26.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaatosade koettelee sähköauton lataajan uskoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilun nopean yleistymisen tiellä on vielä monia hidasteita. Kaatosade muistutti tällä kertaa siitä, että latauspisteiltä vaaditaan muutakin kuin virtaa ja nopeutta: kuljettaja kiittäisi sateensuojasta. Lähes 500 kilometrin työpäivä Hyundai Ioniq Electricillä aiheutti etukäteen päänvaivaa ja vähän huoltakin virran riittävyydestä. Varhain aamulla liikkeelle lähdettiin hyvällä suunnitelmalla aurinkoisessa säässä. Reilun 30 kilometrin ajon jälkeen alkoi kaatosade. Se muutti suunnitelmaa, sillä uraisella veden valtaamalla moottoritiellä Ioniq söi energiaa enemmän kuin mihin kuivassa aurinkoisessa kelissä ajellessa olin ehtinyt tottua. Pikalataus melkein matkan varrella ennen ensimmäistä etappia aiheutti pienen myöhästymisen ensimmäisestä tapaamisesta. Virtaa oli kuitenkin saatu sen verran, että pysäköinti kohteeseen, jossa pikalatausta ei ollut käytettävissä, oli huoletonta, vaikka matkaa piti jatkaa tuntia myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi sovellus yhdistää latausverkostot Kokemuksesta voi oppia: jos olisin lähtenyt matkaan 30 minuuttia aikaisemmin, aikaa olisi ollut pikaladata Hyundai Ioniq täyteen ennen ensimmäistä etappia ja päivän jatko olisi ollut huoletonta. Kun sadekeli jatkui, oli pakko pohtia huolella latausmahdollisuuksia vieraan reitin varrella. Apuun riensi tällä kertaa päivän ohjelmaan osallistunut Fortum Charge & Driven johtaja Sami Saarilahti. Hän esitteli Fortumin keväällä hankkiman Plugsurfing-sovelluksen. Tämä sovellus yhdistää Liikennevirran ja Fortumin latausasemat saman ohjelman hakupalveluun, joten seuraavan latausaseman löytämiseksi ei enää tarvitse surffailla kahden eri palvelun omassa sovelluksessa. – Hankimme alun perin berliiniläisen kasvuyrityksen, Plugsurfingin keväällä. Tavoitteena on tehdä lataamisesta helpompaa myös kansainvälisesti ja samalla lisätä myös pisteiden käyttöä. Tällä hetkellä Plugsurfing yhdistää applikaatiossaan 50 000 sähköautoilijaa ja 200 latausverkostoa tarjoamalla pääsyn 67 000 latauspisteelle 33 maassa Euroopassa. Suomessa Plugsurfingistä löytyy Charge & Drive verkoston laitteiden lisäksi myös Liikennevirran laitteet. Lataaminen Charge & Drive -laitteilla on loppukäyttäjälle saman hintaista kuin Charge & Drive -sovelluksen kautta, johtaja Sami Saarilahti kertoo. Kateutta bensiiniasemilla Latauspaikkojen löytyminen helposti on ehdoton välttämättömyys sähköautoilun yleistymiselle. Toki verkoston pitää olla myös maantieteellisesti kattava. Kesäsade on ihan mukavaa vaihtelua helteille, mutta kastuminen kesken työmatkan ei niinkään. Latauspisteen luona, tuulilasia huuhtovaa sadetta seuratessa katse kiinnittyi bensiiniä ja dieseliä tankkaaviin autoilijoihin. Bensiini- ja dieselpumput ovat järjestään kaikilla nykyisillä liikenneasemilla suojassa katoksen alla. Sähköautojen latauspisteet sen sijaan on sijoitettu olemassa oleville asemille sinne, minne ne on saatu liikenteellisesti sovitettua – katoksesta tai minkäänlaisesta suojasta ei ole yleensä tietoakaan. Kun hiukset ja vaatteet märkinä lysähdin takaisin kuljettajan paikalle, autossa oli kyllä virtaa, mutta kuljettajan tunnelma ei ollut lainkaan paras mahdollinen. Pikatoive siis latausverkostoa rakentaville: ratkaiskaa nyt ihmeessä tuo lataajan säänsuojaus heti alkuvaiheessa. Kun verkosto laajenee, lataaja varmasti valitsee sellaisen latauspisteen, missä on mukava asioida. Muutkin sähköautoilee Pienistä vaivoista huolimatta pitkästä työpäivästä selvittiin lopulta hyvin. Yksi täyteen tehty pikalataus menomatkalla ja toinen paluumatkalla olisi riittänyt helposti, jos siihen olisin jo aamulla liikkeelle lähtiessä varautunut. Seuraavan pitkän päivän varalle on otettava paremmin huomioon olosuhteiden mahdollinen muutos ja varattava suunniteltuun reittiin enemmän löysää aikaa mahdollista ylimääräistä tai reitistä poikkeavaa latausta varten. Virkistävintä – sateen lisäksi – oli havaita, että tälle reitille osui sattumalta muitakin sähköautoilijoita. Se valitettavasti johti siihen, että toinen odottaa niin kauan, että ensiksi ehtinyt saa ladattua oman autonsa. Pari sähköautoille varattua latausruutua ei auta, jos lataustolpasta voi ladata kerralla vain yhtä ajoneuvoa. Tilanne on sama, vaikka latauspisteelle tulevissa autoissa olisi erilainen latausliitin. Kun vain yhden pistokkeen kautta voi kerralla ladata, joutui Nissan Leaf odottamaan, että Hyundai Ioniq Electric sai akkunsa täyteen. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Ajoneuvot Laskimme kaikkien Suomessa edustavien automerkkien mallistojen keski-iät – arvaat varmasti kuka kauppaa vanhinta mallistoa 14.7.2024 Ajoneuvot Tämä perä kuuluu Audi A5 Avantille – myös sähköinen A6 E-Tron sekä uusi Q5 mahtuvat aivan lähiaikojen uutuuskalenteriin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan