14.8.2019

Dacian dilemma: päästörajat kiristyvät ja voimalinjapäivitykset maksavat

Dacian dilemma

Vaikka Dacialla menee erittäin hyvin, ovat kiristyvät hiilidioksidirajat pitkä matka kirittäväksi.

Dacialla ja varsinkin Dacia Dusterilla menee hyvin. Duster kiri viime vuonna koko Euroopan toiseksi parhaaksi pieneksi katumaasturiksi heti Renault Capturin kantaan. Dacia puolestaan on tullut tutuksi markkinoiden halvimmista hinnoista, jotka siivittivät merkin myynnin seitsemän prosentin kasvuun.

Edullisuudesta huolimatta analyytikot arvioivat, että Dusterin voittomarginaali saattaisi olla jopa yli 10 prosenttia, haastaen jopa sakalaisen premiumin kaupan kannattavuudessa. Kilpailevaa PSA-ryhmää nykyisin luotsaava Carlos Tavares kutsui Daciaa "lypsylehmäksi".

– Dacia todisti, että voit tehdä rahaa olemalla nuuka. Matalien kulujen liiketoiminta vaatii erikoistuneita taitoja, kommentoi Invest Securitiesin Jean-Louis Sempe.

Mutta. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidimääräykset uhkaavat romanialaismerkkiä. Analytiikkayhtiö Evercore ISI arvioi, että vuoden 2018 mallistoilla mitattuna Dacialla on automerkeistä eniten matkaa kirittävänä EU 2021 -hiilidioksidirajoihin. Konsernin ykkösnyrkki, Renault, on puolestaan varustautunut tuleviin rajoihin keskiarvoa paremmin.

Renault Group saattaa kollektiivisesti joutua maksamaan jopa 450 miljoonaa euroa hiilidioksidisakkoja ensi vuonna, merkiten 17 prosenttia ensi vuoden voitosta. Ryhmä ei erittele autoja merkeittäin, mutta keskimääräisesti Daciat ovat Renaulteja vaikeammassa tilanteessa. Toisaalta Dacia muodostaa viidenneksen Renaultin myynnistä.

Eräässä suhteessa Dacia on kuitenkin vaikeahkossa tilanteessa voimalinjojen suhteen. Evercore ISI:ltä arvioidaan, että seuraavan kahden vuoden voimalinjapäivitykset maksavat Dacialle 671 miljoonaa euroa, merkiten 1 269 euroa per auto. Dacian hintatietoiset asiakkaat tuskin suostuvat maksamaan koko summaa hinnankorotuksina, nakertaen malliston kannattavuutta.

Eräs mahdollisuus on kuitenkin Dacian oma hybridikatumaasturi.
– On vaikea kuvitella, että Dacia jäisi sähköistymisen reunamille, arvioi Renaultin myyntijohtaja Oliver Murguet.

Vihjeitä Dacian sähköistymisestä kannattaa etsiä Renault Clion ensi vuonna saapuvasta hybridimallista.

Lähde: Automotive News Kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat