12.4.2023

Koeajo: Hobby Maxia Van 680 ET – hulppeat tilat retkeilyyn, skandinaavisin vivahtein

Hobbyn vastaus retkeilyautomarkkinalle on Volkswagenin alustalle tehty viihtyisyyden ehdoilla valmistettu Maxia Van. Hyvää: alustan toiminta, ajettavuus, ohjaamo, kattavat avustinjärjestelmät, sisustusmateriaalit. Huonoa: ylös jäävä tuulilasin kaihdin.

Se on hyggeä! Niin ainakin Hobby kertoo omassa esitteessään, että Hobbyn uutuus, Hobby Maxia Van edustaa skandinaavista hygge-tyyliä. Oli hygge tai ei, ja mitä hygge nyt sitten tarkalleen tarkoittaakaan, Hobby Maxia Vanin sisätilojen materiaalit miellyttävät joka tapauksessa silmää. Vaalea pähkinäpuu, huovutetut harmaat sisäverhoilut ja vaaleat kaapistot tekevät sisätiloista valoisan.

Jos Tanskasta peräisin olevaa hygge-termiä avataan enemmän, niin se tarkoittaa kaikenlaista rentoa tekemistä ruuanlaitosta vaikka caravan-elämään. Hyggeilyyn voivat kuulua esimerkiksi kiireettömät hetket matkailuautossa rentoutuen. Hobby on päättänyt omalla tavallaan luoda edellytykset hyggeilyä kaipaaville Maxia Vanin sisustuksessa. Hygge-tyyli on minimalistista, yksinkertaista ja samalla mukavuutta tavoittelevaa.

Retkeilyautoja on tunnetusti tehty esimerkiksi Fiatin, Citroënin, Mercedeksen ja Fordin alustoille. Nyt retkeilyauto on saatavissa myös Volkswagenin alustalla, kun saksalainen Hobby tiedotti viime kesänä, että Maxia Vania aletaan tehdään Volkswagen Crafterin alustalle. Hobbyn autoja tehdään edelleenkin Fiatin ja Citroënin alustoille, vaikka Volkswagenin alusta on nyt mukana.

Volkswagenin ja Hobbyn liitto ei ole missään tapauksessa huono ratkaisu, sillä Volkswagenin Crafter-alustat ovat hyvin vakiovarusteltuja, mutta sen lisäksi Crafter on hyvä auto ajaa.

Crafterin vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa kaistavahti, kaistallapitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin sekä kaukovaloautomatiikka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erinomainen alusta

Itse alusta on jämäkkä ja tukeva ajaa ja iskunvaimennus suodattaa tien epätasaisuudet erinomaisesti – kunnes kolahtaa. Matkailuautojen ikuinen ongelma on se, että vaikka auton alusta olisi kuinka hyvä, niin kuoppaan tai töyssyyn kun ajaa, niin vaikka auton alusta hoitaisi homman erinomaisesti, jossain sisustassa joku kohta aina helähtää tai rämähtää. Jotta matkailuautot saataisi äänettömiksi, edessä olisi niin kallis urakka, että siinä ei olisi mitään järkeä. Rämähdyksiin ja kolhahduksiin on vain karavaani-elämässä totuttava.

Hyvän alustan lisäksi Crafter on muutenkin miellyttävä ajaa. Auton ohjaustuntuma on hyvä ja auto etenee erittäin suoraan. Muutenkin Crafterin ohjaamo on hyvin moderni verrattuna monen muun pakettiauton ohjaamoon.

Koko kokoonpanoa vie eteenpäin Volkswagenin 130-kilowattinen (177 hv) dieselmoottori, joka tarjoaa 410 newtonmetrin maksimiväännön. Se on myös taattua Volkswagen laatua, kysymyksessä on nelisylinterinen diesel, sopii hyvin noin 3 500 kilon massan liikuttamiseen. Moottori murinat pysyvät hyvin konehuoneessa, eikä turhia ääniä kuulu matkustamoon. Moottorin parina on 8-portainen automaattivaihteisto, joka toimii matkailuautokäytössä erinomaisen hyvin, se tarjoaa autolle leppoisaa ajettavuutta.

Ainoa miinus kuljettajan työympäristössä on auton tuulilasin kaihdin, jonka saa vedettyä verhoksi pimentämään autoa sisältä ja tarjoamaan näkösuojaa, silloin kun autossa yövytään. Hobbyssa kaihdin jää nippuun suljettuna varsin korkealle ja rajoittaa hieman kuljettajan näkökenttää edestä.

Pitkä kori tarjoaa hyvät tilat

Hobby Maxia Vanin tilat ovat hyvät retkeilyautoksi. Auton kori on lähes seitsemän metriä pitkät, joten joka puolella on väljää. Perän makuuosasto on pitkä, keskellä jäävässä keittiössä ja WC-suihkutilassa on väljää ja keulan pöytäryhmän ympärillä on hyvin tilaa. Se taipuu myös tilavaksi olohuoneeksi, kun käyttää etuistuinten kääntömekanismia, joilla istuimet saa käännettyä kasvot oleskelutiloihin päin.

Oleskelutila Maxia Vanissa taipuu myös makuutilaksi, joten Maxiassa yöpyy kolme henkilöä hyvin. Peräosaston makuutila on isompi, eteen jää pienempi sänky, joka on 1,6 metriä pitkä.

Maxia Vanin pituus, lähes seitsemän metriä ei myöskään tunnu auton keulalla sitä ohjastaessa. Peruuttaminen ja ahtaissa tiloissa sukkuloiminen on helppoa isojen peilien ja ylhäältä laajaa kuvaa tarjoavan peruutuskameran ansiosta.

Kun ottaa huomioon myös Hobbyn menestyksen matkailuautojen markkinalla, jossa se kuuluu sinne kovimpaan kärkeen esimerkiksi ensirekisteröintitilastojen valossa, tukeutuminen Crafterin alustaan lupaa hyvää. Matkailuautojen ensirekisteröintitilastoissa Suomessa Hobby oli viime vuonna neljäs, vajaan 10 prosentin markkinaosuudella.

Tämä kausi näyttää nyt, että kuinka karavaanari-väki ottaa Hobbyn tarjoaman Volkswagen alustan vastaan. Miksi ei ottaisi, sillä ratkaisu on kaikin puolin toimiva ja voisi kuvitella, että Crafter-alustaisia autoja on tulossa vielä lisää. Volkswagen Crafter -alustaisten matkailuautojen päänavaus on kaikin puolin onnistunut juttu.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Hobby Maxia Van 680 ET

Hinta alkaen

97 900 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cmcm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

130 kW (177 hv), 3600 r/min

Vääntö

410 Nm (1500–2000 r/min)

Vääntö

410 Nm (1500–2000 r/min)

Mitat

pituus 6836 mm, leveys 2040 mm, korkeus 2858 mm, akseliväli 4490 mm
Omamassa: 3314 kg

Muu tieto

Seisomakorkeus sisällä 2050 mm, Vuodemitat, takana 2000 x 1720 mm, ohjaamon makuutila 1600 x 740 mm.

Takuu

2 v

Luetuimmat