19.1.2020

Autoteollisuuden pikalatausverkosto Ionity uudistaa hinnottelun – satunnaislataajalle V8 tulisi halvemmaksi

Mercedes-Benz EQC
Päivää ennen koeajoa auennut Ionity-latausasema Oslon pohjoispuolella tarjoaa kuusi 350 kilowatin laturia.

Autoteollisuuden yhteinen latausverkosto Ionity julkaisi uudet hinnat: satunnaislataajalle palvelu käy järjettömän kalliiksi.

Saksalaisen autoteollisuuden panos kattavan sähköautojen pikalatausverkon rakentamiseen on nimeltään Ionity. Sen takana ovat BMW, Daimler, Ford ja Volkswagen Group.

Ionity kattaa yli 200 latauspistettä Euroopassa, joista kolme on Suomessa. Tällaisen verkoston rakentaminen ei ole edullista, etenkin kun asemat tarjoavat parhaimmillaan huiman 350 kilowatin lataustehon.

Nyt Ionity on julkistanut uuden hinnoittelumallinsa satunnaislataajille – siis käyttäjille, joilla ei ole muunlaista sopimusta latauspalvelun kanssa.

Ionityn uusi hinnottelumalli laskuttaa siirretystä energiasta, kun pikalataus on perinteisesti perustunut latausaikaan. Muutos on sikäli reilu, että se suosii energiatehokkaampia sähköautoja.

Ongelma on vain Ionityn hinnassa: 0,79 euroa per kilowattitunti. Se on noin neljä kertaa enemmän mitä sähkö maksaa kotona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähkö kalliimpaa kuin bensiini-V8?

Otetaan esimerkiksi Audi E-Tron, sähköauto kuluttavammasta päästä. WLTP-mittauksessa E-Tronin kulutusvaihtelu on 22,6–26,2 kWh/ 100 km, eli valitaan keskiarvo 24,4 kWh/100 km. Tällä kulutuksella 100 kilometrin toimintamatkan lataaminen E-Troniin maksaisi 19,3 euroa! Ajaminen siis maksaisi suunnilleen saman, kuin polttomoottoriautolla joka kuluttaa 12 l/100 km – siis esimerkiksi tuplaturbo-V8:lla varustetulla Mercedes-Benz G 500:lla.

Tilaajille halvempaa

Useimmat Ionity-lataajat käyttänevät palvelua jonkin toisen latauspalvelun läpi. Esimerkiksi Audi E-Tron asiakkaille tarjotaan saman nimistä Audi E-Tron -latauspalvelua hintaan 18 euroa kuukaudessa plus 0,33 euroa per kilowattitunti. Sadan kilometrin ajomatkan lataus maksaa siis 8 euroa.

Huippunopeasti latautuvan E-tronin kuljettaja selvinnee vieläkin halvemmalla asioimalla kilpailevilla latauspalveluilla, jotka velottavat aikapohjaisesti. Tyypillinen veloitus on esimerkiksi Fortumin Charge&Drive -palvelun 0,20 euroa minuutti.

Kotilataus edullisin

Pikalataus ei ole tarkoituskaan olla edullisin tapa sähköautoilla. Se on nopeaan matkan jatkamiseen tarkoitettu palvelu, ja tavallaan korkeammalla hinnoittelulla voidaan myös varmistaa, että latauspisteeltä löytyy tilaa, kun sitä kipeimmin tarvitsee.

Kotilatauksella sähköauto on edullisimmillaan – ja usein mukavimmillaan. Kotona lataamalla sähkö maksaa siirtomaksuineen karkeasti noin 0,2 euroa kilowattitunnilta, eli vastaava 24,4 kilowattitunnin lataus E-Troniin maksaisi viiden euron luokkaa. Yösähköllä ladaten pääsee vielä paljon halvemmalla.

Vaikka Ionityn hurja hinta koskee vain satunnaislataajia, antaa se hyvin väärän viestin. Ylihinnotteleva pikalatausverkosto voi pahimmillaan säikäyttää sähköautoihin tutustuvaa koeajajaa tai satunnaiskäyttäjää.

Toki korkealle hinnalle on myös perusteet. Ionityn kaltaisen kattavan ja huipputehokkaan latausverkon rakentaminen maksaa valtavasti, eikä investointia makseta takaisin senttien katteilla. Toiseksi Ionityn lataushinta on läpi Euroopan sama. Se näkyy Suomessa, jossa olemme tottuneet verrattain edulliseen sähköön.

Kysymys kuitenkin kuuluu, miksi pikalatausverkosto ylihinnoittelee itsensä järjettömäksi vaihtoehdoksi satunnaiskäyttäjille, jotka esimerkiksi tutustuvat sähköautoiluun laina-autolla?

Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lähde: Ionity

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat