3.10.2019

Koeajo: Dieselhybridi jättiakulla – Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Suuriakkuisen lataushybridin ja dieselin yhdistelmä tarkoittaa, että Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic erottautuu markkinoilla. Hyvää: suuri akku lataushybridiksi, dieselin ja lataushybridin yhdistelmä, pikalatausmahdollisuus, mukavuus. Huonoa: koko ja paino.

Tällä hetkellä ladattavien dieselhybridien markkinat kuuluvat täysin Mercedekselle. E 300 de:n ja C 300 de:n kaveriksi mallistoon saapuu nyt Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic. Kookas katumaasturi kantaa hybridivoimalinjan niin hyvin, että valmistaja on jopa jemmannut autoon yllätyksen.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköinen yllätys

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Maticissa on suorastaan valtava akku lataushybridiksi. Mercedes-Benzin logiikka on, että autossa on kaksinkertainen versio pienemmän A-sarjan akusta, joten sähköä mahtuu katumaasturiin 31,2 kilowattitunnin verran. Akkukapasiteetti nostaa GLE 350 de:n samalla ohi jo muutamista täyssähköautoista. A-sarjan lataushybridin tavoin GLE 350 de ilahduttaa myös CCS-pikalatauksella, jonka teho on parhaimmillaan 64 kW. Vaihtovirtalataus onnistuu julkisilla latauspisteillä ja kotona 7,4 kW teholla.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Sähkömoottori on nyt teholtaan 100 kW (136 hv) ja sen huippuvääntö on 440 newtonmetriä. Pelkkä sähköajo riittääkin auton vaivattomaan kuljettamiseen taajamissa ja taajamien välisillä maantieosuuksilla. Sähköajon huippunopeus on 160 km/h. WLTP-syklillä mitattuna sähköajo onnistuu parhaimmillaan noin 90–99 kilometrin verran. Mercedeksen mukaan nelivetoa hyödynnetään myös energian takaisinkeruussa.

Ripeämmässä maantieajossa voimalinja herättelee 2,0-litraisen dieselmoottorin tueksi. 194 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin diesel avittaa etenemistä hyvin, mutta hiljaisuuden jälkeen karkeaa käyntiääntä ei voi olla huomaamatta.

Järjestelmän yhteisteho on 235 kW (320 hv) ja yhteisvääntö on 700 newtonmetriä. Niiden turvin 0–100 km/h kellotetaan 6,8 sekunnissa ja huippunopeus on 210 km/h. Vaihteistona on Mercedeksen 9G-Tronic-automaattivaihteisto ja nelivetojärjestelmä kykenee ohjaamaan vetoa portaattomasti etu- ja taka-akselin välillä.

Muuten mukavan muhkea

Mielenkiintoisen voimalinjan lisäksi Mercedes-Benz GLE on tutun muhkea. Lähes kolmen metrin akseliväli tarkoittaa valtavaa matkustamoa, jossa kannattaa hakeutua tilaville ja säädettäville takaistuimille. Tavaratilaa on 630 litraa ja se on laajennettavissa 1 915 litraan. Noin 300 kilogramman hybridiakusto on samalla saatu jemmattua elegantisti uuden taka-akselirakenteen ansiosta ilman, että tavaratilaa olisi menetetty yhtään.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Etuistuimilla luvassa on tuttua nyky-Mercedestä. MBUX:n 12,3-tuumaiset näytöt ovat kookkaat ja järjestelmää on täydennetty lataushybridin kaipaamilla ominaisuuksilla. Hyvin valituilla materiaaleilla saavutetaan miellyttävä ilmapiiri ja laatuvaikutelma on hyvä. Varjoja paratiisiin tuovat halpamuoviset vaihde- ja vilkkuviikset, jotka ovat suoraan sanottuna väärässä autossa.

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Kun matkustusmukavuuskin on erinomaisella tasolla, mykistää Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic muhkeudellaan. Dieselin ja suuriakkuisen lataushybridin yhdistelmä on kookas, mutta kulkee tarvittaessa pitkälle.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic

Moottori

Ladattava hybridi. Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

143 kW (194 hv), 3800 r/min

Vääntö

400 Nm (1600–2800 r/min)

Vääntö

400 Nm (1600–2800 r/min)

Akku

Nestejäähdytteinen 31,2 kWh, sijaitsee auton tavaratilan pohjan alla.

Toimintamatka

90–99 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

235 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,8 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 1,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

29 g/km

Mitat

pituus 4924 mm, leveys 1947 mm, korkeus 1772 mm, akseliväli 2995 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

3500 / 750 kg

Muu tieto

Sähkömoottori 100 kW & 440 Nm. Mahdollisuus CCS-pikalataukseen (DC 64 kW), Type 2 AC 7,4 kW.

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat