19.2.2019 Ajoneuvot Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Focus ST vie mallia sekä suorituskykyisempään että mukavampaan suuntaan. Ennen RS:ää saapuu ST. Ford Focus -malliston perussportista on vuosien myötä kasvanut varsin ripeä menijä, eikä uutuus muuta kaavaa. Uuden Focuksen ST-painos liikkuu nyt 2,3-litraisen 280-hevosvoimaisen bensiinimoottorin tai 2-litraisen 190-hevosvoimaisen dieselin voimin. Kummankin voimanlähteen saa sekä viisioviseen pystyperään että farmarikoriin, ja bensiinimallin vaihteistonkin voi valita kuusivaihteisen manuaalin ja seitsenportaisen automaatin väliltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimaa ja sen hallintaa Focus ST ottaa melkoisen teknologialoikan. Bensiinikäyttöisissä EcoBoost-malleissa etuakselilta löytyy BorgWarnerin valmistama sähköisesti ohjattu mekaaninen luistonrajoitin vetopitoa parantamaan. Järjestelmä tullee tarpeeseen, sillä turbomoottorista irtoaa miellyttävät 420 newtonmetriä. Ford lupailee EcoBoostille alle kuuden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan. Ahtoviiveen kerrotaan unohtuvan toiminnolla, joka jättää kaasuläpän auki pitääkseen ahtimen läpi kulkevan ilmavirran mahdollisimman suurena. Siihen verrattuna dieselpainoksen 190 hevosvoimaa kuulostaa melko laimealle, vaikka vääntöä siitäkin irtoaa 400 newtonmetriä. Diesel on vieläpä ainakin toistaiseksi saatavilla vain manuaalilla, vaikka juuri dieseliin automaatti olisi kenties sopinut paremmin. Muokattava jarrutuntuma? Muita ST:n hienouksia ovat muun muassa säätyvä iskunvaimennus, Recaron istuimet ja ensimmäistä kertaa myös ajotilakatkaisin. Jälkimmäisen kerrotaan muokkaavan luistonrajoittimen, alustan, sähköisen ohjaustehostuksen, kaasuvasteen, ajonvakautuksen ja sähköisen moottoriäänijärjestelmän toimintaa tilanteen mukaan. Mielenkiintoisesti ajotilakatkaisimen kerrotaan myös muokkaavan jarrutuntumaa sähköisen jarrutehostimen ansiosta. Uhka vai mahdollisuus? Ford kertoo Focus ST:n ohjauksen olevan jopa Fiesta ST:täkin nopeampi, ollen samalla 15 prosenttia perus-Focusta tiheämmäksi välitetty. Nyt myös vetokoukulla Urheilullisuudesta huolimatta Ford kertoo Focus ST:n tarjoavan myös päivittäisessä ajossa tärkeää mukavuutta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien lisäksi mukavuutta parannetaan hienosäädetyillä moottorituilla ja puslille asennetulla apurungolla. Ja nyt Focus ST:hen saa myös vetokoukun, kiitos uuden pakoputkiston, joka vaihtaa kahteen tuplaputkeen, kun edellismallissa oli koukun estävä suuri rööri keskellä autoa. Ford kertoo Focus ST:n saapuvan myyntiin kesällä. Kevään aikana myös selvinnee, onnistuuko Ford toistamaan uuden Fiesta ST:n täysosuman. Odotukset ovat korkealla. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Ford Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku