23.11.2022

Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pikkubussien aatelia

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic koeajo

Katumaasturit ovat vallanneet pitkälti perinteisten tila-autojen markkinat, mutta paljon tilaa tarvitsevalle pakettiautoihin pohjautuvat henkilöversiot ovat hyvä vaihtoehto. Mercedes-Benz V 300d on hulppeimmasta päästä. Hyvää: Mukavuus, keskimmäinen istuinrivi. Huonoa: luksuspenkit tarjolle vasta nyt.

Vielä 2010-luvun alkupuolella markkinoilla riitti vaihtoehtoja perinteisten tila-autojen luokassa. Ne tarjosivat hyvin tilaa ihmisille sekä tavaroille ja käytettävyys oli prioriteettilistalla korkealla. Katumaasturibuumi iski kuitenkin tähänkin autoluokkaan, ja nykyisin tila-autojen käytännöllisyys on uhrattu muhkeille muodoille ja hieman korotetulle maavaralle. Isoja pakettiautoihin pohjautuvia tila-autoja, joita myös pikkubusseiksi kutsutaan, markkinoilta kuitenkin löytyy, ja Mercedes-Benz V 300 d on oivallinen esimerkki mainiosta kokonaisuudesta.

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic koeajo

Pakettiautopohjaisuus saattaa johdattaa ajatukset helposti väärille urille. Mielikuvat karkeista ja matalatehoisista moottoreista, kankeista vaihteistoista ja epämukavasta kyydistä voi heittää romukoppaan heti kättelyssä. Esimerkiksi Mercedeksen kohdalla V-sarjan pellin alta löytyy henkilömalleista tuttu 2,0-litrainen dieselmoottori yhdistettynä 9-portaiseen automaattivaihteistoon. Toisin sanoen voimalinjan osalta mukavuus on kohdallaan.

Pakettiautopohjaisuus ei näy liiaksi V-sarjan sisätiloissakaan. Toki ohjaamoon noustaan istumaan varsin korkealle, josta on hyvät näkymät ympäristöön. Ohjaamossa hallintalaitteet ovat tuttuja suhteellisen tuoreista Mercedeksen henkilömalleista, vaikka tuoreimpia digimittaristoja ei olekaan tarjolla. Myös näkyvillä olevat materiaalit ja työn laatu ovat asiallisella tasolla.

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic koeajo

Kuljettajan paikalla huomio kiinnittyy lähinnä pitkään akseliväliin ja sen myötä lievään kankeuteen ahtaissa paikoissa. Hienosti toimivan voimalinjan osalta myös alusta vakuuttaa. Koeajoyksilö oli varustettu tasonsäädön tarjoavalla ilmajousituksella, joka hoiti tehtävänsä suorastaan edustusautomaisella tyylillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takapenkin taikaa

V-sarjan hulppeimmin varusteltu malli kulkee nimellä Exclusive. Mallin kattavasta vakiovarustelusta huolimatta lisävarustelistalle on helppo upottaa keskikokoisen auton verran rahaa, josta ensimmäinen kolmannes menee keskimmäiselle istuinriville. V-sarja on nimittäin viimeinkin mahdollista varustaa kunnollisilla luksusistuimilla, jotka tarjoavat S-sarjasta tuttua mukavuutta.

Noin 5 500 euroa kappaleelta maksavat sähköisesti säädettävät, lämmitetyt ja tuuletetut istuimet muuttavat samalla koko matkustamon luonteen. Liukuovien avaaminen saa aikaan vau-fiiliksiä autoalan kokeneiltakin toimijoilta. Pitkälti tämän tyylisiä toteutuksia V-sarjankin kuoriin ovat tarjonneet monet jälkivarustelijat, mutta toki tehtaan omassa tuotteessa on erilainen laadun leima.

V 300 d on todella vakuuttava paketti. Se tarjoaa tyyliä ja ennen kaikkea luksusluokan autoista tuttua matkustusmukavuutta yhdistettynä todella reiluun tilantarjontaan. Toki tällä hulppeudella on myös varsin hulppea hintalappu, ja hyvin varustellun koeajoyksilömme tapauksessa lapussa lukee noin 210 000 euroa. Ihan joka perheen kulkuvälineestä ei siis ole kysymys. Mutta jos budjetti on joustava ja tilalle on tarvetta, on tässä ehkä hienoin vaihtoehto omassa segmentissään.

Teksti ja kuvat: Moottori

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic

Hinta alkaen

182 000 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

210 269 €

Moottori

Dieselmoottori 1 950 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

174 kW (237 hv)

Vääntö

500 Nm

Vääntö

500 Nm

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,4 (yhd.)

CO2-päästöt

220 g/km

Mitat

pituus 5140 mm, leveys 1901 mm, korkeus 1902 mm, akseliväli 3200 mm
Tavaratila: 1030 l

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat