16.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aamulla avaimesta kääntäessä Golf ei käynnisty ja nostamme käden pystyyn virheen merkiksi. Nyt tarvitaan apua. Ensimmäisellä koetuksella startti jaksaa vielä hieman yrittää, mutta käännähdys on yhtä laiska kuin allekirjoittaneella aamulla herätyskellon soidessa. Toisella kerralla lopputulema on jo täysin selvä – nyt tarvitaan hieman apua. Golf ei käynnisty omin voimin. Palataan ajassa hetkeksi hieman taaksepäin. Marraskuussa alkaneen Käyttötesti käytetyllä -juttusarjan aikana on jo ehditty monenlaista. Yksilö käytettiin pian hankinnan jälkeen kuntotarkastuksessa, josta paperit olivat jopa hieman keskimääräistä paremmat. Pian tämän jälkeen oli itse suoritetun öljynvaihdon aika ja nastarenkaatkin päivitettiin jo uuteen kierrokseen. Autoa ehdittiin myös varustella muun muassa sisätilanlämmittimellä sekä lämmittimen johdolla. Tässä kohti noheva saattaisi huomata, että akkuun ei ole koskettu. Tuoreimmassa, moottorin vikavaloakin väläytelleessä, päivityksessä ehdimme jo kehumaan auton käynnistyvyyttä. Ehkä vaarallisin osa jutusta oli kuitenkin: ”Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen”. Tätä ei olisi koskaan pitänyt sanoa ääneen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Golf ei käynnisty Sittemmin noita puheita on jouduttu pyörtämään. Pahimpina pakkasaamuina punaisen Golfin käynnistyminen on ollut hieman laiskaa. Akun uusimista on alettu jälleen pohtimaan toimituksessa, mutta mitään ei ole vielä tehty. Edellisenä iltana ilma oli täysin kirkas ja pakkasyö kireä. Auto on pysäköitynä Helsingissä tien varteen, joten lämpötolpassa se ei ole ollut. Ajatuksissa juoksevat työasiat eikä asia ole mielessä ollenkaan autolle kävellessä. Virrat päälle autoon, vyö kiinni ja huoleton starttaus ei johdakaan auton käynnistymiseen. Tilanne vaikuttaa pahalta ja toinen yritys kertoo tilanteen todellisen laidan. Olemme kyllä tyylikkäästi Moottorilla muistaneet mainita kaikille lukijoille, kuinka tärkeä akku ja sen kunnosta huolehtiminen on. Tällä kertaa pilkka sattui omaan nilkkaan. Autoliiton akkupalvelu auttaa Onneksi apu on lähellä, sillä Autoliiton Akkupalvelu pelastaa pulasta kaikkina kellonaikoina vuoden jokaisena päivänä. Autoliiton plus -jäsen saa vieläpä tämän akunvaihtotyön ilmaiseksi, jolloin maksettavaksi jää pelkkä akun hinta. Palveluun soittaessa riittää käytännössä kun osaa kertoa oman autonsa rekisteritunnuksen – sen voi vaikka katsoa samalla hetkellä rekisterikilvestä. Lisäksi olisi hyödyllistä tietää, onko autossa akkutyypin valintaan vaikuttava moottorin sammutus- ja käynnistysautomatiikka (start-stop-järjestelmä), mutta edes tämä ei ole täysin välttämätöntä. Akkupalvelu saapuu hyvin kohtuullisessa ajassa. Parhaimmillaan palvelu on paikalla jo 15 minuutissa ja usein selvitään noin puolen tunnin odottelulla – ainakin suurimpien asutuskeskusten läheisyydessä. Vain kaikkein pahimpien pakkasruuhkien aikaan akkuja tarvitaan satoja samaan aikaan ja siinä tapauksessa odotusta voi syntyä joitakin tunteja. Itse ei tarvitse huolehtia mistään, sillä ammattilainen hoitaa työn alusta loppuun asti. Tässä kohti akun kunto voitaisiin vielä testata, mutta tällä kertaa totesimme sen turhaksi työvaiheeksi. Golfissa akku löytyy konehuoneesta moottorin vierestä varsin loogisesti ja se irtoaa nopeasti muutaman mutterin löysäämisellä. Uusi täyteen ladattu akku löytyy Hinausautokeskuksen hulppeasta palveluautosta ja asentamisen jälkeen tarkistetaan vielä muutama tärkeä asia. Auton käynnistyminen kokeillaan ja moottorin käydessä tarkistetaan akun latausjännite, joka saisi asettua välille 13,5 – 14,4 volttia. Lopuksi varmistetaan vielä akun koodaus autolle. Tämänikäisessä autossa tarvetta ei tavallisesti ole, mutta uudemmissa autolle on kerrottava uudesta akusta vikailmoitusten välttämiseksi. Nyt Golf käynnistyy pirteästi ja koeajolenkki osoittaa sen toimivan normaalisti. Tämä akunvaihto olisi pitänyt tehdä jo kauan sitten. Kuvat ja teksti: Henri Posa Käyttötesti käytetyllä Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku