29.8.2023

Volvo EM90 tulee olemaan merkin pelinavaus tila-autojen maailmaan – luvassa mahdollisesti maailman suorituskykyisin iso tila-auto

Volvo EM90 esitellään marraskuussa kotimarkkinoillaan Kiinassa, ja se tulee olemaan ensimmäinen tila-auto Volvon logoilla. Auto on omaa sukua Zeekr 009.

Euroopassa tila-autouutiset ovat jo vuosikausia olleet niin sanotusti mollivoittoisia. Tila-automalli toisensa jälkeen on joutunut Vanhalla mantereella leikkuriin, kun sekä asiakkaat että valmistajat ovat kilpaa hylänneet autoluokan. Tällä hetkellä tilanne on se, että pakettiautopohjaisia lukuun ottamatta ainakaan Suomessa ei ole saatavilla käytännössä yhtään perinteistä, kookasta tila-autoa. Tai no, jos ei lasketa kiinalaista Maxus Mifa9:ää.

Kun siis ruotsalaisvalmistaja Volvo kaiken tämän päätteeksi vuonna 2023 päättää lanseerata historiansa ensimmäisen tila-auton, päätyy se myyntiin kauas Euroopasta. Kiina on yksi niistä markkina-alueista, joilla isot ja mukavat tila-autot vielä käyvät kaupaksi.

Zeekr 009

Volvo ei monista muista eurooppalaisista premium- ja semipremiummerkeistä poiketen koskaan lähtenyt tila-autojen maailmaan. Ford-aikanaan se olisi esimerkiksi voinut EUCD-alustan puitteissa tehdä V60:n alustalle tila-auton, aivan kuten Mondeo ja S-Max olivat sukulaisia. Sen sijaan Volvo on luottanut ennen kaikkea XC90:n voimaan premiumtason turvallisena perheautona. Euroopassa sen tulevaisuus on EX90, hyvin suurikokoinen sähkötilamaasturi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Konsernisisaren pohjalle

Volvo on osa kiinalaista Geely-konsernia, mikä on nostanut ruotsalaisvalmistajan myös negatiivisessa mielessä otsikoihin viime aikoina. Jos kuitenkin jätämme politiikan sikseen, ja keskitymme vain autoihin. Siltä osin Volvolla on jo paljon malliyhteistyötä Geely-merkkien, kuten Lynk & Co'n kanssa, joka lainaa Volvolta paljon omiin malleihinsa. Sähkötila-Volvo EM90 nojaa puolestaan teknisesti konsernin Zeekr-merkin 009-malliin.

Volvo julkaisi EM90:stä tässä vaiheessa niin kutsutun tiiserikuvan sekä -videon, ennen marraskuun 12. päivänä tapahtuvaa virallista ensi-iltaa. Tuolloin aukeavat mallin tilauskirjat, mutta siis ainakin aluksi vain Kiinassa. Ei nyt kuitenkaan täysin poissuljeta leviämistä muillekin markkinoille.

Jos siis EM90:n ulkonäöstä haluaa saada ennakkokäsityksen, voi mielessään koittaa yhdistää alla olevan kuvasarjan perusteella EX90:n naaman, Zeekr 009:n muodon ja tiiserikuvan piirteet yhteen:

Volvon mukaan EM90 tulee olemaan kuin skandinaavinen olohuone pyörien päällä. Luvassa on siis kuusi- tai jonkin version osalta mahdollisesti jopa nelipaikkainen luksustila-auto, vähän kuin Lexus LM. Zeekr 009:n teknisten tietojen perusteella odotettavissa on suurikokoinen ja suorituskykyinen auto. Reilun 3,2 metrin akselivälin omaavan auton kokonaispituus on noin 5,2 metriä, ja leveydessäkin kaksi metriä rikkoutuu tukevasti. Omamassaa autolla on hirmuiset 2 830 kiloa.

Rohkean näköinen Zeekr 009 on itse asiassa muotoiltu Volvon studioilla Göteborgissa, ja päämuotoilijana on toiminut entinen audilainen Stefan Sielaff. 009 on aina nelivetoinen, sen kaksi sähkömoottoria tuottavat mukavan 400 kilowatin eli 545 hevosvoiman tehot.

Auton kerrotaan kiihtyvän nollasta sataan ainoastaan 4,5 sekunnissa eli se on todennäköisesti nopeimpia isoja tila-autoja maailmassa, jos ei peräti nopein. Toimintamatkaa auton 140 kilowattitunnin akusto lupaa peräti 820 kilometriä.

Zeekr 009 maksaa Kiinassa suurin piirtein saman verran kuin Volkswagen Touareg sikäläisillä markkinoilla, ja EM90:n voi odottaa asettuvan suunnilleen samaan hintaluokkaan.

Lähteet: Volvo, Carscoops Kuvat: Volvo, Zeekr Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat