4.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLE 350 de – kun järjettömästä tehtiin järkevä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLE 350 de on mitä saksalaisin vastaus ekokysymykseen: kaikki on ratkaistu tekniikalla. Hyvää: voimanlinjan toiminta kokonaisuudessaan, nopea pikalataus, mukavuus. Huonoa: painava. Uusi Mercedes-Benz GLE 350 de on erinomainen osoitus siitä, miten erilaisia tuotteita markkinoilla voi olla. Kookkaan katumaasturin ja ladattavan hybridin yhdistelmää tarjoaa – ja haluaa – moni, mutta toteutukset vaihtelevat. Osa toimii teoriassa, mikä riittää mataliin virallisiin päästöihin ja alhaiseen autoveroon, mutta parhaimmat mallit toimivat ihan oikeastikin. GLE 350 de on tästä kenties paras esimerkki: suuri akku, huippunopea lataus ja taloudellinen dieselmoottori ovat kolminaisuus, jolla kookaskin auto etenee varsin pihisti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perustana suuri akku Akun teoreettinen kapasiteetti on peräti 31,2 kWh, mikä on takavuosien täyssähköautojen luokkaa. Akku on hukutettu auton rakenteisiin, mutta tavaratilan alle ei jää välipohjaa. WLTP-mittauksessa sähköinen toimintamatka on reilut 90 km, ja koleassa syyssäässä autolla pääsi 70 kilometrin matkan ilman esilämmitystä. Maantievauhdissa sähkönkulutus oli noin 28 kWh/100 km. Akun teoreettiseen kokoon nähden toimintamatka on verrattain pieni. Syy on akun käyttöstrategiassa: käytössä on vain 23,3 kilowattituntia. Akun ääripäitä suojellaan suurella puskurilla, joka ainakin teoriassa pidentää käyttöikää ja nopeuttaa myös akun latautumista. Huippunopea lataus Peruslataus GLE 350 de:ssä on valmistajalle tyypillinen 7,4 kilowattia kahdella vaiheella (2 x 16 A) – tällä akku täyttyy kotilatausasemalla noin 3,5 tunnissa. Reilun 600 euron lisävarusteena saatava 50 kilowatin CCS-pikalataustuki hämmästyttää: akku täyttyy tyhjästä täyteen 30 minuutissa. Latausteho säilyy 50 kilowatissa noin 90 prosentin varausasteeseen saakka, eikä siitäkään teho laske kuin reiluun 30 kilowattiin. GLE on siis ladattava hybridi, jonka pikalataus toimii monia täyssähköautoja paremmin! Pikalatauksen ansiosta GLE:n akun saa oikeasti täyteen kahvi- ja vessatauolla. Tällä on kulutuksen kannalta aidosti merkitystä. Jos taukoilee 300 kilometrin välein, auttaa jo 70 kilometrin sähkötoimintamatka leikkaamaan dieselillä ajettua matkaa melkein neljänneksellä. Tosin pikalatauksella ympäristö kiittää lompakkoa enemmän: täyslataus maksaa esimerkiksi Charge & Drive -palvelussa 6 euroa, mikä tarkoittaa koleassa kelissä ajokuluksi melkein 9 euroa per 100 km – siis dieselin luokkaa. Kotilataamalla ajokulut sähköllä toki laskevat pariin euroon sadalla, joten suurimmat hyödyt ladattavasta hybridistä saa yhä päivittäisessä paikallisajossa. Vaivaton yhdistelmä Kaksilitrainen 194 hv:n dieselmoottori on oiva pari 136-hevosvoimaiselle sähkömoottorille. Sähkömoottorin tehorajat alkavat moottoritienopeudessa tuntua verkkaisena kiihtyvyytenä, mutta diesel liikuttaa autoa vaivatta. Täyskaasulla voimalinjojen yhteistyö tuottaa 320 hv ja 700 Nm, mikä vie GLE 350 de:tä erittäin vaivattomasti. Toki joku saattaisi kaivata muuten hienostuneeseen autoon kuusisylinterisen moottorin äänimaailmaa. Sitä Mercedes-Benz ei ainakaan vielä tarjoa, mutta saman hybriditekniikan saa myös kaksilitraisen bensiinimoottorin pariksi. Taloudellisesta dieselmoottorista huolimatta ajoneuvon koon huomaa, sillä moottoritiellä polttoainetta kuluu 7,5–8,0 l/100 km. Se on kolikon kääntöpuoli, sillä hienon hybriditekniikan vuoksi GLE 350 de:n omamassa on peräti 2 655 kg. Ohjauspyörän takana meno maistuu. Ainakaan talvirenkain massa ei tunnu ajettavuudessa, ja kitkarenkailla melutaso on erittäin vaimea. Muutenkin GLE:n ohjaamo on miellyttävä ajanviettopaikka. Tietyllä tavalla GLE 350 de:tä voisi sanoa brutaaliksi: yhdistelmä kookasta katumaasturia, painavaa hybridijärjestelmää ja monimutkaista dieselmoottoria ei kuulosta ekoauton ideaalireseptiltä, mutta tämän päivän haasteisiin se vastaa erinomaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic EQ Power Hinta alkaen 85 778 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 381 € Moottori Ladattava hybridi dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv) Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 31,2 / 23,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 91 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 2010 mm, korkeus 1795 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe