4.11.2019 Ajoneuvot Fiatilta pommi: yhtiö aikoo hylätä suosituimmat mallinsa Nykyinen Fiat Panda saanee seuraajan parin vuoden päästä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiristyvät päästövaatimukset tekevät pienten autojen valmistamisesta kannattamatonta. Italialainen autonvalmistaja Fiat aikoo jättää Euroopassa A-segmentin taakseen. Lähteenä Automotive News Europen väitteelle on Mike Manley, joka koko Fiat Chrysler Automobilesin toimitusjohtajana lienee jokseenkin perillä asioista. Fiatin A-segmentin malleja ovat 500 ja Panda, joiden ansiosta valmistaja on luokassa markkinajohtaja. Miksi Fiat siis on jättämässä segmentin, jossa autotehdas menestyy? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päästörajat ongelmana Syy on absurdi: päästöt. A-segmentin pikkuautojen edulliset hinnat eivät tarjoa suurta katetta valmistajalle, joten alati tiukkenevien päästötavoitteiden saavuttaminen on pikkuautoluokassa vaikeaa, vaikka absoluuttiset päästöt pienmoottorisilla autoilla ovatkin pienet. EU:n ensi tammikuussa vaiheittain voimaan astuvaan hiilidioksidipäästörajaan (niin kutsuttu ”95 g/km raja”) on asetettu auton omamassasta riippuva kerroin, joten pienet autot eivät pääse suuria katumaastureita helpommalla. Tavallaan siis ympäristöystävällisyyttä ajava päästöraja näyttää kaatuvan itseään vastaan. – Hyvin pian lähitulevaisuudessa näette meidän suuntaavan suuremman volyymin, suuremman katteen segmenttiin, ja se tarkoittaa siirtymistä pois a-segmentistä, Manley kertoi FCA:n kolmannen vuosineljänneksen talouskatsauksessa analyytikoille. Fiat-mallisto vanhenee käsiin Fiat menestyy segmentissä Pandan ja 500-mallin iästä huolimatta: nykyinen Fiat 500 esiteltiin peräti 12 vuotta sitten, ja Pandankin vuonna 2012 esitelty kolmas sukupolvi on vain raju päivitys vuonna 2003 esitellystä kakkossukupolvesta. Euroopassa Ford ja Opel ovat jo jättäneet A-segmentin taakseen. Ford lopetti Ka+ -mallin tuonnin Intiasta ja Opel hylkäsi Koreassa valmistettavat Karl ja Adam -mallit. Pandan ja 500:n yläpuolella Fiat-mallistossa pitkään olleen Punton tuotanto päättyi viime vuonna, joten tällä hetkellä yhtiöllä ei edes ole tarjontaa B-segmentissä, johon Pandan ja 500:n asiakkaat halutaan siirtää. Punto oli pitkään Fiatin myydin malli, mutta yhtiön edesmennyt toimitusjohtaja Sergio Marchionne piti auton myyntimäärää niin pieninä, ettei hän halunnut kehittää suosikkimallille seuraajaa. Nyt Marcihonnea seuraava Manley näkee B-segmentin erittäin houkuttelevana, sillä Ford Fiestan kokoisten pikkuautojen markkinat ovat A-segmenttiä suuremmat ja katteet parempia. Fiat Chrysler Automobiles tuotti vuoden 2019 kolmannella neljänneksellä 55 miljoonan euron tappiot Euroopassa. Yhtiö ilmoitti viime viikolla aikovansa fuusioitua ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, mikä mahdollistaisi kustannussäästöjen lisäksi uuden Punton esittelemisen Peugeot 208:n ja Opel Corsan perusrakenteelle. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto, lähde: Automotive News Europe Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku