14.8.2019 Ajoneuvot Dacian dilemma: päästörajat kiristyvät ja voimalinjapäivitykset maksavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka Dacialla menee erittäin hyvin, ovat kiristyvät hiilidioksidirajat pitkä matka kirittäväksi. Dacialla ja varsinkin Dacia Dusterilla menee hyvin. Duster kiri viime vuonna koko Euroopan toiseksi parhaaksi pieneksi katumaasturiksi heti Renault Capturin kantaan. Dacia puolestaan on tullut tutuksi markkinoiden halvimmista hinnoista, jotka siivittivät merkin myynnin seitsemän prosentin kasvuun.Edullisuudesta huolimatta analyytikot arvioivat, että Dusterin voittomarginaali saattaisi olla jopa yli 10 prosenttia, haastaen jopa sakalaisen premiumin kaupan kannattavuudessa. Kilpailevaa PSA-ryhmää nykyisin luotsaava Carlos Tavares kutsui Daciaa "lypsylehmäksi".– Dacia todisti, että voit tehdä rahaa olemalla nuuka. Matalien kulujen liiketoiminta vaatii erikoistuneita taitoja, kommentoi Invest Securitiesin Jean-Louis Sempe.Mutta. Ensi vuonna kiristyvät hiilidioksidimääräykset uhkaavat romanialaismerkkiä. Analytiikkayhtiö Evercore ISI arvioi, että vuoden 2018 mallistoilla mitattuna Dacialla on automerkeistä eniten matkaa kirittävänä EU 2021 -hiilidioksidirajoihin. Konsernin ykkösnyrkki, Renault, on puolestaan varustautunut tuleviin rajoihin keskiarvoa paremmin.Renault Group saattaa kollektiivisesti joutua maksamaan jopa 450 miljoonaa euroa hiilidioksidisakkoja ensi vuonna, merkiten 17 prosenttia ensi vuoden voitosta. Ryhmä ei erittele autoja merkeittäin, mutta keskimääräisesti Daciat ovat Renaulteja vaikeammassa tilanteessa. Toisaalta Dacia muodostaa viidenneksen Renaultin myynnistä.Eräässä suhteessa Dacia on kuitenkin vaikeahkossa tilanteessa voimalinjojen suhteen. Evercore ISI:ltä arvioidaan, että seuraavan kahden vuoden voimalinjapäivitykset maksavat Dacialle 671 miljoonaa euroa, merkiten 1 269 euroa per auto. Dacian hintatietoiset asiakkaat tuskin suostuvat maksamaan koko summaa hinnankorotuksina, nakertaen malliston kannattavuutta.Eräs mahdollisuus on kuitenkin Dacian oma hybridikatumaasturi. – On vaikea kuvitella, että Dacia jäisi sähköistymisen reunamille, arvioi Renaultin myyntijohtaja Oliver Murguet.Vihjeitä Dacian sähköistymisestä kannattaa etsiä Renault Clion ensi vuonna saapuvasta hybridimallista.Lähde: Automotive News Kuva: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?