Ajoneuvot | Koeajo | 20.11.2019

Koeajo: Lataamalla pidemmälle – Volvo V90 T8

AWD R-Design aut

Ennestään erinomainen Volvo V90 T8 sai päivityksessä hieman suuremman akun, mutta bensiinillä ajettaessa auto on yhtä epätaloudellinen kuin aiemminkin. Hyvää: voimalinja, kasvaneet toimintamatkat. Huonoa: kulutus akku tyhjänä, päivitystä vaativa käyttöliittymä.

Jaa artikkeli

Pari vuotta sitten julkaistu Volvo V90 T8 AWD päivitettiin uuden mallivuoden yhteydessä. Tärkeimpänä muutoksena on tämän ladattavan hybridimallin akkukoon nostaminen 10,4 kilowattitunnista 11,6:een.

WLTP-mittauksissa suurempi akku näkyy sähköisen ajomatkan kasvuna 40 kilometristä 40–47 kilometriin. Lisäksi polttoainesäiliön tilavuutta on kasvatettu 50 litrasta muun bensiinimalliston 60 litraan, joka vähentää mukavasti tankkaustarvetta pitkillä ajomatkoilla.

Voimaa vauhdissa

Volvo V90

Käytännön kokeissamme pelkän sähkön kantama jäi sekalaisessa ajossa noin 35 kilometriin. Jos sovittaa ajotyylinsä sähköajon maksimoimiseen, uuden mittaustavan mukaiset tulokset saattavat hyvinkin olla saavutettavissa.

Kotilatauksella edullisesti saavutettujen sähköisten kilometrien jälkeen ajokustannukset nousevatkin sitten kohisten. Koeajon myötä ajotietokone ilmoitti keskikulutukseksi 9 litraa sadalle kilometrille, jota osin selittää hybridijärkäleen 2 038 kg:n omamassa.

Osasyynä kulutukseen saattaa olla myös voimalinjan tarjoama 390 hevosvoiman yhteisteho, joka houkuttelee täyskaasukiihdytyksiin. Tällöin hymy nousee suupieliin, sillä ylimääräiset suhinat ja muu meteli loistavat poissaolollaan, ja kyyti on suorastaan herraskaista.

Paikaltaan kiihdyttäminen ei sitten olekaan enää niin sivistynyttä, sillä vetoluistonesto toimii erittäin tökkivästi ja saa auton pomppimaan voimakkaasti lähdön aikana. Rauhatonta vetelyäkin ilmenee, jolloin ohjauspyörästä saa pidellä normaalia voimakkaammin kiinni.

Soralla soraääniä

Soratiellä V90 T8 päästää ensimmäistä kertaa ei-toivottuja ääniä kuljettajan korviin. Soran ja hiekan ropina kuuluu läpi erittäin selvästi, jota tämän luokan autossa ei saisi käydä. Alusta vaimentaa isommat epätasaisuudet hyvin myös soratiellä, mutta 20-tuumaisten vanteiden matalahkot kumit eivät suodata teräviä töyssyjä kovinkaan kummoisesti. Onneksi huonoja teitä säännöllisesti ajavat voivat valita 18-tuumaiset vanteet korkeammilla renkailla.

Volvo V90

Uutena varusteena V90 on saanut kaarrenopeusavustimen. Sen tehtävänä on tiputtaa nopeus sopivaksi, kun mutkaan ajetaan vakionopeudensäädin aktivoituna. Kokeilun perusteella järjestelmä vaikuttaa hoitavan hommansa erinomaisesti. Kaistavahti sen sijaan tulee usein ajon aikana kytkettyä pois sen aggressiivisuuden vuoksi.

Volvo V90

Seuraavaksi päivityksen kohteena voisi olla tietoviihdejärjestelmä, jonka Volvo on säilyttänyt kuta kuinkin ennallaan jo vuosien ajan. Järjestelmän käyttöön on muiden mallien myötä jo oppinut, mutta hieman vanhanaikainen ulkoasu yhdessä lähes päivittäisten pienten jumien kanssa saa toivomaan mahdollisimman nopeasti uusia tuulia tälle saralle. Onneksi XC40 Recharge -sähköautoon on jo luvattu uusi Android-pohjainen järjestelmä.

Jaa artikkeli

Keskustelu