Hymer B-MC I 580

Ajoneuvot Koeajo 29.3.2019

Ensiunet matkailuautossa: Hymer B-MC I 580 on iso sekä päältä että sisältä

Miten kokematon pärjää matkailuauton kanssa? Hymer B-MC I 580 opetti noviisille monta asiaa – niin liikenteessä kuin leiriydyttäessäkin.

Matkailuauton käyttäminen ilman aikaisempaa kokemusta, esimerkiksi tällaista autoa vuokrattaessa, tuntuu varmasti hankalalta ja monimutkaiselta tehtävältä. Jo pelkkä alan eksperttien käyttämä sanasto vilisee toinen toistaan tuntemattomampia termejä, joista maallikko ei ota selvää.

Halusimme valaista, miltä tuntuu hypätä tähän maailmaan, eli mitä noviisin pitää ottaa huomioon matkailuauton valmisteluissa, ajamisessa ja yöpymisessä. Kokenut käyttäjä ammentaa nämä kommervenkit tietysti selkäytimestään, mutta hänenkin on silti hedelmällistä lukea, mitä kaikkea on harrastuksen aikana tullut sisäistettyä.

Kokematon ja iso

Koeajon, joka julkaistaan kokonaisuudessaan Moottorin numerossa 4/2019, lähtökohdat olivat otolliset. Jutun tekijä oli käyttänyt matkailuautoa tätä ennen tasan yhden kerran, ja siitäkin oli kulunut miltei 25 vuotta – eli se vähä mitä oli aikanaan opittu, oli jo unohtunut.

Auto puolestaan edusti suurinta päätä, mitä B- eli henkilöautokortilla ajettava matkailuauto ylipäätään voi. Integroitu auto, missä matkailuautovalmistaja on muotoillut pakettiauton ohjaamon yhdenmukaiseksi asunto-osan kanssa, näyttää ensikertalaisen silmissä puolikkaalta bussilta.

Hymer B-MC I 580

Hymer B-MC I 580 hyödyntää viime vuonna uudistuneen Mercedes-Benz Sprinterin alustaa – ja sen myötä mahdollisuutta etuvetorakenteeseen.

Suurta autoa ulkoapäin katsoessa on vaikea uskoa, että se vetää etupyörillään, mutta ratkaisulla saavutetaan tehokkaampi tilankäyttö ja kevyempi rakenne takavetoiseen malliin nähden.

Herättää kunnioitusta

Matkailuauton, ja varsinkin tämän kokoisen, ajaminen hirvittää aluksi. Etenkään peruuttamista ja vekslailua seitsemän metriä pitkällä, 2,3 metriä leveällä ja kolme metriä korkealla ajoneuvolla ei kylmiltään uskalla tahdo lähteä harjoittelemaan; jo eteenpäin ajaminen tuntuu riittävän isolta haasteelta.

Niinpä ensimmäiset kadunkulmat tulee otettua ylivarovaisen laajalla kaarella, ja vielä kehätielläkin tulee vilkuiltua tämän tästä sivupeileihin, että auto varmasti asemoituisi suurin piirtein keskelle kaistaa.

On suurista ulkomitoista tietynlaista apuakin. Kuski takuulla kunnioittaa auton suuria ulkomittoja eikä ryhdy yrittämään liikoja, kuten pienemmällä henkilöautolla. Myös liikennesääntöjä kannattaa noudattaa matkailuauton ratissa pilkuntarkasti.

Paljon opittavaa

Ajamisen lisäksi matkailuauto vaatii kaikenlaista muutakin opeteltavaa – ja nämä kaikki piti opetella pikakelauksella, ennen kuin uskaltauduimme yöpymään autossa.

Miten käytetään auton vesikeskuslämmitystä? Miten täytetään raikasvesisäiliö? Miten se ja harmaavesisäiliö sekä WC tyhjennetään? Miten itse vessaa käytetään? Entäpä keittiön kaasuhellaa? Mistä löytyvät auton kaikki lukuisat säilytystilat? Ja miten sängyt taipuvat nukkumakuntoon ja takaisin?

Moottorin numerosta 4/2019 voit lukea, millaisilta ensiunet matkailuautossa maistuivat. Paljastettakoon sen verran, että tilaa isossa matkailuautossa riittää viihtyisään asumiseen, kunhan kaikki auton alla olevat vesihanat ja -venttiilit on varmasti muistettu kääntää kiinni…

Moottori 4/2019

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Hymer

Kaikki koeajot

Uusimmat