3.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Dieselhybridi jättiakulla – Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuriakkuisen lataushybridin ja dieselin yhdistelmä tarkoittaa, että Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic erottautuu markkinoilla. Hyvää: suuri akku lataushybridiksi, dieselin ja lataushybridin yhdistelmä, pikalatausmahdollisuus, mukavuus. Huonoa: koko ja paino. Tällä hetkellä ladattavien dieselhybridien markkinat kuuluvat täysin Mercedekselle. E 300 de:n ja C 300 de:n kaveriksi mallistoon saapuu nyt Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic. Kookas katumaasturi kantaa hybridivoimalinjan niin hyvin, että valmistaja on jopa jemmannut autoon yllätyksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköinen yllätysMercedes-Benz GLE 350 de 4Maticissa on suorastaan valtava akku lataushybridiksi. Mercedes-Benzin logiikka on, että autossa on kaksinkertainen versio pienemmän A-sarjan akusta, joten sähköä mahtuu katumaasturiin 31,2 kilowattitunnin verran. Akkukapasiteetti nostaa GLE 350 de:n samalla ohi jo muutamista täyssähköautoista. A-sarjan lataushybridin tavoin GLE 350 de ilahduttaa myös CCS-pikalatauksella, jonka teho on parhaimmillaan 64 kW. Vaihtovirtalataus onnistuu julkisilla latauspisteillä ja kotona 7,4 kW teholla.Sähkömoottori on nyt teholtaan 100 kW (136 hv) ja sen huippuvääntö on 440 newtonmetriä. Pelkkä sähköajo riittääkin auton vaivattomaan kuljettamiseen taajamissa ja taajamien välisillä maantieosuuksilla. Sähköajon huippunopeus on 160 km/h. WLTP-syklillä mitattuna sähköajo onnistuu parhaimmillaan noin 90–99 kilometrin verran. Mercedeksen mukaan nelivetoa hyödynnetään myös energian takaisinkeruussa.Ripeämmässä maantieajossa voimalinja herättelee 2,0-litraisen dieselmoottorin tueksi. 194 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin diesel avittaa etenemistä hyvin, mutta hiljaisuuden jälkeen karkeaa käyntiääntä ei voi olla huomaamatta. Järjestelmän yhteisteho on 235 kW (320 hv) ja yhteisvääntö on 700 newtonmetriä. Niiden turvin 0–100 km/h kellotetaan 6,8 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h. Vaihteistona on Mercedeksen 9G-Tronic-automaattivaihteisto ja nelivetojärjestelmä kykenee ohjaamaan vetoa portaattomasti etu- ja taka-akselin välillä. Muuten mukavan muhkeaMielenkiintoisen voimalinjan lisäksi Mercedes-Benz GLE on tutun muhkea. Lähes kolmen metrin akseliväli tarkoittaa valtavaa matkustamoa, jossa kannattaa hakeutua tilaville ja säädettäville takaistuimille. Tavaratilaa on 630 litraa ja se on laajennettavissa 1 915 litraan. Noin 300 kilogramman hybridiakusto on samalla saatu jemmattua elegantisti uuden taka-akselirakenteen ansiosta ilman, että tavaratilaa olisi menetetty yhtään.Etuistuimilla luvassa on tuttua nyky-Mercedestä. MBUX:n 12,3-tuumaiset näytöt ovat kookkaat ja järjestelmää on täydennetty lataushybridin kaipaamilla ominaisuuksilla. Hyvin valituilla materiaaleilla saavutetaan miellyttävä ilmapiiri ja laatuvaikutelma on hyvä. Varjoja paratiisiin tuovat halpamuoviset vaihde- ja vilkkuviikset, jotka ovat suoraan sanottuna väärässä autossa.Kun matkustusmukavuuskin on erinomaisella tasolla, mykistää Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic muhkeudellaan. Dieselin ja suuriakkuisen lataushybridin yhdistelmä on kookas, mutta kulkee tarvittaessa pitkälle.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic Moottori Ladattava hybridi. Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Akku Nestejäähdytteinen 31,2 kWh, sijaitsee auton tavaratilan pohjan alla. Toimintamatka 90–99 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 29 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 3500 / 750 kg Muu tieto Sähkömoottori 100 kW & 440 Nm. Mahdollisuus CCS-pikalataukseen (DC 64 kW), Type 2 AC 7,4 kW. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella