19.2.2019 Ajoneuvot Ford Focus ST korottaa panoksia: 280 tai 190 hevosvoimaa, ja myös farkkuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Focus ST vie mallia sekä suorituskykyisempään että mukavampaan suuntaan. Ennen RS:ää saapuu ST. Ford Focus -malliston perussportista on vuosien myötä kasvanut varsin ripeä menijä, eikä uutuus muuta kaavaa. Uuden Focuksen ST-painos liikkuu nyt 2,3-litraisen 280-hevosvoimaisen bensiinimoottorin tai 2-litraisen 190-hevosvoimaisen dieselin voimin. Kummankin voimanlähteen saa sekä viisioviseen pystyperään että farmarikoriin, ja bensiinimallin vaihteistonkin voi valita kuusivaihteisen manuaalin ja seitsenportaisen automaatin väliltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimaa ja sen hallintaaFocus ST ottaa melkoisen teknologialoikan. Bensiinikäyttöisissä EcoBoost-malleissa etuakselilta löytyy BorgWarnerin valmistama sähköisesti ohjattu mekaaninen luistonrajoitin vetopitoa parantamaan. Järjestelmä tullee tarpeeseen, sillä turbomoottorista irtoaa miellyttävät 420 newtonmetriä. Ford lupailee EcoBoostille alle kuuden sekunnin kiihtyvyyttä nollasta sataan. Ahtoviiveen kerrotaan unohtuvan toiminnolla, joka jättää kaasuläpän auki pitääkseen ahtimen läpi kulkevan ilmavirran mahdollisimman suurena.Siihen verrattuna dieselpainoksen 190 hevosvoimaa kuulostaa melko laimealle, vaikka vääntöä siitäkin irtoaa 400 newtonmetriä. Diesel on vieläpä ainakin toistaiseksi saatavilla vain manuaalilla, vaikka juuri dieseliin automaatti olisi kenties sopinut paremmin.Muokattava jarrutuntuma?Muita ST:n hienouksia ovat muun muassa säätyvä iskunvaimennus, Recaron istuimet ja ensimmäistä kertaa myös ajotilakatkaisin. Jälkimmäisen kerrotaan muokkaavan luistonrajoittimen, alustan, sähköisen ohjaustehostuksen, kaasuvasteen, ajonvakautuksen ja sähköisen moottoriäänijärjestelmän toimintaa tilanteen mukaan. Mielenkiintoisesti ajotilakatkaisimen kerrotaan myös muokkaavan jarrutuntumaa sähköisen jarrutehostimen ansiosta. Uhka vai mahdollisuus?Ford kertoo Focus ST:n ohjauksen olevan jopa Fiesta ST:täkin nopeampi, ollen samalla 15 prosenttia perus-Focusta tiheämmäksi välitetty.Nyt myös vetokoukullaUrheilullisuudesta huolimatta Ford kertoo Focus ST:n tarjoavan myös päivittäisessä ajossa tärkeää mukavuutta. Sähkösäätöisten iskunvaimentimien lisäksi mukavuutta parannetaan hienosäädetyillä moottorituilla ja puslille asennetulla apurungolla. Ja nyt Focus ST:hen saa myös vetokoukun, kiitos uuden pakoputkiston, joka vaihtaa kahteen tuplaputkeen, kun edellismallissa oli koukun estävä suuri rööri keskellä autoa.Ford kertoo Focus ST:n saapuvan myyntiin kesällä. Kevään aikana myös selvinnee, onnistuuko Ford toistamaan uuden Fiesta ST:n täysosuman. Odotukset ovat korkealla.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: FordMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?