14.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Väkevä mutta hiljainen haastaja – Renault Zoe Z.E. 40 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Zoe Z.E. 40 -sähköauto on kiinnostava tulokas. Uudistuneen ranskalaisen toimintamatka on lähes kaksinkertaistunut sitten edellismallin. Hyvää: toimintamatka, pikalataus, äänettömyys. Huonoa: ajoasento, ohjaustuntuma, tavaratila. Renault uskoo valmistajana sähköautoihin. Ja maahantuoja uskoo, että on oikea hetki tuoda uudistunut sähköauto Renault Zoe Suomeen – etenkin jos valtiovallan väläyttämät tukitoimet voisivat tarkoittaa sähköautojen nykyistä kevyempää verokohtelua. Eväät suosiolle ovat olemassa, sillä Portugalissa koeajettu Zoe on sitten ensiesittelynsä ja vuoden 2013 lähes kaksinkertaistanut toimintamatkansa täydellä latauksella. Taustalla on uusi akusto (41 kWh), jonka kennojen energiatiheyttä on kasvatettu. Akuston koko on kuitenkin pysynyt entisellään. Zoelle luvataan täyslatauksella yli 300 kilometrin toimintamatkaa, viileissäkin oloissa 200 kilometriä. Pahimman kilpailijan Nissan Leafin luvattu NEDC-toimintamatka on 250 kilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ripeä lataus onnistuu Zoen voi ladata (Caméléon-latausjärjestelmä) Suomessa millä tahansa latausteholla välillä 3–22 kW käyttäen yleisintä Type 2 -latausjohtoa, joka kuuluu Zoen vakiovarusteisiin. Puolessa tunnissa voi ladata lisävirtaa 80 kilometrin ajoon. Akkujen täyteen latautumisen viemä aika riippuu käytettävästä virrasta ja lataustehosta. Ripeimmillään lataus (22 kW teholla) onnistuu tunnissa ja 40 minuutissa (80 % lataustaso). Täyteen lataukseen kuluu aikaa tunti enemmän. Vaivattominta olisi kiinteästi asennettava kotilatauslaite, jollainen maksaa noin parituhatta euroa. Kaksi varustetasoa Sähköautosta joutuu maksamaan enemmän kuin vastaavasta polttomoottorisesta autosta. Toisessa vaakakupissa ovat käyttökulut: edulliset kilometrit ja polttomoottoriautoa vähäisemmät huoltotarpeet. Renault Zoe Z.E. 40:n hinta alkaa 32 990 eurosta ja Life-varustetasosta. Lifessä on vakiona muun muassa automaattinen ilmastointi, navigointi, suomenkielinen R-Link-multimediajärjestelmä, tietoliikenneyhteys, akun varaustason etäluenta ja vakionopeudensäädin nopeudenrajoittimella. Intens-varustetasolla (34 990 e) mukavuutta tuovat sisätilojen jäähdytys ja lämmitys etäohjauksella, älyavain, peruutuskamera sekä sade- ja valotunnistimet. Ääntä tarvittaessa! Sähköauto on ajossa päästötön ja äänetön – jos ei lasketa renkaiden rallatusta ja tuulen huminoita. Äänettömyys on myös haitta. Salakavalan hiljaisesti etenevä auto saattaa olla turvallisuusuhka kanssakulkijoille, etenkin jalankulkijoille ja pyöräilijöille kaupunkiajossa. Ongelmaa ratkaisee äänitoiminto, jonka voi kytkeä käyttöön alle 30 kilometrin tuntinopeuksissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajoasentoa etsimässä Ohjauspyörän säätövarat ovat korkeussuunnassa riittämättömät, joten polvet lähes tapaavat rattiin. Sähköauto pysyy vaivatta liikennevirrassa, sillä voima on käytössä viiveittä ja tasaisesti. Auto kiihtyy paikaltaan kaupunkinopeuteen (50 kilometriä tunnissa) vain neljässä sekunnissa. Ketterä nelimetrinen on vahvoilla portugalilaiskylien kapeilla kaduilla, mutta maantieajossa käy ilmi ohjaustuntuman turha suurpiirteisyys. Sisäilme on muovinen, vaikka koeajossa on malliston ylellisin Bose-varustelu (ei tule Suomeen). Takaoven ikkunakarmin piilotettu kahva on pieni vipunen, joka ei vakuuta. Poteromaisen takakontin tilavuus on vain 338 litraa. Suomeen keväällä Ensimmäiset ennakkovaraajat saavat Zoensa maalis–huhtikuussa. Renault-sähköautojen myynti ja huolto on – ainakin aluksi – keskitetty autoverkkokauppa.fi:lle. Renault Zoen takuu on neljä vuotta tai 100 000 kilometriä. Ajoakulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu. Teksti ja kuvat Marko Jokela Renault Zoe Z.E. 40 Hinta alkaen 32 990 € Teho 68 kW, 220 r/min Akku Latausaika nopeimmillaan 2 t 40 m (22 kW), 4 t 30 m (11 kW). Toimintamatka 200-300 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,2 s Huippunopeus 135 km/h Mitat pituus 4084 mm, leveys 1730 mm, korkeus 1562 mm, akseliväli 2588 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?