4.2.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLE 350 de – kun järjettömästä tehtiin järkevä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLE 350 de on mitä saksalaisin vastaus ekokysymykseen: kaikki on ratkaistu tekniikalla. Hyvää: voimanlinjan toiminta kokonaisuudessaan, nopea pikalataus, mukavuus. Huonoa: painava. Uusi Mercedes-Benz GLE 350 de on erinomainen osoitus siitä, miten erilaisia tuotteita markkinoilla voi olla. Kookkaan katumaasturin ja ladattavan hybridin yhdistelmää tarjoaa – ja haluaa – moni, mutta toteutukset vaihtelevat. Osa toimii teoriassa, mikä riittää mataliin virallisiin päästöihin ja alhaiseen autoveroon, mutta parhaimmat mallit toimivat ihan oikeastikin.GLE 350 de on tästä kenties paras esimerkki: suuri akku, huippunopea lataus ja taloudellinen dieselmoottori ovat kolminaisuus, jolla kookaskin auto etenee varsin pihisti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerustana suuri akkuAkun teoreettinen kapasiteetti on peräti 31,2 kWh, mikä on takavuosien täyssähköautojen luokkaa. Akku on hukutettu auton rakenteisiin, mutta tavaratilan alle ei jää välipohjaa.WLTP-mittauksessa sähköinen toimintamatka on reilut 90 km, ja koleassa syyssäässä autolla pääsi 70 kilometrin matkan ilman esilämmitystä. Maantievauhdissa sähkönkulutus oli noin 28 kWh/100 km.Akun teoreettiseen kokoon nähden toimintamatka on verrattain pieni. Syy on akun käyttöstrategiassa: käytössä on vain 23,3 kilowattituntia. Akun ääripäitä suojellaan suurella puskurilla, joka ainakin teoriassa pidentää käyttöikää ja nopeuttaa myös akun latautumista.Huippunopea latausPeruslataus GLE 350 de:ssä on valmistajalle tyypillinen 7,4 kilowattia kahdella vaiheella (2 x 16 A) – tällä akku täyttyy kotilatausasemalla noin 3,5 tunnissa. Reilun 600 euron lisävarusteena saatava 50 kilowatin CCS-pikalataustuki hämmästyttää: akku täyttyy tyhjästä täyteen 30 minuutissa. Latausteho säilyy 50 kilowatissa noin 90 prosentin varausasteeseen saakka, eikä siitäkään teho laske kuin reiluun 30 kilowattiin. GLE on siis ladattava hybridi, jonka pikalataus toimii monia täyssähköautoja paremmin! Pikalatauksen ansiosta GLE:n akun saa oikeasti täyteen kahvi- ja vessatauolla. Tällä on kulutuksen kannalta aidosti merkitystä. Jos taukoilee 300 kilometrin välein, auttaa jo 70 kilometrin sähkötoimintamatka leikkaamaan dieselillä ajettua matkaa melkein neljänneksellä. Tosin pikalatauksella ympäristö kiittää lompakkoa enemmän: täyslataus maksaa esimerkiksi Charge & Drive -palvelussa 6 euroa, mikä tarkoittaa koleassa kelissä ajokuluksi melkein 9 euroa per 100 km – siis dieselin luokkaa.Kotilataamalla ajokulut sähköllä toki laskevat pariin euroon sadalla, joten suurimmat hyödyt ladattavasta hybridistä saa yhä päivittäisessä paikallisajossa.Vaivaton yhdistelmäKaksilitrainen 194 hv:n dieselmoottori on oiva pari 136-hevosvoimaiselle sähkömoottorille. Sähkömoottorin tehorajat alkavat moottoritienopeudessa tuntua verkkaisena kiihtyvyytenä, mutta diesel liikuttaa autoa vaivatta. Täyskaasulla voimalinjojen yhteistyö tuottaa 320 hv ja 700 Nm, mikä vie GLE 350 de:tä erittäin vaivattomasti. Toki joku saattaisi kaivata muuten hienostuneeseen autoon kuusisylinterisen moottorin äänimaailmaa. Sitä Mercedes-Benz ei ainakaan vielä tarjoa, mutta saman hybriditekniikan saa myös kaksilitraisen bensiinimoottorin pariksi. Taloudellisesta dieselmoottorista huolimatta ajoneuvon koon huomaa, sillä moottoritiellä polttoainetta kuluu 7,5–8,0 l/100 km. Se on kolikon kääntöpuoli, sillä hienon hybriditekniikan vuoksi GLE 350 de:n omamassa on peräti 2 655 kg.Ohjauspyörän takana meno maistuu. Ainakaan talvirenkain massa ei tunnu ajettavuudessa, ja kitkarenkailla melutaso on erittäin vaimea. Muutenkin GLE:n ohjaamo on miellyttävä ajanviettopaikka.Tietyllä tavalla GLE 350 de:tä voisi sanoa brutaaliksi: yhdistelmä kookasta katumaasturia, painavaa hybridijärjestelmää ja monimutkaista dieselmoottoria ei kuulosta ekoauton ideaalireseptiltä, mutta tämän päivän haasteisiin se vastaa erinomaisesti.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz GLE 350 de 4Matic EQ Power Hinta alkaen 85 778 € Koeajetun auton hinta varusteineen 122 381 € Moottori Ladattava hybridi dieselmoottori 1 950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv) Teho 143 kW (194 hv), 3800 r/min Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Vääntö 400 Nm (1600–2800 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 31,2 / 23,3 kWh. Lataus: Type 2 7,4 kW (2 x 16 A), CCS 50 kW. Toimintamatka 91 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 235 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,8 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4924 mm, leveys 2010 mm, korkeus 1795 mm, akseliväli 2995 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla