
Ajoneuvot | Uutinen | 8.7.2019
BMW vaihtaa toimitusjohtajaa ensi vuonna – Krüger ei haekaan jatkokautta
Tuulisilla vesillä seilaava BMW joutuu etsimään uuden kapteenin, sillä kritiikin kohteeksi joutunut Harald Krüger ei haekaan jatkokautta baijerilaisyhtiön johdossa.
Viisivuotiskausiin johtopestissä luottava BMW joutuu pistämään toimitusjohtajan pestin rekryilmoituksiin, sillä neljä vuotta baijerilaisyhtiötä luotsannut Harald Krüger on ilmoittanut, ettei hän halua jatkokautta. Krügerin nykyinen komennus oäättyy 30.4.2020. Nyt 53-vuotias Krüger oli nuorin BMW:n kippariksi valittu henkilö hänen aloittaessaan tehtävässä 2015.
– Yli 27 vuoden ajan BMW on ollut ammatillinen kotini. Oltuani neljä vuotta toimitusjohtajana haluan etsiä uusia haasteita ja hyödyntää kattavaa kansainvälistä kokemustani uusiin tehtäviin ja projekteihin, Krüger kommentoi.
Toukokuussa talousmedia Bloomberg kertoi, että BMW:n hallintoneuvoston jäsenet olivat alkaneet pohtia Krügerin jatkamista. Handelsblatt puolestaan listaa Krügerin vahvimmiksi seuraajiksi tuotantojohtaja Oliver Zipsen ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlichin.
Krügeriin kohdistuvan kritiikin taustalta löytyy BMW:n viime vuosina luisunut asema Daimleriin nähden. Toimitusjohtajaksi nuori Krüger on myös suhtautunut sähköistymiseen varovaisesti BMW:n ikään kuin tuhlattua täyssähköisen i3:n saavuttama johtoasema sähköautomarkkinoilla. Myös mallien uudistuminen on ollut varovaisempaa Krügerin aikakaudella. Toimitusjohtaja on myös vältellyt suuria mediatilaisuuksia hänen pyörryttyään 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä.
BMW:n johtokunta keskustelee Krügerin seuraajasta 18. heinäkuuta järjestettävässä kokouksessa.
”BMW:n kirous”
Krügerin toimitusjohtajakausi ylläpitää urbaania legendaa BMW:n kirouksesta, jossa joka toinen toimitusjohtaja onnistuu ja joka toinen epäonnistuu tehtävissään. Mikäli kiroukseen haluaa uskoa, on sinivalkoiselle baijerilasiyhtiölle luvassa parempi jatkokausi.
Krügerin perinnöksi jääkin yllättäviä tekoja. Hän onnistui neuvottelemaan erittäin tuottoisan yhteistyösopimuksen kiinalaisen Brilliancen kanssa ja hänen valtakaudellaan BMW on pysynyt pois otsikoista dieselpäästöihin liittyen. Verkkaisesti strategoinut Krüger rahoitti BMW:n sähköistymistä esittelemällä X7:n ja 8-sarjan kaltaisia malleja.
Nyt Münchenin nelisylinterisessä johtotornissa kaivataan uutta ja rohkeampaa ajattelua, jos BMW haluaa kaapata takaisin asemansa sähköistymisen ja premiumautojen markkinoilla. Quandtin perheen jäsenillä on merkittävä työpaikka haettavaksi.
Lähde: Automotive News Kuva: BMW
Lue myös:
- Koeajo: Liikkuva linnake – BMW X7
- BMW:n päämuotoilija van Hooydonk: ”ymmärrämme kauhistelun 7-sarjan keulasta”
- BMW-kehityspomo: Sähköautot eivät kiinnosta eurooppalaisia
- BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan
- Esimakua tulevasta: BMW Power BEV tutkii sähköauton rajoja
- 200 miljoonan pitkäveto: tällainen on BMW:n tuleva akkututkimuskeskus
Valmistajalta: BMW
-
Koeajo: Luokkansa etupäähän – BMW 118i A Koeajo
-
BMW X1 xDrive25e – yksinkertaisesti ladattava hybridi Uutinen
-
Vielä ennen täyssähköä: lataushybridi BMW X3 xDrive30e Uutinen
-
Valmiiksi huippuhauska saa lisää tehoa: BMW M2 CS Uutinen
-
BMW F 900 XR – Mielenkiintoinen F 850 GS:n ja S 1000 XR:n välimuoto Moottoripyörät
-
Unelmat ja arkitodellisuus: BMW esittelee etuvetoisen 2-sarjan Gran Coupén Uutinen
-
Euro NCAP: BMW:lle menestystä, Peugeot ja Jeep jäivät neljään tähteen Uutinen
-
Koeajo: BMW M850iA xDrive Cabrio – poutapäivän kompromissipilvi Koeajo
-
BMW X5 M ja BMW X6 M: jopa 625 hevosvoimaa elämäntapaa Uutinen
-
BMW 520d ja 48 voltin lisäys: kevythybridi mukaan marraskuulta Uutinen
-
BMW:n huhutaan irtisanovan 6 000 työntekijää vuoteen 2022 – osasyynä rahantarve autojen sähköistämiseen Uutinen
-
Kun musta ei riitä: BMW X6 Vantablack VBx2 on kuin aukko todellisuudessa Autonäyttely
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Carado
- Caterham
- CF Moto
- Chevrolet
- Citroën
- CrossCamp
- Cupra
- Dacia
- Dodge
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Indian
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Niu
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu