21.12.2020

Käytetyt erikoisuudet – Ford Fiesta R2

Ford Fiesta R2 tarjoaa mahdollisuuden hankkia ralliauto vaikkapa Arctic Lapland Rallyn kokemiseen. Kylläpä olisi tämän saajalla hyvä joulu.

Ford Fiesta R2 -ralliauto voisi olla sopiva yllätys pukinkonttiin, mikäli lahjabudjetti on hieman reilumpi. Joulu on antamisen juhlaa ja yllätysten maailmaan ei mikään tavanomainen sovi. Käytetyt erikoisuudet -juttusarja ehdottelee nyt toistamiseen valkoista väriä valkoisten penkkojen väliin sitten Peugeot 306 S16 -ralliauton.

Arctic Lapland Rally, joka kavereiden kesken Tunturirallina tunnetaan, ajetaan näillä näkymin jälleen tammikuussa Rovaniemen ympäristössä. Tänä vuonna kyseessä saattaa olla jopa MM-ralli, sillä Ruotsin MM-ralli on peruttu. Nyt tällä autolla on mahdollisuus tuolle lähtöviivalle, sillä Arctic Lapland Rallyn ilmoittautuminen on auki tammikuun puolelle asti.  

Oikeastaan R2-luokan Ford Fiesta -ralliauto on nimeltään Ford Fiesta R2T 1,0 EcoBoost, mutta olemme viitanneet siihen tässä lyhyemmin vain mallin ja kilpaluokan mukaan. Vuoden 2015 malli esiintyi aikanaan ennen kaikkea silloisessa Dmack Fiesta Trophy -sarjassa nuorten kuljettajalupausten ohjastamana. 

Fordin R2-luokan autot ovat näkyneet viime vuosina vahvasti kaikkialla R2-luokissa ja M-Sport siirsi aikanaan sen kehitystyön Englannista Puolaan. Mallina on säilynyt Fiesta, mutta kehitystä on toki tehty koko ajan eteenpäin. 

Sittemmin Moottori on jo esitellyt miltä R2-autot korvaavan Rally4-luokan tuoreet Ford Fiestat näyttävät. Uusi on toki aina nopeampi, mutta arvattavasti myös arvokkaampi. Rallin luokkajaot ovat muutenkin muuttumassa melkoisesti, kun esimerkiksi WRC jää nimenä kokonaan pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Ford Fiesta R2

Tämä vuosimallin 2015 Ford Fiesta R2 luvataan toimittaa kotiin asti samaan rahaan, joten sijainnilla ei ole juuri merkitystä. Korilla kerrotaan ajetun vain 1600 kilometriä erikoiskokeita ja nekin käymättä katollaan. Iskunvaimentimiin on kerätty 560 kilometriä, mutta suurin osa tekniikasta on huollettu vain 430 kilometriä takaperin.

Etuvetoisen ralliauton moottorina on juuri alle 1,0-litrainen kolmesylinterinen korkeaviritteinen turbomoottori. Tehoa on 141 kilowattia (191 hv) eli lähes 200 hevosvoimaa litraa kohden. Voima välitetään etupyörille 5-pykäläisen manuaalivaihteiston kautta.

Valkoinen ralliauto painaa 1030 kilogrammaa ja tarjoaa valmiin alustan sponsoriteippauksia varten. Punaiset yksityiskohdat, kuten hinauslenkki ja suuret roiskeläpät, eivät auta erikoiskoeajoissa, mutta ainakin ne erottuvat valkoisesta. Kuvissa alla olevat vanteet edustavat OZ Racingin juuri tähän käyttöön tarkoitettua mallia.

Matkaan saa myös esimerkiksi lisävalot, pinon vanteita sekä runsaasti varaosia. Jälkimmäisiin lukeutuvat muun muassa jokunen turboahdin, alatukivarret, vetoakselit, taka-akseli ja joitakin korin osia.

Sisätilojen puolelta löytyy luonnollisesti täyskaaret, tarvittavat istuimet sekä vyöt ja paljon paljaaksi riisuttua peltiä. Penkit ovat voimassa vielä 2020 kansainvälisesti ja Suomessa 5 vuotta pidemmälle. Sekä sammutinjärjestelmä että vyöt ovat uusia. 

Näillä eväin auton ostamisesta on kohtalaisen lyhyt matka ensimmäisen erikoiskokeen alkuun. Tunturirallin taika kutsuu jos joulupukki on myötämielinen.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi 

Luetuimmat