14.8.2019 Ajoneuvot Dacian dilemma: päästörajat kiristyvät ja voimalinjapäivitykset maksavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Dacialla menee erittäin hyvin, ovat kiristyvät hiilidioksidirajat pitkä matka kirittäväksi. Dacialla ja varsinkin Dacia Dusterilla menee hyvin. Duster kiri viime vuonna koko Euroopan toiseksi parhaaksi pieneksi katumaasturiksi heti Renault Capturin kantaan. Dacia puolestaan on tullut tutuksi markkinoiden halvimmista hinnoista, jotka siivittivät merkin myynnin seitsemän prosentin kasvuun. Edullisuudesta huolimatta analyytikot arvioivat, että Dusterin voittomarginaali saattaisi olla jopa yli 10 prosenttia, haastaen jopa sakalaisen premiumin kaupan kannattavuudessa. Kilpailevaa PSA-ryhmää nykyisin luotsaava Carlos Tavares kutsui Daciaa "lypsylehmäksi". – Dacia todisti, että voit tehdä rahaa olemalla nuuka. Matalien kulujen liiketoiminta vaatii erikoistuneita taitoja, kommentoi Invest Securitiesin Jean-Louis Sempe. Mutta. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidimääräykset uhkaavat romanialaismerkkiä. Analytiikkayhtiö Evercore ISI arvioi, että vuoden 2018 mallistoilla mitattuna Dacialla on automerkeistä eniten matkaa kirittävänä EU 2021 -hiilidioksidirajoihin. Konsernin ykkösnyrkki, Renault, on puolestaan varustautunut tuleviin rajoihin keskiarvoa paremmin. Renault Group saattaa kollektiivisesti joutua maksamaan jopa 450 miljoonaa euroa hiilidioksidisakkoja ensi vuonna, merkiten 17 prosenttia ensi vuoden voitosta. Ryhmä ei erittele autoja merkeittäin, mutta keskimääräisesti Daciat ovat Renaulteja vaikeammassa tilanteessa. Toisaalta Dacia muodostaa viidenneksen Renaultin myynnistä. Eräässä suhteessa Dacia on kuitenkin vaikeahkossa tilanteessa voimalinjojen suhteen. Evercore ISI:ltä arvioidaan, että seuraavan kahden vuoden voimalinjapäivitykset maksavat Dacialle 671 miljoonaa euroa, merkiten 1 269 euroa per auto. Dacian hintatietoiset asiakkaat tuskin suostuvat maksamaan koko summaa hinnankorotuksina, nakertaen malliston kannattavuutta. Eräs mahdollisuus on kuitenkin Dacian oma hybridikatumaasturi. – On vaikea kuvitella, että Dacia jäisi sähköistymisen reunamille, arvioi Renaultin myyntijohtaja Oliver Murguet. Vihjeitä Dacian sähköistymisestä kannattaa etsiä Renault Clion ensi vuonna saapuvasta hybridimallista. Lähde: Automotive News Kuva: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt