24.2.2016

Audi S4 ja S4 Avant – A4:n salipäivä

Audi S4 Avant

S4 ja S4 Avant tuovat reipasta suorituskykyä perheautoiluun.

Audi A4:n sporttisempi S4-versio on julkaistu. Samassa yhteydessä paljastettiin myös S4 Avant -farmarimalli, joka ylläpitää Audin S- ja RS-mallistojen mainetta tarjoamalla urheilullista suorituskykyä myös farmarikorisena.

Uudelleenkehitetty kolmelitrainen turboahdettu V6 TFSI-moottori on löytänyt matkalla lisää tehoa. 354 hevosvoimaa ja muhkeat 500 newtonmetriä vääntöä laajalla kierrosalueella (1 370 – 4 500) tekevät ajamisesta helppoa. Maltillisen parinkymmenen hevosvoiman tehonlisäyksen lisäksi uuden moottorin pitäisi painaa ja kuluttaa edeltäjäänsä vähemmän. Kahdeksanvaihteisen tiptronicin ensimmäiset vaihteet on välitetty urheilullista suorituskykyä varten. Kiihdytys 0–100 km/h sujuukin 4,7 sekunnissa, huippunopeuden ollessa rajattu 250 km/h. Avant-farmarimalli on kuulemma kiihdytyksessä kaksi kymmenystä perässä.

Audi S4

Taloudellisuus on ollut selvästi tärkeä osa S4:n kehitystyötä. Audin mukaan yhdistetty kulutus on 7,4 litraa per 100 kilometriä (0,1 lisää farkulle) ja hiilidioksidiä kertyy 170 gramma per kilometri (5 gramma lisää farkulle). Kulutusta on pyritty alentamaan suurempien vaihteiden pitkillä välityksillä sekä automaattivaihteiston tilalla, jossa 55 km/h ja 160 km/h välillä vaihteisto vaihtaa vapaalle kuljettajan nostaessa jalan kaasulta. Myös painoa on säästetty, sillä ainakin S4 Avant on myös edeltäjäänsä peräti 75 kilogrammaa kevyempi 1 675 kilollaan.

Audin tuttu jatkuva quattro-neliveto jakaa voimaa molemmille akseleille, suosien normaalitilanteessa taka-akselia "hiukan enemmän". Tarvittaessa järjestelmä voi kuitenkin suosia voimakkaasti paremmin pitävää akselia. Lisävarusteena on saatavissa myös taka-akseliston lukollinen tasauspyörästö.

Audi S4 Avant

Normaaliin A4:ään verrattuna S4 kulkee 23 millimetriä matalammalla. Sama maavara pysyy myös valinnaisella alustalla, johon sisältyy iskunvaimennuksen säätö. Iskunvaimennuksen lisäksi ohjauksen, moottorin, vaihteiston ja valinnaisen tasauspyörästön lukon toimintaa voi säätää S4:n ohjaamosta käsin. Jarrut ovat suurentuneet edessä 350 millimetriin, jarrusatuloiden ollessa kuusimäntäiset.

Urheilullisesta suorituskyvystä huolimatta S4 pitää kiinni A4:n arkikäyttöisyyydestä. Sedanin tavaratila on 480 litraa, S4 Avantin venyessä 505 litrasta 1 510 litraan riippuen takapenkkien asennosta. Lisävarusteena on saatavissa S-urheiluistuimet, joissa on sisäänrakennettu päätuki, säädettävä sivuttaistuki ja hierontatoiminto. Muilta osin S4 säilyttää A4:n virtual cockpit -konseptin ja Audin tutun MMI-viihdejärjestelmän.

Audi S4

Ulkoisesti mallia on piristetty maltillisesti. Puskurit ja ilmanottoaukot on muotoiltu uudelleen, mattaharmaan ja alumiinin lisättyjä komponentteja. Takana urheilullisesta pitävät huolen neljä pakoputken päätä.

Audin suositushinnat ennen suomalaisia veroja liikkuvat 60 000 euron tuntumassa. Mallin aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Audi S4

Lähde ja kuvat: Audi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat