28.2.2016

Victory Octane – Modernia jenkkimuskelia

Victory Octane

Victory pistää kaiken peliin modernisoidessaan klassisen V-twinin.

Yhdysvaltalaisen Polariksen alaisuuteen kuuluva Victory on ottanut todellista härkää sarvista ja paininut Pikes Peak -mäkikisaan tehdystä Project 156 -prototyyppikilpurista Octane-katupyörän. Uutukainen on samalla merkin tehokkain malli ja melkoinen haaste esimerkiksi Harley-Davidsonille.

Octanen resepti on tuttu muskeliautoista. Kevyeeseen runkoon istutetaan suuri moottori ja poistetaan kaikki turha vouhotus. Jäljelle jää vain se, mitä tarvitaan nopeaan ajoon. Victoryn ensimmäinen nestejäähdytetty moottori on kooltaan 1200 kuutiosenttimetriä. Kuudenkymmenen asteen V-twinistä saadaan tehoa 104 hevosvoimaa ja vääntöäkin 99 newtonmetriä.

Victory Octane

Alumiinista valetut etu- ja takarunko sekä putkiteräksestä valmistettu varsinainen runko pitää huolen siitä, että hevosvoimat päätyvät tiehen eivätkä kulu raskaan pyörän kuljettamiseen. 32° nojakulma, lyhyehkö akseliväli (1578 millimetriä) ja terävä ohjausgeometria antavat Victoryn mukaan Octanelle reilusti enemmän ketteryyttä kuin amerikkalaiselta V-twin-pyörältä voisi odottaa. Samalla uutukaisen ulkonäkö on päivitetty vastaamaan menoa ja kykyä. Painoa pyörällä on vain 239 kilogrammaa ennen nesteitä, joten siihen nähden valmistajan ilmoittama 0–100 km/g "alle neljässä sekunnissa" ei aiheuta epäilyksiä. Klassisen varttimailin pitäisi sujua noin 12 sekunnissa.

Victory Octane

Sadan ensimmäisen Octanen moottorin katetta koristaa Project 156 -logo, joten jos klassisen jenkkipyörän modernisoitumisen juuret kiinnostavat, hopi hopi! Valmistajan mukaan pyörän hinnoittelu alkaa 12 950 eurosta ennen veroja.

Lähde ja kuvat: Victory

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat