22.11.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Alfa Romeo Montreal Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Montreal on V8-moottorilla varustettu pienen tuotantomäärän italialainen urheiluauto, jonka takaa löytyy maineikas muotoilija. Bertonen tuolloinen muotoilujohtaja, maineikas Marcello Gandini, piirsi muotoilututkielmana uuden ajan auton, joka esiteltiin ensimmäistä kertaa Montrealin maailmannäyttelyssä 1967. Kun tuotantoauto lopulta valmistui, sai se nimensä tapahtuman mukaan: Alfa Romeo Montreal.Tuotantopäätöksen taustalla painoi varmasti muotoilututkielman keräämät kehut erityisesti alan miehiltä. Uniikit sälekaihtimia muistuttavat lamellit peittävät osittain ajovalot. Tuotantoversiossa ne väistyvät ajovalojen tieltä valot päälle kytkettäessä.Osin ajovaloja peittävät lamelleista koostuvat paneelit ovat Montrealin tunnus.Genevessä 1970 esitelty tuotantomalli saatiin kauppoihin vielä saman vuoden aikana. Vapaasti hengittävällä kahdeksanpyttyisellä moottorilla varustettu Alfa Romeo oli ymmärrettävästi janoinen. Valitettavasti sen julkaisua seurannut öljykriisi hankaloitti tästä syystä myyntiä malli-iän puolivälin tienoilla, joka varmasti vaikutti lopulta kokonaisvalmistusmääriinkin.Marraskuusta 1970 alkanut tuotanto päättyi helmikuussa 1977. Tuossa välissä ehdittiin valmistaa alle 4 000 yksilöä – tarkka määrä riippuu hieman lähteestä. Leikkisästi voisi sanoa kyseessä olevan harvinaisen hieno auto, josta todellinen alfisti varmasti pitäisi.Vuosimallin 1974 Alfa Romeo Montreal on yksi piirtäjänsä monista taidonnäytteistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Alfa Romeo MontrealPunainen Alfa Romeo Montreal sijaitsee Loimaalla. Myynti-ilmoituksen mukaan vuonna 1974 valmistettiin vain 78 Montrealia, ja myynnissä oleva yksilö on juurikin yksi niistä. Mittarilukemakin on alhainen 30 700 kilometriä.V-muotoon asetellut kaksi sylinteriä potkivat Montrealia tasan 200 hevosvoiman verran.Ensimmäistä kertaa Alfa Romeon sarjatuotantooautoon asennettu neljällä kannen yläpuolisella nokka-akselilla ja Spica-polttoaineruiskutuksella varustettu kahdeksansylinterinen V-moottori vauhditti Montrealia. Sen juuret olivat kilpakäytössä ja Alfa Romeo Tipo 33 -mallin matkassa.Moottoria muutettiin käytännöllisyys mielessä muun muassa litratilavuutta noin 2,6 litraan kasvattamalla. Lopulta italialainen voimanlähde tuotti 147 kilowattia (200 hv) moottorin kierrosluvulla 6500 kierrosta minuutissa.Alfa Romeo Montreal ei suinkaan ole keskimoottoriauto, vaikka alkuperäinen konsepti sellaista vihjailikin.Tämä voima välitettiin luonnollisesti käsivalintaisen vaihteiston kautta takapyörille. Kiihtyvyysarvoksi 0-100 km/h on ilmoitettu 7,4 sekuntia ja huippunopeutta pitäisi kertyä 220 kilometriä tunnissa.Konseptista poiketen Alfa Romeo ei tehnyt keskimoottorimallia, vaan Montrealin sarjatuotantoauto suunniteltiin alusta pitäen etumoottoriseksi. Sen kylkiin tehdyt näyttävät ilmanottoaukot saivat kuitenkin jäädä ohjaamon ilmarei’iksi.Mittaristo on ajan huomioiden varsin kattava. Muotoilussa on jotakin ajattoman futuristista.Valitettavasti italialaisilla meinasi tulla hieman kiire ja rahaakin oli rajallisesti. Näin ollen alusta napattiin varsin suoraan Serie 105 -malliston Giulia GT:stä.Tämä taitaa tarkoittaa varsin pehmeää ja mukavaa kyytiä, mutta ajo-ominaisuudet ja jarrut eivät välttämättä vastaa sen enempää moottoria kuin ulkonäköäkään. Haluaisimme toki koeajaa mallin ja päästä puhumaan omalla kokemuksella.Ruletin väreihin värjätty sisusta sopii uhkapelurille. Kuka uskaltaa ohjaimiin?Tämän yksilön sisätilat muistuttavat punamustalla värityksellään rulettipöytää ja muuten ohjaamo edustaa 70-luvun urheiluautoilun seksikästä tyyliä. Kuljettajan käsiin lyödään syvä puuratti ja silmille vino pino mittareita.Auton historiaksi kerrotaan tuonti Ruotsista 1990-luvun puolella. Autoa myyvä taho kertoo hoitaneensa auton huoltoja sekä jonkinlaisia tunnettujen tyyppiheikkouksien parannuksia viimeiset 20 vuotta.Hienokuntoiseksi mainostettu Montreal tarjoaa varsin ainutlaatuisen mahdollisuuden. Kilpailevaa tarjontaa ei juuri maastamme löydy.Viimeisimmät huollot on tehty lokakuussa 2020 ja silloin on hoidettu tulppien ja öljyjenvaihtojen lisäksi muun muassa laturin johtojen korjaus. Museorekisteröidyn yksilön seuraava katsastus koittaa vasta lokakuussa 2024, joten siinäkin mielessä ajoaikaa riittää. Syksy saattaa olla hyvä aika tutustua rauhassa harrasteautoon kysynnän olessa hieman hiljaisempaa.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen