11.8.2017 Ajoneuvot Ferrari jahkailee uuden Dinon suhteen – halventaisi brändiä vaiko ei? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari Dinon paluu herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Kasvua hakevalle italialaismerkille se voi kuitenkin olla tärkeämpi kuin koskaan. Legendaarinen italialaismerkki Ferrari ja sen värikäs pääjohtaja Sergio Marchionne ovat jälleen otsikoissa pohtimassa, että mitä tanssivan orin suhteen pitäisi tehdä. Muutama viikko sitten Ferrarin kerrottiin suunnittelevan katumaasturileikkiin lähtemistä, vaikka vielä viime vuonna Marchionne kommentoi aihetta sanoilla "vain kuolleen ruumiini yli". Nyt katumaasturi nähdään avainasemassa, mikäli Ferrari aikoo tavoitella lähivuosien ripeää kasvua yli 10 000 autoa vuodessa valmistavaksi luksusmerkiksi. Nyt samaa keskustelua on käyty Ferrari Dinon paluun suhteen, mutta toisesta näkökulmasta. Vuosina 1968–1976 rakennettu Dino oli Ferrarin alamerkki autoille, joissa käytettiin V6- ja V8-moottoreita. Itse Enzo Ferrari ei halunnut automerkkinsä sotkeutuvan pienempiin hinnat alkaen -malleihin, pitäytyen tuolloin 12-sylinterisissä malleissa. Nimi puolestaan saatiin Enzon rakkaalta pojalta, Alfredo "Dino" Ferrarilta, joka menehtyi krooniseen sairauteen vuonna 1956. Dinoissa ei nähty Ferrarin tanssivaa oria, vaan niiden logona käytettiin Dinon tyyliteltyä nimikirjoitusta. Mallimerkintä nähtiin myös Fiatin mallistossa, jossa se viittasi Ferrarin Dino V6-moottoriin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Marchionne epäileväisenä Marchionnen mukaan Dino-malliston paluusta on käyty keskustelua, mutta italialaisjohtaja varoitti Ferrarin hinnat alkaen -riman laskemisesta. Myös epäilykset nuorempien ostajien tavoittamisesta otettiin vastaan kylmästi, sillä Marchionnen mukaan Ferrarilla on "ilmiömäisen nuori" ostajakunta Aasiassa. – Meidän täytyy kehittää tapoja houkutella asiakkaita merkin perinteisiin arvoihin, kuten tyyliin, suorituskykyyn ja moottorin sointiin, ennen kuin alennamme merkin aloitushintaa, Marchionne tiivisti. Marchionnen näkemyksessä Ferrarin kannattavuutta parannetaan kasvattamalla tuotantomäärä itserajoitettuun 10 000 autoon vuodessa. Tuotantomäärään päästäkseen Ferrarin täytyisi kasvattaa mallistoaan tehokkaiden 8- ja 12-sylinteristen moottorivaihtoehtojen lisäksi. Mahdollinen Dino-päätös kerrotaan Marchionnen mukaan Ferrarin seuraavan viisivuotissuunnitelman yhteydessä, eli todennäköisesti ensi vuoden alussa. Vuonna 2005 Marchionne kommentoi, että Dinon tapaisen V6-urheilumallin kohdalla kyse on vain ajankohdasta. Italiassa uusi Dino voisi maksaa alkaen 150 000 euroa, ollen noin 20% nykyistä hinnaston halvinta, 190 000 euroa maksavaa California T:tä halvempi. Evercore ISI analytiikkayhtiön George Gallirsin mukaan Ferrarin täytyisi varmistua V6-mallinsa kohdalla, että sillä on selkeä suorituskykyetu McLarenin ja Porschen vastaaviin malleihin nähden. Ferrarin luksuskatumaasturi on pääjohtajan mukaan tarkoitettu "valituille asiakkaille", välttäen kilpailuasetelman esimerkiksi Porsche Cayennen kanssa. Lähde: Automotive News Kuvat: Ferrari Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku