31.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: veistosmainen Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erittäin hyvä, muttei läheskään täydellinen. Hyvää: tilavuus ylipäänsä, tyylikkyys. Huonoa: alustan toiminta oudoksuttaa. Superbista on helppo pitää. Škodan lippulaiva on kolmen sukupolven ajan siirtänyt isompien Volkswagen-konsernin mallien tunnelmaa edullisempaan hintaluokkaan. Auton suurin valttikortti on aina ollut tilavuus, mutta kolmannen sukupolven myötä tyylikkyys liittyy Superbin vahvuuksiin. Veistosmainen Superb on monien mielestä näyttävämpi, kuin konservatiivinen Volkswagen Passat.Viisiovisen Superbin tavaratilan kooksi ilmoitetaan huimat 625 litraa. Škoda Superb Combi -farmari on 660 litrallaan vain niukasti tilavampi, mutta tilankäyttö on viisiovista joustavampaa. Täysin moitteitta Superb Combin tavaratila ei suoriudu: takaistuimet eivät taitu täysin vaakatasoon.Muutoin tavaratila on hyvin suunniteltu. Takaistuimet kaatuvat suurikokoisista kahvoista tavaratilan reunalta. Tilasta löytyy käteviä kassikoukkuja sekä irrotettava valaisin.Takaistuimella tunnelma vastaa viisiovista Superbia. Polvitilaa riittää ja matkanteko sujuu mukavasti. Lisää viihtyisyyttä reissuun tuovat erilaiset tablettitelineet, joita Skoda tarjoaa takamatkustajille.Ajettavuudesta farmarikoria ei varsinaisesti huomaa. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ja muut hallintalaitteet toimivat yllätyksettömästi. Valitettavasti alustan toiminta jättää toivomisen varaa.Kaikki koeajoautot oli varusteltu sähkösäätöisellä DCC-iskunvaimennuksella. Farmarin käyttäytyminen muistuttaa viisiovisen Superbin käytöstä, jossa tienpinnan poikittaiset epätasaisuudet tuntuvat turhan voimakkaasti jopa iskunvaimennuksen mukavuusasetuksilla. Ongelmaa tietysti korosti koeajettujen autojen 18-tuumainen rengastus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyökkivää etenemistäSuuremmissa töyssyissä farmarin käytös muuttuu oudommaksi: erityisesti nelivetoisen version kori nyökkii mukavuusasetuksilla pituussuunnassa, kun taka- ja etuakseli joustavat eri tahtiin.Viisiovisenkin kori eli mukavuusasetuksilla paljon, mutta ilman suoraa vertailua on vaikea sanoa, onko korimallien välillä eroa, vai korostivatko vain Saksan tiet farmarin nyökkimistä.Saksan täydellisyyttä hipovilla teillä ongelmasta pääsee eroon säätämällä iskunvaimennus jäykimpään urheiluasetukseen. Silloin korin ylimääräiset liikkeet poistuvat, mutta käytöksestä voi Suomen epätasaisilla teillä tulla turhan pintakovaa.Jousituksen toiminta oudoksuttaa muuten viimeisen päälle hiotussa autossa. Sitä lukuun ottamatta Superb Combi on hyvin odotetun kaltainen laajennus ennestään vaikuttavaan Superb-mallistoon. Farmarikorin lisähinta on versiosta riippuen noin 1 300–1 500 euroa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Style DSG Hinta alkaen 48 121 € Moottori Dieselmoottori 19 68 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen