26.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaatosade koettelee sähköauton lataajan uskoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun nopean yleistymisen tiellä on vielä monia hidasteita. Kaatosade muistutti tällä kertaa siitä, että latauspisteiltä vaaditaan muutakin kuin virtaa ja nopeutta: kuljettaja kiittäisi sateensuojasta. Lähes 500 kilometrin työpäivä Hyundai Ioniq Electricillä aiheutti etukäteen päänvaivaa ja vähän huoltakin virran riittävyydestä. Varhain aamulla liikkeelle lähdettiin hyvällä suunnitelmalla aurinkoisessa säässä. Reilun 30 kilometrin ajon jälkeen alkoi kaatosade. Se muutti suunnitelmaa, sillä uraisella veden valtaamalla moottoritiellä Ioniq söi energiaa enemmän kuin mihin kuivassa aurinkoisessa kelissä ajellessa olin ehtinyt tottua. Pikalataus melkein matkan varrella ennen ensimmäistä etappia aiheutti pienen myöhästymisen ensimmäisestä tapaamisesta. Virtaa oli kuitenkin saatu sen verran, että pysäköinti kohteeseen, jossa pikalatausta ei ollut käytettävissä, oli huoletonta, vaikka matkaa piti jatkaa tuntia myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi sovellus yhdistää latausverkostot Kokemuksesta voi oppia: jos olisin lähtenyt matkaan 30 minuuttia aikaisemmin, aikaa olisi ollut pikaladata Hyundai Ioniq täyteen ennen ensimmäistä etappia ja päivän jatko olisi ollut huoletonta. Kun sadekeli jatkui, oli pakko pohtia huolella latausmahdollisuuksia vieraan reitin varrella. Apuun riensi tällä kertaa päivän ohjelmaan osallistunut Fortum Charge & Driven johtaja Sami Saarilahti. Hän esitteli Fortumin keväällä hankkiman Plugsurfing-sovelluksen. Tämä sovellus yhdistää Liikennevirran ja Fortumin latausasemat saman ohjelman hakupalveluun, joten seuraavan latausaseman löytämiseksi ei enää tarvitse surffailla kahden eri palvelun omassa sovelluksessa. – Hankimme alun perin berliiniläisen kasvuyrityksen, Plugsurfingin keväällä. Tavoitteena on tehdä lataamisesta helpompaa myös kansainvälisesti ja samalla lisätä myös pisteiden käyttöä. Tällä hetkellä Plugsurfing yhdistää applikaatiossaan 50 000 sähköautoilijaa ja 200 latausverkostoa tarjoamalla pääsyn 67 000 latauspisteelle 33 maassa Euroopassa. Suomessa Plugsurfingistä löytyy Charge & Drive verkoston laitteiden lisäksi myös Liikennevirran laitteet. Lataaminen Charge & Drive -laitteilla on loppukäyttäjälle saman hintaista kuin Charge & Drive -sovelluksen kautta, johtaja Sami Saarilahti kertoo. Kateutta bensiiniasemilla Latauspaikkojen löytyminen helposti on ehdoton välttämättömyys sähköautoilun yleistymiselle. Toki verkoston pitää olla myös maantieteellisesti kattava. Kesäsade on ihan mukavaa vaihtelua helteille, mutta kastuminen kesken työmatkan ei niinkään. Latauspisteen luona, tuulilasia huuhtovaa sadetta seuratessa katse kiinnittyi bensiiniä ja dieseliä tankkaaviin autoilijoihin. Bensiini- ja dieselpumput ovat järjestään kaikilla nykyisillä liikenneasemilla suojassa katoksen alla. Sähköautojen latauspisteet sen sijaan on sijoitettu olemassa oleville asemille sinne, minne ne on saatu liikenteellisesti sovitettua – katoksesta tai minkäänlaisesta suojasta ei ole yleensä tietoakaan. Kun hiukset ja vaatteet märkinä lysähdin takaisin kuljettajan paikalle, autossa oli kyllä virtaa, mutta kuljettajan tunnelma ei ollut lainkaan paras mahdollinen. Pikatoive siis latausverkostoa rakentaville: ratkaiskaa nyt ihmeessä tuo lataajan säänsuojaus heti alkuvaiheessa. Kun verkosto laajenee, lataaja varmasti valitsee sellaisen latauspisteen, missä on mukava asioida. Muutkin sähköautoilee Pienistä vaivoista huolimatta pitkästä työpäivästä selvittiin lopulta hyvin. Yksi täyteen tehty pikalataus menomatkalla ja toinen paluumatkalla olisi riittänyt helposti, jos siihen olisin jo aamulla liikkeelle lähtiessä varautunut. Seuraavan pitkän päivän varalle on otettava paremmin huomioon olosuhteiden mahdollinen muutos ja varattava suunniteltuun reittiin enemmän löysää aikaa mahdollista ylimääräistä tai reitistä poikkeavaa latausta varten. Virkistävintä – sateen lisäksi – oli havaita, että tälle reitille osui sattumalta muitakin sähköautoilijoita. Se valitettavasti johti siihen, että toinen odottaa niin kauan, että ensiksi ehtinyt saa ladattua oman autonsa. Pari sähköautoille varattua latausruutua ei auta, jos lataustolpasta voi ladata kerralla vain yhtä ajoneuvoa. Tilanne on sama, vaikka latauspisteelle tulevissa autoissa olisi erilainen latausliitin. Kun vain yhden pistokkeen kautta voi kerralla ladata, joutui Nissan Leaf odottamaan, että Hyundai Ioniq Electric sai akkunsa täyteen. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?