14.8.2019 Ajoneuvot Dacian dilemma: päästörajat kiristyvät ja voimalinjapäivitykset maksavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Dacialla menee erittäin hyvin, ovat kiristyvät hiilidioksidirajat pitkä matka kirittäväksi. Dacialla ja varsinkin Dacia Dusterilla menee hyvin. Duster kiri viime vuonna koko Euroopan toiseksi parhaaksi pieneksi katumaasturiksi heti Renault Capturin kantaan. Dacia puolestaan on tullut tutuksi markkinoiden halvimmista hinnoista, jotka siivittivät merkin myynnin seitsemän prosentin kasvuun.Edullisuudesta huolimatta analyytikot arvioivat, että Dusterin voittomarginaali saattaisi olla jopa yli 10 prosenttia, haastaen jopa sakalaisen premiumin kaupan kannattavuudessa. Kilpailevaa PSA-ryhmää nykyisin luotsaava Carlos Tavares kutsui Daciaa "lypsylehmäksi".– Dacia todisti, että voit tehdä rahaa olemalla nuuka. Matalien kulujen liiketoiminta vaatii erikoistuneita taitoja, kommentoi Invest Securitiesin Jean-Louis Sempe.Mutta. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidimääräykset uhkaavat romanialaismerkkiä. Analytiikkayhtiö Evercore ISI arvioi, että vuoden 2018 mallistoilla mitattuna Dacialla on automerkeistä eniten matkaa kirittävänä EU 2021 -hiilidioksidirajoihin. Konsernin ykkösnyrkki, Renault, on puolestaan varustautunut tuleviin rajoihin keskiarvoa paremmin.Renault Group saattaa kollektiivisesti joutua maksamaan jopa 450 miljoonaa euroa hiilidioksidisakkoja ensi vuonna, merkiten 17 prosenttia ensi vuoden voitosta. Ryhmä ei erittele autoja merkeittäin, mutta keskimääräisesti Daciat ovat Renaulteja vaikeammassa tilanteessa. Toisaalta Dacia muodostaa viidenneksen Renaultin myynnistä.Eräässä suhteessa Dacia on kuitenkin vaikeahkossa tilanteessa voimalinjojen suhteen. Evercore ISI:ltä arvioidaan, että seuraavan kahden vuoden voimalinjapäivitykset maksavat Dacialle 671 miljoonaa euroa, merkiten 1 269 euroa per auto. Dacian hintatietoiset asiakkaat tuskin suostuvat maksamaan koko summaa hinnankorotuksina, nakertaen malliston kannattavuutta.Eräs mahdollisuus on kuitenkin Dacian oma hybridikatumaasturi. – On vaikea kuvitella, että Dacia jäisi sähköistymisen reunamille, arvioi Renaultin myyntijohtaja Oliver Murguet.Vihjeitä Dacian sähköistymisestä kannattaa etsiä Renault Clion ensi vuonna saapuvasta hybridimallista.Lähde: Automotive News Kuva: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle