25.1.2020

Huutokauppahelmet – Jaguar D-type

Jaguar D-type front - RM Sotheby's

Aidolla kilpailuhistorialla varustettu Jaguar D-type on todellinen huutokauppahelmi. Sen entisiin omistajiin lukeutuu muun muassa yksi Le Mans -voittaja.

Viikon huutokauppahelmi on upea vuoden 1955 Jaguar D-type hyvin alkuperäisessä asussa ja aidolla kilpahistorialla varustettuna. Sen omistajahistoriasta löytyy muun muassa vuoden 1970 Le Mansin 24 tunnin ajon voittaja Richard Attwood. Kyseessä on seitsemäs asiakkaille toimitettu Jaguar D-type ja sen tarina on mielenkiintoinen.

Jaguar D-type rear - RM Sotheby's

Kyseessä ei suinkaan ole juttusarjamme ensimmäinen klassikkokilpuri, sillä esimerkiksi edellisessä juttusarjamme osassa oli samassa huutokauppatapahtumassa tarjottava Porsche 904 Carrera GTS. Mainitut Jaguar ja Porsche edustavat kauniilla tavalla peräkkäisiä moottoriurheilun vuosikymmeniä.

Kyseinen RM Sotheby’sin järjestämä, helmikuun 5. päivä käytävä, Pariisin huutokauppatapahtuma on tarjonnaltaan mieletön. Pelkästään Jaguarin tuotantoa on useita ja vain merkin historian upeimmasta päästä, kuten alle 1000 kilometriä ajettu tummansininen Jaguar XJ220. Juttusarjassamme on esiintynyt yksi XJ220 Montereyn huutokaupasta vuoden 2019 puolella, joten automallista kiinnostuneiden kannattaa suunnata sen pariin. 

Jaguar D-type front quarter - RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1955 Jaguar D-type – RM Sotheby’s

Huutokaupattava vuoden 1955 Jaguar D-type sai aikanaan runkonumeron XKD 520 ja oli seitsemäs tehtaalta asiakkaille toimitettu D-type. Australian maahantuoja Jack Bryson tilasi sen ja asiakkaana oli Bob Stillwell. Viimeksi mainittu ajoi autolla useita voittoja ja rataennätyksiä – mukana kuuluisa Bathurst 500. Menestystä satoi samaan osoitteeseen kahden vuoden ajan, kunnes omistajuus vaihtui.

D-typen osti itselleen AMPOL (the Australian Motorists Petrol Company) tarkoituksenaan ajattaa sitä heidän sponsoroimassa tapahtumassa, mutta autolle sattui kuljetusvahinko. Näin auto myytiin eteenpäin ja se palasi kilparadoille menestyksekkäästi vielä vuoden 1958 aikana. Silti XKD 250 ehdittiin kaupata saman vuoden aikana jälleen eteenpäin.

Ostajana oli David Finch, joka hankki autoa varten tehtaan tarjoaman 3,8-litraisen moottorin. Sen avulla Jaguar D-type säilyi kilpailukykyisenä pidempään ja tämä yksilö voittikin kilpailun vielä vuonna 1961. Autoon keulaan sattuneen vahingon seurauksena se korvattiin Le Mansin voittaja-autojen kaltaisella pitkällä versiolla, jonka valmisti Ian Standfield.

Seuraavan omistajan aikana tämä Jaguar D-type sai pientä ehostusta ja tässä yhteydessä useita osia kromattiin. Muutaman omistajan kautta auto kulkeutui vuonna 1967, tässä vaiheessa vielä tulevalle, Le Mansin 24 tunnin ajojen voittajalle Richard Attwoodille. XKD 250 säilyi hänen omistuksessaan noin 10 vuotta.

Seuraava omistaja oli Sir Angus Spencer Nairn, jonka omistuksen aikana autosta vastasi tunnettu merkin asiantuntija Chris Keith-Lucas. Jaguar jäi varsin vähäiselle käytölle, mutta sillä kyllä osallistuttiin Mille Migliaan. Keith-Lucasin yritys CKL Developments suoritti sille sekä ylläpitohuoltoa että entisöintiä ja löysi autoon alkuperäisen lyhyen konepellin, joka hukattiin aikanaan keulan uudelleenrakennuksen yhteydessä. Nykyään auto on alkuperäisemmässä asussa, mutta Australiassa valmistettu pitkä konepelti toimitetaan auton mukana.

Jaguar D-type rear quarter - RM Sotheby's

Nykyiselle omistajalle auto siirtyi vuonna 2014 ja sen mukana on sekä FIA-passi että kattava dokumentaatio auton historiasta. Se on eräs varhaimmista ja parhaiten säilyneistä asiakaskäyttöön myydyistä yksilöistä ja sillä saa osallistua mitä upeimpiin klassikkotapahtumiin ympäri maailman. Noin kuuden miljoonan euron hinta-arvio saattaa tosin rajata hieman ostajakuntaa.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tim Scott/RM Sotheby´s Lähde: RM Sotheby´s

Luetuimmat