26.5.2017 Ajoneuvot Koeajo: uuden suvun ensimmäinen – Opel Crossland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opel Crossland X on tila-auton ja katumaasturin yhdistelmä – ja kiinnostava uutuusmalli. Hyvää: tavaratila, etuistuimet, korkeahko maavara. Huonoa: vetomassat, moottorin äänet. Opel Crossland X on uutuus, jossa yhdistyy tila-auton ja katumaasturin ominaisuuksia tavalla, joka saattaa poikia menestystä. Espanjassa valmistettavassa Crossland X:ssä on enemmän tilaa kuin myyntimenestyjäksi nousseessa katumaasturi Mokka X:ssä, joten sillä on edellytyksiä pienten perheiden palvelijaksi.Maavara on hivenen suurempi kuin perinteisissä tila-autoissa, mutta nelivetoa ei ole tarjolla. Erityisen muunneltavaksi auto muuttuu, jos hankkii vajaalla 400 eurolla kolmessa osassa taittuvan takaistuimen, jota saa liikutettua pituussuunnassa 15 senttiä.Sen avulla korkean, 410 litran kontin saa venytettyä 520-litraiseksi eli alemman keskiluokan farmarin lukemiin. Tällöin takana matkustavien polvitila tosin hupenee olemattomiin.Pääntila riittää takanakin yli kaksimetrisille hujopeille, mutta takaistuimen leveys rajaa tilat kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYhteistyön hedelmäYhdysvaltalaisen General Motorsin leiriin kuuluvat saksalainen Opel ja sen brittisisar Vauxhall ovat vasta yhdistymässä ranskalaisen PSA-konsernin kanssa, mutta ensimmäinen yhteistyön hedelmä on jo valmis.Crossland X:ssä voi aistia Opelin ja ranskalaismerkkien geenejä. Useimmat painikkeet ja erinomaiset – joskin lisävarusteiset – AGR-etuistuimet ovat Opeleista tuttuja, mutta matkustamon muodot tuovat mieleen esimerkiksi Peugeotin.Etupilarit ja tuulilasin alareuna on sijoitettu etäälle kuljettajasta, mikä aiheuttaa hieman katvealueita, mutta 4,21 metriä pitkän auton ulkomitat on muuten helppo sisäistää.Crossland X on seitsemän senttiä lyhyempi kuin Mokka X ja 16 senttiä lyhyempi kuin viistoperäinen Opel Astra. Lähes 1,61 metrin korkeuden ja ryhdikkäiden istuimien ansiosta kompakteihin ulkomittoihin on saatu kuitenkin hyvät tilat.Ohjauspyörän säädöt ovat suorastaan ylenpalttisen runsaat. Keskikyynärnoja on yksinkertaista taitettavaa mallia, ja sen sovittaminen seisontajarrun käyttöön on hankalaa.Kannellisia säilytystiloja saisi olla enemmän. Etumatkustajan jalkatilassa taas häiritsee hieman nouseva lattia. Istuinta on sen takia veivattava rahtunen taaksepäin, jotta jalat saa asettumaan mukavasti.Tutut voimalinjatVoimalinjat ovat tuttuja pienistä Peugeot- ja Citroën-malleista. Bensiinimoottorit ovat kolmisylinterisiä ja 1,2-litraisia.Huokeimmassa, 81-hevosvoimaisessa koneessa ei ole ahdinta. Turbolliset vaihtoehdot antavat 110 ja 130 hevosvoimaa tehoa, ja niistä kesympään saa myös kuusiportaisen automaattivaihteiston.Automaattiaski osoittautui ajossa toiminnaltaan jouhevaksi. Käsin vaihtaminen toimii hyvin sekin, joskin vivun liikkeet ovat hivenen turhan pitkiä.Ranskalaisten pienet bensiinikoneet ovat varsin äänekkäitä, murinaltaan melkeinpä dieselmäisiä. Tuulen suhinat eivät koeajossa häirinneet, mutta rengasääniä kantautui maantieajossa sisälle. Ajamissamme autoissa oli tosin suurimmat mahdolliset 17-tuumaiset kiekot alla, mikä pitää ottaa huomioon.Turbon ansiosta pienestäkin bensamoottorin iskutilavuudesta saadaan mukavasti vääntöä, mutta 1,6-litrainen 120-hevosvoimainen dieselmoottori on väännössä ylivertainen. Dieseleiden suosio ei tässä kokoluokassa nousse järin suureksi. Edes vetokyky ei sitä puolla, koska sen enempää 99- kuin 120-hevosvoimaisella dieselversiolla ei saa vetää kuin alle 900 kilon kuormia.Kevyehkö ohjaustuntumaOhjaus on kohtuullisen tunnokas, mutta mutkaisella maantiellä se vaikutti liiankin nopealta ja kevyeltä. Kaupunkioloissa, joihin auto on ensisijaisesti suunniteltu, kevyt ohjaus on tietenkin valttia.Jo Enjoy-tason perusvarustelu on kohtuullisen runsas. Vakiona tulevat muun muassa nahkaverhoiltu lämmitettävä ohjauspyörä, vakionopeudensäädin, seitsentuumainen värikosketusnäyttö viihdejärjestelmän hallintaan ja törmäysvaroitin.Teksti: Teppo Komulainen Kuvat: Teppo Komulainen ja valmistajaLisätietoja: www.opel.fi/crossland-x Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation Hinta alkaen 22 290 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Vääntö 205 Nm (1500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,8 s Huippunopeus 718 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 121 g/km Mitat pituus 4212 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2604 mm Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen