18.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai Bayon heille, jotka kaipaavat korkeampaa pikkuautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Bayon on valmistajansa valikoimassa täysin uusi malli, mutta se on ovelasti kiilattu i20:n ja Konan väliseen lokeroon. Hyvää: tasapainoisuus, tilat. Huonoa: vaihteiston hienosäätö. Hyundai Bayon on mielenkiintoinen uutuus korealaismerkin mallistossa, sillä auto asettuu mittojensa puolesta melko lähelle tuttua Konaa. Sukupuusta löytyy kuitenkin lähisukulaisena hiljattain uudistunut i20. Niin tai näin, Bayon on Hyundain näkemys kompaktista ja hiukan crossover-henkisestä B-segmentin autosta. Merkittävää seikkailullisuutta autosta ei sinänsä löydy, sillä maavara on maltillinen (165 mm) eikä nelivetoa tarjota. Korkeampi katto ja pysty ajoasento luovat kuitenkin i20:stä erottuvan kokemuksen. Alustaltaan Bayon on ripauksen pintakova, joten tienpinnan epätasaisuudet korostuvat kevyesti. Rengasmelu voisi olla maantiellä paremminkin hallinnassa, mutta suoritus on kokoluokassa keskitasoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivattoman tuttu Malliston huipulla oleva 120 hevosvoiman 1,0-litrainen ahdettu T-GDI-bensiinimoottori on varustettu 48 voltin kevythybriditekniikalla. Moottoria avittavien voimavarojen lisäksi kevythybridi tarkoittaa 90 litran menetystä tavaratilassa muuhun mallistoon verrattuna. Seitsenvaihteisen DCT-kaksoiskytkinautomaatin kanssa Bayonin ajettavuus on vaivatonta. Konsernin käyttämä vaihteisto ei ole sulavuudessa aivan parhaimpien kilpakumppaneiden tasolla, mutta toteutus paranee kerta kerralta erityisesti hitaassa ajossa. Hyundai on pitäytynyt sisustan ryhmittelyssä tutulla tolalla, joten tärkeimmät toiminnot selvitetään painikkeilla. Sisarmallista tuttu, uudistettu Bluelink-tietoviihdejärjestelmä on melko selkeä käyttää. Valinnaisen digitaalimittariston näkymät vaihtelevat perinteisistä villeihin. Kuljettajan työtaakkaa helpotetaan kattavalla valikoimalla erilaisia turvavarusteita, jotka jakautuvat vakio- ja lisävarusteiden kesken. Sisustassa Bayon erottuu valinnaisilla tehosteväreillä. Tämän väriyhdistelmän kanssa korinväriset somisteet tuntuvat turhalta hienostelulta mutta tuovat toisaalta ripauksen luksusta. Ulkovärinä mangrovenvihreä on hieno veto, ja korostaa Bayonin raikkaan kulmikasta muotoilua. Takavalot tuovat useille mieleen erään ruotsalaismerkin nykymalliston. Selkeä ero Bayon on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla, joista päämalliksi on suunnattu 1,0-litrainen 100 hevosvoiman T-GDI joko manuaalivaihteistolla tai kaksoiskytkinautomaattina. Hinnat alkaen (18 980 €) -versiona on 1,2-litrainen 84-hevosvoimainen vapaasti hengittävä malli. Koeajettu Style-varusteltu yksilö puolestaan on hinnaston arvokkain. Hyundain sisarustenvälisessä Kona tarjoaa joka suuntaan hiukan enemmän, ja voimalinjavalikoimakin on merkittävästi laajempi. Mutkaton Bayon on kuitenkin houkutteleva vaihtoehto i20:lle, erityisesti korkeutensa ansiosta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 120 hv 48V Hybrid 7DCT Style Hinta alkaen 25 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 998 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 6600 r/min Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 120 g/km Mitat pituus 4180 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1500 mm, akseliväli 2580 mm Tavaratila: 321–1160 l Omamassa: 1 145–1 255 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1110 / 450 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?