15.2.2020

Huutokauppahelmet – Hispano-Suiza H6B Tourer

Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet - RM Sotheby's

Tämä Hispano-Suiza H6B Tourer saattoi Horace Dodgen kuolemaan, mutta samalla se on elävä muisto suvun suurista saavutuksista.

Tarinan mukaan tämä Hispano-Suiza H6B Tourer tilattiin kuolemaan johtaneella reissulla New Yorkin autonäyttelyssä tammikuussa 1920 itse Horace Dodgen toimesta. Koriksi valittiin Marcel Chavetin tourer ja auton mukana kulkevassa alkuperäisessä tilauskirjassa todella on nimi ”Dodge”. Horace Dodge oli matkassa veljensä, John Dodgen, kanssa ja valitettavasti molemmat menehtyivät matkalta saadun sairauden seurauksena.

Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet grille - RM Sotheby's

John menehtyi jo heti tammikuussa ja Horace taisteli sairauksia vastaan aina joulukuuhun saakka. On epätodennäköistä, että Horace olisi ehtinyt sairasteluiltaan nauttimaan tämän kyseisen kulkuneuvon käskyttämisestä ja siten saattaakin itse asiassa olla, että hänen poikansa Horace Jr. oli auton ensimmäinen kuljettaja. Tarinat kertovat nuoren pojanklopin järjestäneen kilvanajoja suvun tiluksilla, kuten tietysti tapana kuuluukin olla.

Noilla tiluksilla oli Anna Dodgen hulppea kartano (Rose Terrace) ja siellä tämä Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet vietti aikaansa. Dodgen veljesten kuoleman jälkeen heidän leskensä myivät autoyrityksen myyntisummalla (174 miljoonaa dollaria), joka vastaa nykypäivänä noin kahden miljardin euron rahamäärää. Tämä teki leskistä eräät tuon aikakauden rikkaimmista naisista.

Horacen poika, Horace Junior, ei perinyt suoraan isänsä rahoja, mutta kulutti kyllä runsaasti suvun rahoja autoihin, veneisiin ja muuten vain railakkaaseen elämänmenoon – viimeisin näistä johti toisinaan tekemisiin viranomaisten kanssa. Tällöin nuoren Dodgen lakitekniseksi avuksi riensi Waino Husko. Vastalahjana Waino sai valita Horace Juniorin tallista itselleen mieluisan kulkupelin ja näin Hispano-Suiza H6B Tourer vaihtoi omistajaa vuonna 1962. Auto jäi seisomaan Michiganiin punaiseen latoon pitkäksi aikaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1921 Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet – RM Sotheby’s

Huutokaupattavaksi tuleva Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet säilyi Huskon omistuksessa yli 40 vuotta. Vuonna 2004 Todd Nagler osti auton suoraan häneltä ja palautti sen ajokuntoiseksi. Moottori oli ylättäen hyvässä kunnossa ja H6B saatiin käyttöön vain pienin huoltotöin lähes 50 vuoden seisomisen jälkeen. Sekä alkuperäinen verhoilu että kori oli säilynyt hyvin ja ainoastaan joitakin istuinpehmusteita jouduttiin uusimaan – jopa maalipinta oli siisti.

Auton ostajan nimikirjaimet ”H.E.D.” löytyvät yhä ovista ja alkuperäinen kuparista valmistettu polttoainetankki on edelleen käytössä. Husko säilöi auton alkuperäisasussa, joten kaikki mahdolliset muutokset ovat tulleet ensimmäisen omistajan aikana. Näihin lukeutuvat muun muassa Duesenbergin ratti sekä Zenithin kaasuttimet.

Todd Nagler oli löydöstään äärimmäisen ylpeä ja esitteli sitä useissa tapahtumissa. Näistä esimerkkinä mainittakoon vuoden 2006 Pebble Beach Concours d’Elegance, jossa tämä voitti merkittävimmän Hispano-Suizan palkinnon (Alec Ulmann Trophy). Mainittu Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet on kiistatta merkittävä jo pelkästään historiansa takia, mutta sitä puoltaa myös upeasti säilynyt alkuperäisasu ja hyvä ylläpito.

Hispano-Suiza H6B Tourer by Chavet front - RM Sotheby's

Dodgen perheen Rose Terrace on valitettavasti jo historiaa, mutta Hispano-Suiza H6B Tourer kantaa mukanaan muistoja kartanon pihapiiristä. H6B on nähnyt perheen parhaimmat puolet vauhdilla ja jatkossakin siitä voi nauttia sekä ajamalla että ihastelemalla. Dodgen sormenjäljet saattavat sisältyä kauppaan.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Darin Schnabel/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat