Hyundai i30 Fastback

Ajoneuvot Koeajo 10.11.2020

Koeajo: Hyundai i30 Fastback 1.5 T-GDI 48V Hybrid – maskimuodin kaunotar tarjoaa kevythybrideitä laajalla rintamalla

Edukseen uudistunut Hyundai i30 tuo tarjolle kevythybridit niin bensiini- kuin dieselmoottorinkin yhteyteen. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, mittaristo, turvavarustelu, pitkä takuu. Huonoa: melutaso, etuistuinten reisituki, tavaratilan käytettävyys.

Hyundai i30 on uudistunut monin tavoin ja edukseen. Koeajettu bensiinimoottorinen kevythybridivoimalinja on onnistunut yhdistelmä jouhevaa etenemistä, ilmeisen taloudellisia kilometrejä ja riittäviä voimavaroja. 48 voltin kevythybridi on tarjolla kolmen voimanlähteen yhteydessä, joita ovat litrainen 120 hevosvoiman bensiinimoottori, 1,5-litrainen 159 hevosvoiman bensiinimoottori ja 1,6-litrainen 136 hevosvoiman diesel. Kevythybrideissä käytetään aina seitsenlovista kaksoiskytkinautomaattia.

Hyundai i30 Fastback

Koeajetun Fastback-mallin luvattu keskikulutus on kuusi litraa satasella. Kevythybridiyden luvataan pienentävän kulutusta seitsemisen prosenttia.

Uudistuneen i30:n keulailme on aiempaa leveämpi: ilmettä luo kolmiulotteinen etusäleikkö. Uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset.

Hyundai i30 Fastback

Tavaratilan käytettävyydessä kuten lastausaukon leveydessä ja lastauskorkeudessa Fastback toki häviää Wagon-farmarille, ja kontin tilavuudessa tappio on selvä luvuin 450–602 litraa.

Hyundai i30 Fastback

Ajoasetukset muuttavat selkeälukuisen digitaalimittariston värimaailman. Sen arvaa, että ekoasetus on vihreä, normaaliasetus sininen ja sport punainen. Voimanlähteen 159 hevosvoimaa ja hyvä vääntö laajahkolla kierrosalueella tekevät ajamisesta vaivatonta.

Hyundai i30 Fastback

Matkustamossa uutta

Ajettavuus on muutenkin kunnossa, mutta rengasmelu kantaa sisälle melko selvänä.

Hyundai i30 Fastback

Kuolleen kulman varoitin pelaa nyt yhteen katvealueen törmäykseneston kanssa. Salaperäisistä lyhenteistä LFA tarkoittaa kaistakeskitintä ja RCA taaksepäin suuntautuvaa törmäyksenestoa. Aiempaa kattavammasta turvavarustelusta kannattaa mainita, että lisävarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (FCA) kykenee nyt havaitsemaan autojen ja jalankulkijoiden lisäksi myös polkupyöräilijät.

Liitettävyyskyvyt ovat uudistuneet. Applen ja Androidin älypuhelinpeilauksen luvataan hoituvan myös langattomasti, samoin puhelimen latauksen. Digitaalinen mittaristo on kasvanut seitsentuumaiseksi, ja kojelautaan istutettu värikosketusnäyttö on nyt näyttävästi 10,25-tuumainen.

Hyundai i30 Fastback

Haastavaa puheohjausta

Hyundai i30 saa kunnian olla Suomessa valmistajansa ensimmäinen malliperhe, johon tulee tarjolle uusia Bluelink-palveluita. Se tarkoittaa esimerkiksi mahdollisuutta paikantaa auton sijainti tai käskyttää keskuslukitusta älypuhelimella. Halutun navigointikohteen voi niin ikään lähettää jo ennakolta autoon. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäisten viiden vuoden ajan.

Hyundai i30 Fastback

Navigointia voi puheohjata suomeksi, mutta homma menee epätoivoiseksi, jos samaa yrittää Bluelinkin kautta. Yhtään kimurantimmat suomenkieliset kadunnimet ovat tekemätön paikka ääntää englanniksi siten, että Bluelink hoksaisi mitä toivotaan.

Hyundai i30 Fastback

Maahantuojan ennakkoarvioissa farmarikorinen tulee olemaan suosittu, mutta muillakin korimalleilla on kannattajansa. Ostajia voi löytyä myös malliuskollisista, onhan Suomen Hyundai i30 -kanta 13 200 auton suuruinen. Hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hatchback 1.5 DPi 110 hv Fresh), ja edullisin farkku (1.5 DPi 110 hv Fresh) maksaa 20 390 euroa.

Päivitetty 10.11.2020: tarkistettu takuuaika

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Hyundai

Kaikki koeajot

Uusimmat