8.2.2020

Huutokauppahelmet – Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi

Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi - RM Sotheby's

Kun kaikilla kavereillakin on italialainen ori, ainutlaatuinen Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi toimii erottautumistekijänä.

Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi oli kunnianosoitus autonvalmistaja Ferrarin ja koripaja Pininfarinan 70-vuotiselle yhteistyölle hakien muotoiluvaikutteita 1950-luvun avoautoista. Juuri tuo kyseinen yksilö esiintyy tällä kertaa huutokauppahelmenä, vaikka automallia valmistettiin vielä 447 kappaletta lisää.

Teknisessä mielessä kyseessä oli yhä tuttu 550 Maranello, eli coupé, mukaan lukien keulalla sijoitettu 5,5-litrainen vapaasti hengittävä kevytmetallirakenteinen V12-moottori. Mainospuheiden mukaan sylinterikansissa hyödynnettiin F1-autoissa kehitettyä teknologiaa. Vaihteisto sijaitsi taka-akselin yhteydessä tasauspyörästön luistonrajoittimen kanssa ja jarrut tilattiin tutusti Brembolta.

Sähköisesti avattava kovakatto unohdettiin painonsäästösyistä ja sen sijaan autoon valittiin vain väliaikaiskäyttöä varten viritetty käsikäyttöinen kangaskatto. Näin autolle saatiin klassikkokilpureista muistuttava linjakas muoto, jota tosin turvakaaret hieman rikkoivat. Kaksiosaiset kevytmetallivanteet ja alumiinista valmistettu polttoainetankin korkki viimeistelivät ulkonäön.

Sisätiloista löytyi hiilikuiturunkoiset nahalla verhoillut istuimet ja muualla ohjaamossa nahan välistä normaalisti pilkottavat muovipinnat oli piilotettu hiilikuidulla. Kirsikkana kakun päälle jokaisesta autosta löytyi yksilöllinen numerolaatta, jonka oli signeerannut itse Sergio Pininfarina. Vain 448 kappaletta valmistettiin, joten Ferrari 550 Barchetta Pininfarina siirtyi välittömästi keräilijöiden listoille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2001 Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi – RM Sotheby’s

Maaliskuussa Floridassa kaupattava Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi on juuri se kyseinen yksilö joka esiteltiin Geneven autonäyttelyssä vuonna 2001 ja siten ensimmäinen 448 valmistetusta autosta. Runkonumero 121680 on auton valmistenumeron perusteella toinen valmistettu yksilö, mutta sarjanumeroksi on merkitty 001.

Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi helmet - RM Sotheby's

Juuri tästä johtuen tämä Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi eroaa muutaman yksityiskohdan osalta myöhemmistä tuotantoautoista, joista huomattavin lienee joidenkin sisätilojen kytkimien poikkeava sijoittelu. Auton myyntihintaan kuuluu myös Saksassa teetetty 12 000 dollaria maksanut kangaskatto, mutta se ei toki ollut osa tehdasvarustelua. Varuste kuitenkin mahdollistaa yli 160 kilometrin tuntinopeuden katon suojissa.

Mukana toimitetaan myös autoon sopivat kypärät, työkalusarja ja ohjekirjat. Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi tarjoaa modernille Ferrarille varsin poikkeuksellisen yhdistelmän tieliikennekäytettävyyttä, keräilyarvoa ja salonkikelpoisuutta. Ainakin merkkiuskolliset matkannevat mammonat laukussa ja ostohousut jalassa Floridan aurinkoon.

Ferrari 550 Barchetta Pininfarina prototyyppi tail - RM Sotheby's

Itse Ferrarin Luca di Montezemolo oli aikanaan järjestämässä tämän yksilön myyntiä merkin keräilijälle Floridaan ja nyt lähes 20 vuotta myöhemmin auto myydään samalta omistajalta samasta paikasta. Tämä Barchetta on lähetetty neljän vuoden välein jakohihnan sisältävään huoltoon ja samanlainen kattava toimenpide on suoritettu myös hiljattain seuraavaa omistajaa silmälläpitäen. Aton matkamittarissa on yhä vain 3044 kilometriä.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat