Koeajo: kesäteiden karkki Mini Cooper Cabrio hurmaa persoonallaan
Maahantuoja näkee Mini Cooper Cabrio:n ajotunnelmassa kartingautomaisuutta. Hyvää: persoonallisuus, matala painopiste, sujuva kattomekanismi. Huonoa: raskas ohjaus, onneton tavaratila.
Ensi-istumalta Mini Cooper Cabrio on niitä harvoja automalleja, jotka yhä edelleen saavat sivullisten huomion. Raikas väritys tietenkin auttaa asiaa, mutta omintakeinen malli on kyennyt säilyttämään vuosien ja malliuudistusten paineessa niin paljon vanhaa luonnettaan, että hyväntuulisuus hulvahtaa -ympärille joka kerta, kun Minin – ja erityisesti avokattoisen Minin – -kurvaa parkkipaikalle.
Erityinen plussa on annettava siitä, että vaikka sisustus on kaunis katsoa, niin kaikki hallintalaitteet ovat silti käteviä käyttää.
Mini Cooper Cabrion ajokokemukseen kuuluvat luontevana osana ohiajavan liikenteen äänet. Ohjaus on raskas, mutta kun painopiste on matalalla ja etu- ja takaylitykset pieniä, ei kartingautomaista tunnelmaa voi välttää.
Takana on kohtuullinen jalkatila, mutta selkänojan asento ja muotoilu ihmetyttävät. Pieni tyyny ristiselän kohdalla parantaa tilannetta huomattavasti.
Tavaroiden kuljetusta miettivän ei kannata vaivautua. Tavaratila on katto ylhäälläkin niin hankasti käytettävissä, että viikon ruokaostokset on syytä jättää muiden huoleksi. Alas avautuva takaluukku ei ainakaan helpota kuormausta ja tavaratilan käyttöä. Toisaalta Easy Load -lastaustoiminto nostaa kattopakettia ylös, kun katto on avattuna. Se helpottaa hiukan välttämättömintä tavaratilan tarvetta.
Uusi kattomekanismi
Kangaskatto toimii uudella mekanismillaan moitteetta. Katto avautuu kokonaan 15 sekunnissa jopa auton ollessa liikkeellä.
Suljettuna katto asettuu napakasti paikoilleen. Ylimääräiset suhinat pysyvät matkustamon ulkopuolella. Käytön helppoutta lisää, että kangaskatosta huolimatta Mini Cooper Cabrion voi ajaa harjattomaan konepesuun. Samalla tuli todistettua, että pesuvedet eivät edes konepesussa tihku katon reunoilta.
Avoautoilun tunnettu riesa on kesäsade. Mini tarjoaa tämän riesan torjuntaa älykästä ratkaisua: sadevaroitinta. Valmistajan mukaan se kykenee varoittamaan etukäteen, jos sadealue lähestyy. Valitettavasti tämän toimivuus jäi tällä kertaa kokeilematta, kun sadepilviä ei reitille osunut.
Autoretkelle
Koeajettu Mini Cooper Cabrio maksaa 40 000 euroa. Hinnasta noin 7 000 euroa muodostuu lisävarusteista. Nahkasisustus lohkaisee siitä suurimman summan, mutta hyödyllisimpiä varusteita jokapäiväisen käytön kannalta ovat pysäköintiavustin ja pysäköintietäisyyden valvonta edessä ja takana.
Hyötykäytön vaikeus ja autoihmisen sielua hivelevät äänet ja yksityiskohdat yhdistettynä minimäiseen ajettavuuteen – kesäisille mutkateille on vaikea kuvitella hyväntuulisempaa kumppania.