17.3.2017 Ajoneuvot Koeajo: Takuuvarma ratkaisu – Kia Rio Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Kia Rio 1.0 T-GDI EX on takuuvarma ratkaisu – niin takuun pituuden kuin käytettävyyden puolesta. Särmikkyyttä jää kaipaamaan. Hyvää: muotoilu, moottori, takuu, takatilat. Huonoa: särmättömyys, matkustamon ilme, etuistuimen säädöt, ajomelu. Neljännen sukupolven Kia Rio on valmistajansa syömähammas, sen toiseksi suosituin automalli. Suosion salaisuus piilee siinä, että koeajossa on varman päälle suunniteltu auto, joka miellyttää mahdollisimman laajoja autokansanjoukkoja – kaikilla mantereilla. Siinä piilee myös automallin heikkous. Riossa on paljon hyvää, mutta särmää ja rohkean persoonallisia ratkaisuja jää kaipaamaan. Rio vie toki kiltisti paikasta toiseen, mutta muutoin muistijälki autosta jää hailakaksi. Edestä katsottuna auto on muotovalio. Sukunäön perusta on tiikerin kuonoa muistuttava keulailme, josta on kiittäminen muotoiluguru Peter Schreyeriä. Sivuilme on jo tavanomaisempi, mutta silti edeltäjäänsä urheilullisempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Takana tilaa Auton perä on pystympi edellismalliin verrattuna, ja takaluukku aukeaa riittävän ylös. Poteromaisessa kontissa on tilaa tavaroille 325 litraa, 37 litraa edellismallia enemmän. Tilaa on myös takana matkustaville: polville on yllättävän hyvin tilaa. Sitä tuo sitten edellismallin kasvanut akseliväli. Kuljettaja löytää kyllä ajoasennon, mutta istuimen säädöt ovat vipuratkaistuina turhan karkeat. Onko esimerkiksi selkänojan kaltevuuden säätö pyörökytkimellä toteutettuna todella niin paljon kalliimpi ratkaisu? Sisäilme kaikkineen on erittäin muovinen ja materiaaliratkaisuiltaan vähän tylsä. Pirteä tapaus Moottori on pirteä tuttavuus. Alavääntöä saisi olla enemmän, nyt vaihdekeppiä saa vatkata varsin tiuhaan. No, vaihteita löytyy riittävästi eli kuusi. Vaihteisto toimii jämäkästi ja vaihtamisavustin muistuttaa huoletonta kuskia. Moottorissa on potkua 120 hevosvoimaa. Käyntiääni on kolmisylinteriseksi miellyttävä, mutta ajomelu alkaa riipiä maantieajossa – Suomen erittäin rokonarpisilla väylillä. Renkaiden rallatus ja ajohuminat kantavat häiritsevästi matkustamoon, joten äänieristyksen suhteen jää toivomisen varaa. Auto pysyy valitulla ajolinjalla hyvin eikä ala vaellella. Ajaminen on vaivatonta, joskin ohjaustuntuma saisi olla jämäkämpi, nyt se on turhankin kevyt. Pitkä takuu Koeajetun Rio-mallin saa edullisimmillaan alle 19 000 eurolla, joka on kilpailukykyinen hinta. Koeajoauton Premium Pack -lisävarustepaketti keventää kukkaroa 810 eurolla ja tuo mukanaan automaattisen ilmastoinnin, led-takavalot, sadetunnistimen, kromiset ovien sisäkahvat ja kevytmetallivanteet. Metalliväri nostaa auton hintaa 540 eurolla. Jos satsaisi vielä 763 lisäeuroa, saisi Rioon 3,5-tuumaisella näytöllä varustetut mittariston, kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijan tunnistuksella. Risteävän liikenteen havainnointi sekä kuolleen kulman varoitin tulevat tarjolle myöhemmin. Vahva valtti on Kian pitkä seitsemän vuoden takuu. Se suo mielenrauhaa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.kia.com/fi/rio/ Kia Rio 1.0 T-GDI EX 120 hv Hinta alkaen 18 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 20 339 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 88 kW (120 hv), 060 r/min Vääntö 272 Nm (1500–4000 r/min) Vääntö 272 Nm (1500–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4065 mm, leveys 1725 mm, korkeus 1450 mm, akseliväli 5280 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 7 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan