Koeajo: Mercedes-Benz GLE 350 de – kun järjettömästä tehtiin järkevä
Mercedes-Benz GLE 350 de on mitä saksalaisin vastaus ekokysymykseen: kaikki on ratkaistu tekniikalla. Hyvää: voimanlinjan toiminta kokonaisuudessaan, nopea pikalataus, mukavuus. Huonoa: painava.
Uusi Mercedes-Benz GLE 350 de on erinomainen osoitus siitä, miten erilaisia tuotteita markkinoilla voi olla. Kookkaan katumaasturin ja ladattavan hybridin yhdistelmää tarjoaa – ja haluaa – moni, mutta toteutukset vaihtelevat. Osa toimii teoriassa, mikä riittää mataliin virallisiin päästöihin ja alhaiseen autoveroon, mutta parhaimmat mallit toimivat ihan oikeastikin.
GLE 350 de on tästä kenties paras esimerkki: suuri akku, huippunopea lataus ja taloudellinen dieselmoottori ovat kolminaisuus, jolla kookaskin auto etenee varsin pihisti.
Perustana suuri akku
Akun teoreettinen kapasiteetti on peräti 31,2 kWh, mikä on takavuosien täyssähköautojen luokkaa. Akku on hukutettu auton rakenteisiin, mutta tavaratilan alle ei jää välipohjaa.
WLTP-mittauksessa sähköinen toimintamatka on reilut 90 km, ja koleassa syyssäässä autolla pääsi 70 kilometrin matkan ilman esilämmitystä. Maantievauhdissa sähkönkulutus oli noin 28 kWh/100 km.
Akun teoreettiseen kokoon nähden toimintamatka on verrattain pieni. Syy on akun käyttöstrategiassa: käytössä on vain 23,3 kilowattituntia. Akun ääripäitä suojellaan suurella puskurilla, joka ainakin teoriassa pidentää käyttöikää ja nopeuttaa myös akun latautumista.
Huippunopea lataus
Peruslataus GLE 350 de:ssä on valmistajalle tyypillinen 7,4 kilowattia kahdella vaiheella (2 x 16 A) – tällä akku täyttyy kotilatausasemalla noin 3,5 tunnissa. Reilun 600 euron lisävarusteena saatava 50 kilowatin CCS-pikalataustuki hämmästyttää: akku täyttyy tyhjästä täyteen 30 minuutissa. Latausteho säilyy 50 kilowatissa noin 90 prosentin varausasteeseen saakka, eikä siitäkään teho laske kuin reiluun 30 kilowattiin. GLE on siis ladattava hybridi, jonka pikalataus toimii monia täyssähköautoja paremmin!
Pikalatauksen ansiosta GLE:n akun saa oikeasti täyteen kahvi- ja vessatauolla. Tällä on kulutuksen kannalta aidosti merkitystä. Jos taukoilee 300 kilometrin välein, auttaa jo 70 kilometrin sähkötoimintamatka leikkaamaan dieselillä ajettua matkaa melkein neljänneksellä. Tosin pikalatauksella ympäristö kiittää lompakkoa enemmän: täyslataus maksaa esimerkiksi Charge & Drive -palvelussa 6 euroa, mikä tarkoittaa koleassa kelissä ajokuluksi melkein 9 euroa per 100 km – siis dieselin luokkaa.
Kotilataamalla ajokulut sähköllä toki laskevat pariin euroon sadalla, joten suurimmat hyödyt ladattavasta hybridistä saa yhä päivittäisessä paikallisajossa.
Vaivaton yhdistelmä
Kaksilitrainen 194 hv:n dieselmoottori on oiva pari 136-hevosvoimaiselle sähkömoottorille. Sähkömoottorin tehorajat alkavat moottoritienopeudessa tuntua verkkaisena kiihtyvyytenä, mutta diesel liikuttaa autoa vaivatta. Täyskaasulla voimalinjojen yhteistyö tuottaa 320 hv ja 700 Nm, mikä vie GLE 350 de:tä erittäin vaivattomasti. Toki joku saattaisi kaivata muuten hienostuneeseen autoon kuusisylinterisen moottorin äänimaailmaa. Sitä Mercedes-Benz ei ainakaan vielä tarjoa, mutta saman hybriditekniikan saa myös kaksilitraisen bensiinimoottorin pariksi.
Taloudellisesta dieselmoottorista huolimatta ajoneuvon koon huomaa, sillä moottoritiellä polttoainetta kuluu 7,5–8,0 l/100 km. Se on kolikon kääntöpuoli, sillä hienon hybriditekniikan vuoksi GLE 350 de:n omamassa on peräti 2 655 kg.
Ohjauspyörän takana meno maistuu. Ainakaan talvirenkain massa ei tunnu ajettavuudessa, ja kitkarenkailla melutaso on erittäin vaimea. Muutenkin GLE:n ohjaamo on miellyttävä ajanviettopaikka.
Tietyllä tavalla GLE 350 de:tä voisi sanoa brutaaliksi: yhdistelmä kookasta katumaasturia, painavaa hybridijärjestelmää ja monimutkaista dieselmoottoria ei kuulosta ekoauton ideaalireseptiltä, mutta tämän päivän haasteisiin se vastaa erinomaisesti.