28.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Jakelukin sähköistyy – Ford Transit Custom PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford ehti ensimmäisenä esittelemään hybridipakettiauton, Ford Transit Custom PHEV:n. Hyvää: päästötön ajo, ajettavuus, ajoasento, meluttomuus. Huonoa: toimintasäde sähköllä, suorituskyky maantiellä, lisähinta. Hybridejä on tarjolla jo lähes jokaisella henkilöautovalmistajalla. Pakettiautoihin hybriditekniikan lisähintaa on pidetty tähän asti liian kovana, mutta tiukentuvat asenteet ja määräykset houkuttavat yrityksiä investoimaan puhtaampaan kalustoon. Ford Transit avaa pelin saman tien lataushybridinä – uskaliasta vai menestyksen alku? Uuden tekniikan saa vain lyhyeen ja matalaan L1H1-malliin, kuitenkin sekä Transit Custom -pakettiautoon että sen Tourneo Custom -pikkubussiversioon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bensaturbo apuvoimanlähteenä Yllättäen hybridijärjestelmää ei ole lainattu Mondeosta, vaikka bensiinihybridistä onkin kyse. Transitin perusrakenteeseen ei ole haluttu -kajota, ohjaamon ja kuormatilan -mitat sekä kantavuus ovat entisellään. Litium-ioniakusto (13,6 kWh) on sijoitettu tavaratilan pohjan alle. Liikuttamisesta vastaa etuakseliin kytketty 126-hevosvoimainen sähkömoottori. Akustoa lataamaan on valjastettu tuttu litrainen kolmisylinterinen Ecoboost-bensiiniturbo. Toisin kuin dieselversiossa, kone on asennettu pitkittäin, koska sillä ei ole mekaanista yhteyttä etupyöriin – moottori toimii omin päin optimikierrosluvullaan ajotapahtumasta riippumatta. Voimanlähteen ääni on onneksi niin hyvin vaimennettu, että omintakeista toimintaa hädin tuskin huomaa. Ulospäin hybridin erottaa perusmallista vain latauspistokkeen luukusta etupuskurin vasemmassa kulmassa. Ohjaamossakin erot ovat vähäisiä: mittaristossa kierroslukumittari on korvattu tehonkäytön ja latauksen indikaatiolla, moottorin lämpömittari puolestaan akun varaustilan näytöllä. Kulutus kysymysmerkkinä Ajaminen on yhtä helppoa kuin millä tahansa automaattivaihteisella pakettiautolla, järjestelmän toiminnasta ei tarvitse huolehtia. Halutessaan auton voi pakottaa liikkumaan pelkästään sähköllä tai bensiinillä. Ajettavuudessa ei eroa dieselversioon juuri huomaa, mutta melutaso on vaimeampi ja suorituskyky isoilla nopeuksilla vaisumpi. Akusto riittää kevyessä ajossa 40 kilometrin matkaan, mikä on moniin ajotehtäviin aivan riittävä määrä. Akku latautuu täyteen noin neljässä tunnissa tavallisesta pistorasiasta. Toimintamatka ei ole ongelma, sillä matkaa voi aina jatkaa bensiinimoottorilla. Harmillisesti pikkupata on kuitenkin kovilla kookkaassa autossa, ja kulutus karkaa helposti kymmeneen litraan sadalla. Yhteensä toimintamatkaa kertyy noin 500 kilometriä. Hybridi-Transitin myynti alkaa Suomessa keväällä. Ostoryntäystä hillinnee se, että uutuuden hinnan on povattu nousevan lähelle 50 000 euron tasoa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom PHEV Limited Moottori Ladattava hybridi bensiinimoottori, 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, -automaattivaihteisto, etuveto. Teho 93 kW (126 hv), 300–12000 r/min Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Vääntö 360 Nm (0–2400 r/min) Akku Akuston energiasisältö 13,6 kWh. Huippunopeus 120 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,1 (yhd.) CO2-päästöt 70 g/km Mitat pituus 4973 mm, leveys 1986 mm, korkeus 2000 mm, akseliväli 2933 mm Takuu 5 vuotta / 150 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan