4.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLE 350 de – kun järjettömästä tehtiin järkevä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLE 350 de on mitä saksalaisin vastaus ekokysymykseen: kaikki on ratkaistu tekniikalla. Hyvää: voimanlinjan toiminta kokonaisuudessaan, nopea pikalataus, mukavuus. Huonoa: painava. Uusi Mercedes-Benz GLE 350 de on erinomainen osoitus siitä, miten erilaisia tuotteita markkinoilla voi olla. Kookkaan katumaasturin ja ladattavan hybridin yhdistelmää tarjoaa – ja haluaa – moni, mutta toteutukset vaihtelevat. Osa toimii teoriassa, mikä riittää mataliin virallisiin päästöihin ja alhaiseen autoveroon, mutta parhaimmat mallit toimivat ihan oikeastikin.GLE 350 de on tästä kenties paras esimerkki: suuri akku, huippunopea lataus ja taloudellinen dieselmoottori ovat kolminaisuus, jolla kookaskin auto etenee varsin pihisti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerustana suuri akkuAkun teoreettinen kapasiteetti on peräti 31,2 kWh, mikä on takavuosien täyssähköautojen luokkaa. Akku on hukutettu auton rakenteisiin, mutta tavaratilan alle ei jää välipohjaa.WLTP-mittauksessa sähköinen toimintamatka on reilut 90 km, ja koleassa syyssäässä autolla pääsi 70 kilometrin matkan ilman esilämmitystä. Maantievauhdissa sähkönkulutus oli noin 28 kWh/100 km.Akun teoreettiseen kokoon nähden toimintamatka on verrattain pieni. Syy on akun käyttöstrategiassa: käytössä on vain 23,3 kilowattituntia. Akun ääripäitä suojellaan suurella puskurilla, joka ainakin teoriassa pidentää käyttöikää ja nopeuttaa myös akun latautumista.Huippunopea latausPeruslataus GLE 350 de:ssä on valmistajalle tyypillinen 7,4 kilowattia kahdella vaiheella (2 x 16 A) – tällä akku täyttyy kotilatausasemalla noin 3,5 tunnissa. Reilun 600 euron lisävarusteena saatava 50 kilowatin CCS-pikalataustuki hämmästyttää: akku täyttyy tyhjästä täyteen 30 minuutissa. Latausteho säilyy 50 kilowatissa noin 90 prosentin varausasteeseen saakka, eikä siitäkään teho laske kuin reiluun 30 kilowattiin. GLE on siis ladattava hybridi, jonka pikalataus toimii monia täyssähköautoja paremmin! Pikalatauksen ansiosta GLE:n akun saa oikeasti täyteen kahvi- ja vessatauolla. Tällä on kulutuksen kannalta aidosti merkitystä. Jos taukoilee 300 kilometrin välein, auttaa jo 70 kilometrin sähkötoimintamatka leikkaamaan dieselillä ajettua matkaa melkein neljänneksellä. Tosin pikalatauksella ympäristö kiittää lompakkoa enemmän: täyslataus maksaa esimerkiksi Charge & Drive -palvelussa 6 euroa, mikä tarkoittaa koleassa kelissä ajokuluksi melkein 9 euroa per 100 km – siis dieselin luokkaa.Kotilataamalla ajokulut sähköllä toki laskevat pariin euroon sadalla, joten suurimmat hyödyt ladattavasta hybridistä saa yhä päivittäisessä paikallisajossa.Vaivaton yhdistelmäKaksilitrainen 194 hv:n dieselmoottori on oiva pari 136-hevosvoimaiselle sähkömoottorille. Sähkömoottorin tehorajat alkavat moottoritienopeudessa tuntua verkkaisena kiihtyvyytenä, mutta diesel liikuttaa autoa vaivatta. Täyskaasulla voimalinjojen yhteistyö tuottaa 320 hv ja 700 Nm, mikä vie GLE 350 de:tä erittäin vaivattomasti. Toki joku saattaisi kaivata muuten hienostuneeseen autoon kuusisylinterisen moottorin äänimaailmaa. Sitä Mercedes-Benz ei ainakaan vielä tarjoa, mutta saman hybriditekniikan saa myös kaksilitraisen bensiinimoottorin pariksi. Taloudellisesta dieselmoottorista huolimatta ajoneuvon koon huomaa, sillä moottoritiellä polttoainetta kuluu 7,5–8,0 l/100 km. Se on kolikon kääntöpuoli, sillä hienon hybriditekniikan vuoksi GLE 350 de:n omamassa on peräti 2 655 kg.Ohjauspyörän takana meno maistuu. Ainakaan talvirenkain massa ei tunnu ajettavuudessa, ja kitkarenkailla melutaso on erittäin vaimea. Muutenkin GLE:n ohjaamo on miellyttävä ajanviettopaikka.Tietyllä tavalla GLE 350 de:tä voisi sanoa brutaaliksi: yhdistelmä kookasta katumaasturia, painavaa hybridijärjestelmää ja monimutkaista dieselmoottoria ei kuulosta ekoauton ideaalireseptiltä, mutta tämän päivän haasteisiin se vastaa erinomaisesti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic EQ Power Hinta alkaen 85 778 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 381 € Moottori Ladattava hybridi dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv) Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 31,2 / 23,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 91 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 2010 mm, korkeus 1795 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous