ottaa muitakin asioita kuin pelkät kasvihuonekaasupäästöt huomioon. Ei yritetä valita voittajia etukäteen, koska tilaa pitää jättää innovaatioille. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, valmistajat a:8:{i:0;s:6:"103972";i:1;s:5:"82069";i:2;s:5:"78540";i:3;s:5:"92923";i:4;s:5:"41840";i:5;s:6:"104356";i:6;s:5:"42998";i:7;s:6:"106654";} Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 12.4.2024 Liikennepolitiikka Näin taksien ryvettynyt maine palautuisi – eikä toimia ole ihan vähän! 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe