Koeajo: Väkevä mutta hiljainen haastaja – Renault Zoe Z.E. 40
Renault Zoe Z.E. 40 -sähköauto on kiinnostava tulokas. Uudistuneen ranskalaisen toimintamatka on lähes kaksinkertaistunut sitten edellismallin. Hyvää: toimintamatka, pikalataus, äänettömyys. Huonoa: ajoasento, ohjaustuntuma, tavaratila.
Renault uskoo valmistajana sähköautoihin. Ja maahantuoja uskoo, että on oikea hetki tuoda uudistunut sähköauto Renault Zoe Suomeen – etenkin jos valtiovallan väläyttämät tukitoimet voisivat tarkoittaa sähköautojen nykyistä kevyempää verokohtelua.
Eväät suosiolle ovat olemassa, sillä Portugalissa koeajettu Zoe on sitten ensiesittelynsä ja vuoden 2013 lähes kaksinkertaistanut toimintamatkansa täydellä latauksella. Taustalla on uusi akusto (41 kWh), jonka kennojen energiatiheyttä on kasvatettu. Akuston koko on kuitenkin pysynyt entisellään.
Zoelle luvataan täyslatauksella yli 300 kilometrin toimintamatkaa, viileissäkin oloissa 200 kilometriä. Pahimman kilpailijan Nissan Leafin luvattu NEDC-toimintamatka on 250 kilometriä.
Ripeä lataus onnistuu
Zoen voi ladata (Caméléon-latausjärjestelmä) Suomessa millä tahansa latausteholla välillä 3–22 kW käyttäen yleisintä Type 2 -latausjohtoa, joka kuuluu Zoen vakiovarusteisiin. Puolessa tunnissa voi ladata lisävirtaa 80 kilometrin ajoon.
Akkujen täyteen latautumisen viemä aika riippuu käytettävästä virrasta ja lataustehosta. Ripeimmillään lataus (22 kW teholla) onnistuu tunnissa ja 40 minuutissa (80 % lataustaso). Täyteen lataukseen kuluu aikaa tunti enemmän. Vaivattominta olisi kiinteästi asennettava kotilatauslaite, jollainen maksaa noin parituhatta euroa.
Kaksi varustetasoa
Sähköautosta joutuu maksamaan enemmän kuin vastaavasta polttomoottorisesta autosta. Toisessa vaakakupissa ovat käyttökulut: edulliset kilometrit ja polttomoottoriautoa vähäisemmät huoltotarpeet.
Renault Zoe Z.E. 40:n hinta alkaa 32 990 eurosta ja Life-varustetasosta. Lifessä on vakiona muun muassa automaattinen ilmastointi, navigointi, suomenkielinen R-Link-multimediajärjestelmä, tietoliikenneyhteys, akun varaustason etäluenta ja vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella.
Intens-varustetasolla (34 990 e) mukavuutta tuovat sisätilojen jäähdytys ja lämmitys etäohjauksella, älyavain, peruutuskamera sekä sade- ja valotunnistimet.
Ääntä tarvittaessa!
Sähköauto on ajossa päästötön ja äänetön – jos ei lasketa renkaiden rallatusta ja tuulen huminoita. Äänettömyys on myös haitta. Salakavalan hiljaisesti etenevä auto saattaa olla turvallisuusuhka kanssakulkijoille, etenkin jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaupunkiajossa.
Ongelmaa ratkaisee äänitoiminto, jonka voi kytkeä käyttöön alle 30 kilometrin tuntinopeuksissa.
Ajoasentoa etsimässä
Ohjauspyörän säätövarat ovat korkeussuunnassa riittämättömät, joten polvet lähes tapaavat rattiin.
Sähköauto pysyy vaivatta liikennevirrassa, sillä voima on käytössä viiveittä ja tasaisesti. Auto kiihtyy paikaltaan kaupunkinopeuteen (50 kilometriä tunnissa) vain neljässä sekunnissa.
Ketterä nelimetrinen on vahvoilla portugalilaiskylien kapeilla kaduilla, mutta maantieajossa käy ilmi ohjaustuntuman turha suurpiirteisyys.
Sisäilme on muovinen, vaikka koeajossa on malliston ylellisin Bose-varustelu (ei tule Suomeen).
Takaoven ikkunakarmin piilotettu kahva on pieni vipunen, joka ei vakuuta. Poteromaisen takakontin tilavuus on vain 338 litraa.
Suomeen keväällä
Ensimmäiset ennakkovaraajat saavat Zoensa maalis–huhtikuussa. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on – ainakin aluksi – keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle.
Renault Zoen takuu on neljä vuotta tai 100 000 kilometriä. Ajoakulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu.