10.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 48V Hybrid – maskimuodin kaunotar tarjoaa kevythybrideitä laajalla rintamalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Edukseen uudistunut Hyundai i30 tuo tarjolle kevythybridit niin bensiini- kuin dieselmoottorinkin yhteyteen. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, mittaristo, turvavarustelu, pitkä takuu. Huonoa: melutaso, etuistuinten reisituki, tavaratilan käytettävyys. Hyundai i30 on uudistunut monin tavoin ja edukseen. Koeajettu bensiinimoottorinen kevythybridivoimalinja on onnistunut yhdistelmä jouhevaa etenemistä, ilmeisen taloudellisia kilometrejä ja riittäviä voimavaroja. 48 voltin kevythybridi on tarjolla kolmen voimanlähteen yhteydessä, joita ovat litrainen 120 hevosvoiman bensiinimoottori, 1,5-litrainen 159 hevosvoiman bensiinimoottori ja 1,6-litrainen 136 hevosvoiman diesel. Kevythybrideissä käytetään aina seitsenlovista kaksoiskytkinautomaattia. Koeajetun Fastback-mallin luvattu keskikulutus on kuusi litraa satasella. Kevythybridiyden luvataan pienentävän kulutusta seitsemisen prosenttia. Uudistuneen i30:n keulailme on aiempaa leveämpi: ilmettä luo kolmiulotteinen etusäleikkö. Uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset. Tavaratilan käytettävyydessä kuten lastausaukon leveydessä ja lastauskorkeudessa Fastback toki häviää Wagon-farmarille, ja kontin tilavuudessa tappio on selvä luvuin 450–602 litraa. Ajoasetukset muuttavat selkeälukuisen digitaalimittariston värimaailman. Sen arvaa, että ekoasetus on vihreä, normaaliasetus sininen ja sport punainen. Voimanlähteen 159 hevosvoimaa ja hyvä vääntö laajahkolla kierrosalueella tekevät ajamisesta vaivatonta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Matkustamossa uutta Ajettavuus on muutenkin kunnossa, mutta rengasmelu kantaa sisälle melko selvänä. Kuolleen kulman varoitin pelaa nyt yhteen katvealueen törmäykseneston kanssa. Salaperäisistä lyhenteistä LFA tarkoittaa kaistakeskitintä ja RCA taaksepäin suuntautuvaa törmäyksenestoa. Aiempaa kattavammasta turvavarustelusta kannattaa mainita, että lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA) kykenee nyt havaitsemaan autojen ja jalankulkijoiden lisäksi myös polkupyöräilijät. Liitettävyyskyvyt ovat uudistuneet. Applen ja Androidin älypuhelinpeilauksen luvataan hoituvan myös langattomasti, samoin puhelimen latauksen. Digitaalinen mittaristo on kasvanut seitsentuumaiseksi, ja kojelautaan istutettu värikosketusnäyttö on nyt näyttävästi 10,25-tuumainen. Haastavaa puheohjausta Hyundai i30 saa kunnian olla Suomessa valmistajansa ensimmäinen malliperhe, johon tulee tarjolle uusia Bluelink-palveluita. Se tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta paikantaa auton sijainti tai käskyttää keskuslukitusta älypuhelimella. Halutun navigointikohteen voi niin ikään lähettää jo ennakolta autoon. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäisten viiden vuoden ajan. Navigointia voi puheohjata suomeksi, mutta homma menee epätoivoiseksi, jos samaa yrittää Bluelinkin kautta. Yhtään kimurantimmat suomenkieliset kadunnimet ovat tekemätön paikka ääntää englanniksi siten, että Bluelink hoksaisi mitä toivotaan. Maahantuojan ennakkoarvioissa farmarikorinen tulee olemaan suosittu, mutta muillakin korimalleilla on kannattajansa. Ostajia voi löytyä myös malliuskollisista, onhan Suomen Hyundai i30 -kanta 13 200 auton suuruinen. Hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hatchback 1.5 DPi 110 hv Fresh), ja edullisin farkku (1.5 DPi 110 hv Fresh) maksaa 20 390 euroa. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Päivitetty 10.11.2020: tarkistettu takuuaika Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 159 hv 48V Hybrid 7-DCT-aut. Style Hinta alkaen 30 790 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 319 € Moottori Bensiinimoottori 1 482 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 117 kW (159 hv), 5500 r/min Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 253 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,0 (yhd.) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1425 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1410 / 650 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku