Ajoneuvot | Koeajo | 27.9.2020

Koeajo: Super Soco TC Max -sähkömoottoripyörä on kätevä työmatkoilla ja kaupungissa

Noin sadan kilometrin toimintamatka on riittävä Super Soco TC Max -sähkömoottoripyörälle työmatka- ja taajamaliikenteeseen. Kaiken kukkuraksi pyörä saa ajaa kevytmoottoripyöräkortilla. Hyvää: hinta, huollon vähäisyys, ajamisen helppous. Huonoa: merkkivalojen himmeys, halvan tuntuinen vilkkukatkaisija.

Jaa artikkeli

Super Soco TC Max iskee juuri siihen markkinarakoon, joka sopii sähkömoottoripyörille kaikkein parhaiten. Se on edullinen ja ketterä, sillä pysyy muun liikenteen rytmissä ja toimintamatka riittää useimpien työmatkoihin.

Riittävä suorituskyky

Super Soco ei hätyyttele satapiikkiluokan sallittua 11 kilowatin maksimitehoa, mutta silti suorituskyky on kahdeksan-yhdeksänkympin vauhteihin asti täysin riittävä. Liikennevalolähdöissä pyörä jättää muun liikenteen kuin seisomaan, sillä kuljettajan tarvitsee vain kääntää kaasukahvasta ja pyörä ampaisee liikkeelle. Ohjaustangossa on katkaisija, josta voi valita sopivan kolmesta nopeusalueesta: ykkösellä maksimissaan 45, kakkosella noin 80 ja kolmosella 95 km/h. Mitä pienempään nopeuteen tyytyy, sitä kauemmas yhdellä latauksella pääsee.Super Soco
Matalimmalla nopeusasetuksella toimintamatkaksi luvataan noin 110 kilometriä. Keskimmäisellä asetuksella mittasimme koeajossa 82 kilometrin toimintamatkan. Suurimmalla nopeusasetuksella toimintamatka jää noin 60 kilometriin.

Käytännössä Super Socolla voi siis taittaa helposti 30–40 kilometrin työmatkan edestakaisin. Latauslaite mahtuu nippa nappa ”tankin” paikalla olevaan tavaratilaan, jos tulee tarvetta ladata matkan varrella. Pikalatausjärjestelmää ei ole, vaan tyhjästä täyteen lataaminen vie 5–8 tuntia, eli käytännössä yön yli. Jos omalla parkkipaikalla ei ole latausmahdollisuutta, voi parinkymmenen kilon painoisen akun irrottaa helposti ja kuljettaa ladattavaksi sinne missä sähköä on tarjolla.

Super Soco

Sopii pienikokoiselle kuljettajalle

Tasan sadan kilon paino ja matala 770 millin istuinkorkeus tarkoittavat, että pyörä on helposti pienikokoisenkin kuljettajan hallittavissa. Myös itse ajaminen on helppoa: virta päälle ja kaasukahvaa kääntämällä liikkeelle. Etujarrua käytetään normaalisti oikean käden kahvalla, mutta vasenta kahvaa painettaessa yhdistelmäjarru vaikuttaa sekä etu- että takajarruun. Jarrupoljinta ei ole, mikä saattaa moottoripyöriin tottuneelle aiheuttaa aluksi yllätyksiä. Kantavuudeksi ilmoitetaan 150 kiloa, mikä käytännössä tarkoittaa, että matkustaja voidaan ottaa kyytiin tilapäisesti.

Super Soco

Jarrujen teho on mitoitettu suorituskykyä vastaavaksi, ja jousitus on kaupunkiajoon sopivan pehmeä. Mittaristo näyttää selkeästi akun varauksen prosentteina sekä jäljellä olevan toimintamatkan. Lukemat pitävät myös täsmällisesti paikkaansa: pyörä sammui samalla hetkellä kun mittari näytti varaustason laskevan yhdestä prosentista nollaan.

Edullinen hankintahinta, vähäinen huollon tarve ja ajamisen edullisuus tekevät Super Socosta järkevän kulkupelin, jos haluaa ajaa työmatkat edullisesti, hiljaisesti ja mukavasti. Hintaan kuuluu kahdeksi vuodeksi ilmainen mobiilisovellus, jolla voi etänä seurata pyörän sijaintia ja akun varaustasoa.

Jaa artikkeli

Keskustelu