25.7.2022

Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen Passat 3BG ja W8-moottori

Volkswagen passat W8

Vaikkei sitä heti ehkä uskoisikaan, niin Volkswagen Passatia on saanut taannoin V8-moottorilla. Tai siis tässä tapauksessa W8-moottorilla.

Ensi vuonna Wolfsburgin kaupungissa vietetään viisikymppisiä, sillä silloin pyöreitä täyttää Volkswagen Passat. Vuonna 1973 ensiensiintymisensä tehnyt ja pasaatituulten mukaan nimensä saanut ajoneuvo on ilahduttanut meitä olemassaolollaan jo kahdeksan sukupolven ajan.

Volkswagen Passat on ilahduttanut muutamaan otteeseen myös lukijoita Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa. Aiemmissa julkaisuissa olemme esitelleet teille Passatia melko erilaissa olomuodoissa, sillä juttusarjaan on päätynyt Volkswagen Passat CC, Volkswagen Passat Variant VR6 ja Passatiin perustuva Škoda Superb.

Volkswagen passat W8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

B5.5, eli kavereiden kesken 3BG

Volkswagen Passatin neljäs sukupolvi esiteltiin syksyllä 1996. Auto kasvoi mitoiltaan seitsemän senttimetriä edeltäjäänsä nähden, ja yksi syy lisäpituudelle oli pitkittäin sijoitettu moottori, joka vei tilaa. Uusi Passatin sukupolvi jakoi paljon yhteistä konsernin sisarmalli Audi A4:n kanssa, joka oli esitelty yleisölle kaksi vuotta aiemmin.

Sekä Audi A4:n, että Volkswagen Passatin kohdalla tästä sukupolvesta puhuttiin B5-sukupolvena. Nimi tuli käytännössä Volkswagen Groupin B5-pohjalevystä, jonka molemmat autot jakoivat. Passatin kohdalla autoilijoiden suuhun tarttui enemmänkin kirjainyhdistelmä 3B, jolla tämä neljäs sukupolvi paremmin tunnetaan.

Vuoden 1999 alussa Audi A4 sai melko kattavan faceliftin, jota myös Passat seurasi perässä loppuvuodesta 2000. Vaikka kyseessä olikin vain kasvojenkohotus, uudistuksen myötä peräti kuudennes auton komponenteista vaihtui uusiin. Muutokset olivat jopa sen verran suuria, että facelift-mallista alettiin käyttää tarkennusta B5.5, tai vaihtoehtoisesti 3BG, joista autoileva kansa omi jälleen kerran jälkimmäisen paremmin käyttöön.

Volkswagen passat W8

Volkswagen Passat ja W8-moottori

Puoli vuotta faceliftin tulon jälkeen Volkswagen yllätti jälleen Passat-uutisilla. Tällä kertaa uudistettu mallisto sai uuden huippumallin, kun tarjolle tuli peräti 4.0-litran W8-moottorilla varustettu yksilö. Aiemmin Passatin huippumallit olivat varustettu joko 5- (B2) tai 6-sylinterisillä moottoreilla (B3, B4 ja B5), mutta uutuus veisi Passatit kahdeksan sylinterin aikakauteen.

Itse moottori oli sekin hieman poikkeuksellinen, sillä kahdeksasta sylinteristä huolimatta kyseessä ei ollut V8-moottori. Nimensä mukaisesti moottorissa on neljä kahden sylinterin riviä. W8-moottori muodostetaan kahdesta kapeakulmaisesta (15 astetta) VR4-moottorista, jotka on asennettu 72 asteen kulmaan toisiinsa nähden yhteiselle kampiakselille.

Tuohon aikaan Volkswagen-konsernissa oli ollut suurta innostusta W-moottoreihin. Aiemmin sellainen oli nähty Bugatti 18/3 Chiron -konseptissa vuonna 1999, josta löytyi peräti W18-moottori, joka tosin pieneni lanseerauksen yhteydessä W16-moottoriin. Myös niin ikään konserniin kuuluva Bentley oli ehtinyt jo kokeilla W12-tekniikkaa.

Passatin kohdalla tilanne oli siinä mielessä historiallinen, ettei koskaan aiemmin – eikä toisaalta tämän hetken jälkeenkään, ole Volkswagenin keulalla nähty W-moottoreita. Uusi W8-Passat oli aina nelivetoinen ja siihen oli saatavilla runsas varustelu.

Tehoja moottorista irtosi 202 kilowattia, eli 275 hevosvoimaa, suurimman vääntömomentin ollessa 370 Nm. Auto oli saatavilla sekä kuuden vaihteen manuaalina, että Tiptronic-automaattivaihteistolla. Alkuun W8-Passatia tarjottiin ainoastaan sedanina, mutta nopeasti tarjolle tuli myös farmarimallinen Variant.

Hieman yllättäen Volkswagen Passat W8 oli myynnissä myös Suomessa, mutta vähemmän yllättävästi niitä ei mennyt ilmeisesti ensimmäistäkään yksilöä täällä kaupaksi. Ehkä auton hintalapulla oli jotain merkitystä asiaan, sillä manuaalina auton hinnat alkoivat 63 050 eurosta ja automaattina 65 840 eurosta, mikä teki W8-Passatista siihenastisen historian kalleimman Volkswagenin. Myös 13 litran kulutus sadalla kilometrillä ja yli 310 g/km hiilidioksidipäästöt vähensivät ostoinnostusta.

Volkswagen Passat W8 ei ollut järin suuri menestys, vaikka sitä valmistettiinkin 11 000 kappaletta. Autoja valmistettiin aina vuoden 2004 loppuun asti, jonka jälkeen seuraavan sukupolven Passat alkoikin olla jo valmis markkinoille. Seuraavan B6-sukupolven kohdalla Passat tyytyikin malliston huipulla taas VR6-moottoriin.

Volkswagen passat W8

Käytetty erikoisuus: sleeper nimeltään Volkswagen Passat W8

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Jämsästä, jossa myynnissä olisi Torin ainoa Volkswagen Passat W8. Vaikka näitä autoja ei tullut Suomeen ensimmäistäkään yksilöä uutena, on muutamia yksilöitä päätynyt maahamme käytettyjen tuontiautojen kautta.Volkswagen passat W8

Hopeinen farmari-Passat on ehta sleeper, eli nopealla vilkaisulla auto vaikuttaa ihan tavalliselle 20 vuoden ikäiselle henkilöautolle. Ainoat ulkoiset merkit tavallista hurjemmasta iskukyvystä löytyy pienistä W8-merkeistä takaluukussa ja maskissa, sekä tuplapakoputkista.

Muuten mikään yksityiskohta ei viittaa siihen, että tämä auto ampaisee Tiptronicin avulla nollasta sataan vain 7,5 sekunnissa. Manuaalivaihteistolla tuosta voisi vielä sipaista sekunnin pois, eli silloin sadan kilometrin tuntivauhti saavutetaan 6,5 sekunnissa. Huippunopeus on autolla herrasmiesmäisesti 250 km/h, joskin Passatin mittaristossa olisi neulalle tilaa aina 300 km/h-nopeuksiin asti.

Volkswagen passat W8

W8-Passat on vuosimallia 2002 ja sillä on ajettu kunnioitettavat 399 000 kilometriä. Myös varusteet ovat ikään ja kansanauton merkkiin nähden asialliset, sillä autosta löytyy mm. bi-xenonit, sadetunnistin, ja kokonahkainen sisusta.

Farmarina, automaattina ja muutamilla lisävarusteilla täydennettynä tämä auto olisi maksanut noin 70 000 euroa uutena vuonna 2002. Nyt 20 vuotta myöhemmin tämä erikoisuus on laitettu myyntiin 2500 euron hintalapulla.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat