14.6.2020

Kiitos kaikesta, Hans Mezger 1929–2020: Porschen moottorineron tarina

Hans Mezger

Hanz Mezgerin työpöydällä 1960-luvulla syntynyt moottori vauhditti Porsche 911 -malleja aina vuoteen 2012 saakka.

Autoteollisuuden parissa on vuosikymmenten aikana työskennellyt tuhansia ellei miljoonia auto- ja koneinsinöörejä, mutta vain harvat ja valitut ovat saaneet omaa nimeään kantavan moottorin. Ferrarin ”Colombo V12”, Lamborghinin ”Bizzarini V12”, Alfa Romeon ”Busso V6” ovat harvoja poikkeuksia. Erityinen poikkeus on myös Porschen Mezger-moottori.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dieselin kautta kilpatoimintaan

Hans Mezger syntyi 1929 Ottmarsheimissa Stuttgartin laitamilla majataloa pitävään perheeseen. Tie vei Stuttgartin yliopistoon konetekniikan opintoihin, joista valmistuttuaan vuonna 1956 hän onnistui pääsemään Porschelle töihin. Positio tosin koski dieseltekniikan kehittämistä, mitä Mezger ei edes tienyt Porschen harrastavan.

Laskentaa ja formuloita

Mezgerin intohimo urheiluautoja kohtaan ymmärrettiin yhtiössä, ja hän siirtyi pian laskentapuolelle. Hans Mezger kehitti  nokkaprofiilien laskentaa nelinokkaiseen Type 547 -moottoriin ja liittyi sen jälkeen Porschen Formula 1 -moottoriprojektiin vuonna 1960. Samoihin aikoihin hänen siviilikulkuneuvo vaihtui NSU Lambretta -skootterista hänen ensimmäiseen henkilöautoonsa, kuluneeseen alkupään Porsche 356:een.

Sitten syntyi 911

Porsche 901 911
Porsche 901, joka pian nimettiin uudelleen malliksi 911.

Formula 1 -projekti opetti Mezgeriä, joka pian kehitti kuusisylinteristä ilmajäähdytettyä bokserimoottoria yhtiön uutta urheiluautoa varten. Se auto oli Porsche 911, jonka perästä ilmajäähdytteinen ”Mezger-moottori” löytyi aina vuoteen 1998-valmistettuun 993-sukupolveen saakka, ja senkin jälkeen 911-mallisarjan Turbo- ja GT-variantit hyödynsivät vesijäähdytteiseksi muokattua Mezger-variaatiota aina vuoteen 2012 valmistettuun 997-sukupolveen saakka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

917 ja osaksi eliittiä

Porsche 917KH vuoden 1971 Sebringin 24 tunnin kilpailussa.

911-projektin jälkeen Mezger nostettiin yhtiön kilpaosaston johtoon yhtiössä työskennelleen Porsche-suvun jäsenen Ferdinand Piëchin toimesta. 1960-luvulla Porsche oli  vielä verrattain pieni tekijä, ja Mezgerin mukaan välillä kilpaprojekteja tehtiin kellon ympäri.

Kaikki muuttui vuosikymmenen lopussa, kuin stuttgartilaismerkki esitteli urheiluautomallin 917. Yhtäkkiä Porschella oli urheiluautomaailman eliitin haastava – jopa murskaava  –  automalli. Mezgerin suunnittelema 12-sylinterinen moottori vei 917:sta voittoon Le Mansissa ja World Sportscar Championshipissä vuosina 1970 ja 1971.

Ahtamisen aikakausi

Sitten alkoi raskas ahtaminen: 917 sai turboahtimen, ja pian ylipaineistus siirtyi tieliikenteeseen 911 Turbon myötä vuonna 1974.

Hans Mezger Porsche 917
Hans Mezger ja Porsche 917-malleja.

Vuonna 1981 Porsche alkoi toimittamaan turbomoottoreitaan McLarenin Formula 1- autoihin. Hans Mezgerin osastolla laadittiin 1,5-litrainen 80° V6-moottori, jonka rajuimmillaan yli tuhanteen hevosvoimaan kohonneet voimavarat siivittivät mestaruuksiin Niki Laudan (1984, 1985) ja Alain Prostin (1986). Merkkimestaruudet syntyivät vuosina 1984 ja 1985.

Vielä työuransa jälkeenkin Mezger jatkoi Porschen parissa. Hänen kerrotaan omistaneen valkoinen 911 Carrera 3.0, ja hän oli jatkuvasti median ja harrastajien tavoitettavissa ja läsnä yhtiön tapahtumissa.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Porsche

Luetuimmat