4.11.2019

Fiatilta pommi: yhtiö aikoo hylätä suosituimmat mallinsa

Fiat Panda
Nykyinen Fiat Panda saanee seuraajan parin vuoden päästä.

Kiristyvät päästövaatimukset tekevät pienten autojen valmistamisesta kannattamatonta.

Italialainen autonvalmistaja Fiat aikoo jättää Euroopassa A-segmentin taakseen. Lähteenä Automotive News Europen väitteelle on Mike Manley, joka koko Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtajana lienee jokseenkin perillä asioista.

Fiatin A-segmentin malleja ovat 500 ja Panda, joiden ansiosta valmistaja on luokassa markkinajohtaja. Miksi Fiat siis on jättämässä segmentin, jossa autotehdas menestyy?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päästörajat ongelmana

Syy on absurdi: päästöt. A-segmentin pikkuautojen edulliset hinnat eivät tarjoa suurta katetta valmistajalle, joten alati tiukkenevien päästötavoitteiden saavuttaminen on pikkuautoluokassa vaikeaa, vaikka absoluuttiset päästöt pienmoottorisilla autoilla ovatkin pienet. EU:n ensi tammikuussa vaiheittain voimaan astuvaan hiilidioksidipäästörajaan (niin kutsuttu ”95 g/km raja”) on asetettu auton omamassasta riippuva kerroin, joten pienet autot eivät pääse suuria katumaastureita helpommalla. Tavallaan siis ympäristöystävällisyyttä ajava päästöraja näyttää kaatuvan itseään vastaan.

– Hyvin pian lähitulevaisuudessa näette meidän suuntaavan suuremman volyymin, suuremman katteen segmenttiin, ja se tarkoittaa siirtymistä pois a-segmentistä, Manley kertoi FCA:n kolmannen vuosineljänneksen talouskatsauksessa analyytikoille.

Fiat-mallisto vanhenee käsiin

Fiat menestyy segmentissä Pandan ja 500-mallin iästä huolimatta: nykyinen Fiat 500 esiteltiin peräti 12 vuotta sitten, ja Pandankin vuonna 2012 esitelty kolmas sukupolvi on vain raju päivitys vuonna 2003 esitellystä kakkossukupolvesta.

Euroopassa Ford ja Opel ovat jo jättäneet A-segmentin taakseen. Ford lopetti Ka+ -mallin tuonnin Intiasta ja Opel hylkäsi Koreassa valmistettavat Karl ja Adam -mallit.

Pandan ja 500:n yläpuolella Fiat-mallistossa pitkään olleen Punton tuotanto päättyi viime vuonna, joten tällä hetkellä yhtiöllä ei edes ole tarjontaa B-segmentissä, johon Pandan ja 500:n asiakkaat halutaan siirtää. Punto oli pitkään Fiatin myydin malli, mutta yhtiön edesmennyt toimitusjohtaja Sergio Marchionne piti auton myyntimäärää niin pieninä, ettei hän halunnut kehittää suosikkimallille seuraajaa.

Nyt Marcihonnea seuraava Manley näkee B-segmentin erittäin houkuttelevana, sillä Ford Fiestan kokoisten pikkuautojen markkinat ovat A-segmenttiä suuremmat ja katteet parempia.

Fiat Chrysler Automobiles tuotti vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä 55 miljoonan euron tappiot Euroopassa. Yhtiö ilmoitti viime viikolla aikovansa fuusioitua ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, mikä mahdollistaisi kustannussäästöjen lisäksi uuden Punton esittelemisen Peugeot 208:n ja Opel Corsan perusrakenteelle.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto, lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat