8.7.2019

BMW vaihtaa toimitusjohtajaa ensi vuonna – Krüger ei haekaan jatkokautta

BMW vaihtaa toimitusjohtajaa Krüger

Tuulisilla vesillä seilaava BMW joutuu etsimään uuden kapteenin, sillä kritiikin kohteeksi joutunut Harald Krüger ei haekaan jatkokautta baijerilaisyhtiön johdossa.

Viisivuotiskausiin johtopestissä luottava BMW joutuu pistämään toimitusjohtajan pestin rekryilmoituksiin, sillä neljä vuotta baijerilaisyhtiötä luotsannut Harald Krüger on ilmoittanut, ettei hän halua jatkokautta. Krügerin nykyinen komennus oäättyy 30.4.2020. Nyt 53-vuotias Krüger oli nuorin BMW:n kippariksi valittu henkilö hänen aloittaessaan tehtävässä 2015.

– Yli 27 vuoden ajan BMW on ollut ammatillinen kotini. Oltuani neljä vuotta toimitusjohtajana haluan etsiä uusia haasteita ja hyödyntää kattavaa kansainvälistä kokemustani uusiin tehtäviin ja projekteihin, Krüger kommentoi.

Toukokuussa talousmedia Bloomberg kertoi, että BMW:n hallintoneuvoston jäsenet olivat alkaneet pohtia Krügerin jatkamista. Handelsblatt puolestaan listaa Krügerin vahvimmiksi seuraajiksi tuotantojohtaja Oliver Zipsen ja kehitysjohtaja Klaus Fröhlichin.

Krügeriin kohdistuvan kritiikin taustalta löytyy BMW:n viime vuosina luisunut asema Daimleriin nähden. Toimitusjohtajaksi nuori Krüger on myös suhtautunut sähköistymiseen varovaisesti BMW:n ikään kuin tuhlattua täyssähköisen i3:n saavuttama johtoasema sähköautomarkkinoilla. Myös mallien uudistuminen on ollut varovaisempaa Krügerin aikakaudella. Toimitusjohtaja on myös vältellyt suuria mediatilaisuuksia hänen pyörryttyään 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä.

BMW:n johtokunta keskustelee Krügerin seuraajasta 18. heinäkuuta järjestettävässä kokouksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"BMW:n kirous"

Krügerin toimitusjohtajakausi ylläpitää urbaania legendaa BMW:n kirouksesta, jossa joka toinen toimitusjohtaja onnistuu ja joka toinen epäonnistuu tehtävissään. Mikäli kiroukseen haluaa uskoa, on sinivalkoiselle baijerilasiyhtiölle luvassa parempi jatkokausi.

Krügerin perinnöksi jääkin yllättäviä tekoja. Hän onnistui neuvottelemaan erittäin tuottoisan yhteistyösopimuksen kiinalaisen Brilliancen kanssa ja hänen valtakaudellaan BMW on pysynyt pois otsikoista dieselpäästöihin liittyen. Verkkaisesti strategoinut Krüger rahoitti BMW:n sähköistymistä esittelemällä X7:n ja 8-sarjan kaltaisia malleja.

Nyt Münchenin nelisylinterisessä johtotornissa kaivataan uutta ja rohkeampaa ajattelua, jos BMW haluaa kaapata takaisin asemansa sähköistymisen ja premiumautojen markkinoilla. Quandtin perheen jäsenillä on merkittävä työpaikka haettavaksi.

Lähde: Automotive News Kuva: BMW

Lue myös:

Luetuimmat