31.8.2015 Ajoneuvot Koeajo: veistosmainen Škoda Superb Combi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Erittäin hyvä, muttei läheskään täydellinen. Hyvää: tilavuus ylipäänsä, tyylikkyys. Huonoa: alustan toiminta oudoksuttaa. Superbista on helppo pitää. Škodan lippulaiva on kolmen sukupolven ajan siirtänyt isompien Volkswagen-konsernin mallien tunnelmaa edullisempaan hintaluokkaan. Auton suurin valttikortti on aina ollut tilavuus, mutta kolmannen sukupolven myötä tyylikkyys liittyy Superbin vahvuuksiin. Veistosmainen Superb on monien mielestä näyttävämpi, kuin konservatiivinen Volkswagen Passat. Viisiovisen Superbin tavaratilan kooksi ilmoitetaan huimat 625 litraa. Škoda Superb Combi -farmari on 660 litrallaan vain niukasti tilavampi, mutta tilankäyttö on viisiovista joustavampaa. Täysin moitteitta Superb Combin tavaratila ei suoriudu: takaistuimet eivät taitu täysin vaakatasoon. Muutoin tavaratila on hyvin suunniteltu. Takaistuimet kaatuvat suurikokoisista kahvoista tavaratilan reunalta. Tilasta löytyy käteviä kassikoukkuja sekä irrotettava valaisin. Takaistuimella tunnelma vastaa viisiovista Superbia. Polvitilaa riittää ja matkanteko sujuu mukavasti. Lisää viihtyisyyttä reissuun tuovat erilaiset tablettitelineet, joita Skoda tarjoaa takamatkustajille. Ajettavuudesta farmarikoria ei varsinaisesti huomaa. Ohjaus on kevyt ja tarkka, ja muut hallintalaitteet toimivat yllätyksettömästi. Valitettavasti alustan toiminta jättää toivomisen varaa. Kaikki koeajoautot oli varusteltu sähkösäätöisellä DCC-iskunvaimennuksella. Farmarin käyttäytyminen muistuttaa viisiovisen Superbin käytöstä, jossa tienpinnan poikittaiset epätasaisuudet tuntuvat turhan voimakkaasti jopa iskunvaimennuksen mukavuusasetuksilla. Ongelmaa tietysti korosti koeajettujen autojen 18-tuumainen rengastus. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nyökkivää etenemistä Suuremmissa töyssyissä farmarin käytös muuttuu oudommaksi: erityisesti nelivetoisen version kori nyökkii mukavuusasetuksilla pituussuunnassa, kun taka- ja etuakseli joustavat eri tahtiin. Viisiovisenkin kori eli mukavuusasetuksilla paljon, mutta ilman suoraa vertailua on vaikea sanoa, onko korimallien välillä eroa, vai korostivatko vain Saksan tiet farmarin nyökkimistä. Saksan täydellisyyttä hipovilla teillä ongelmasta pääsee eroon säätämällä iskunvaimennus jäykimpään urheiluasetukseen. Silloin korin ylimääräiset liikkeet poistuvat, mutta käytöksestä voi Suomen epätasaisilla teillä tulla turhan pintakovaa. Jousituksen toiminta oudoksuttaa muuten viimeisen päälle hiotussa autossa. Sitä lukuun ottamatta Superb Combi on hyvin odotetun kaltainen laajennus ennestään vaikuttavaan Superb-mallistoon. Farmarikorin lisähinta on versiosta riippuen noin 1 300–1 500 euroa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Škoda Superb Combi 2.0 TDI 190 4x4 Style DSG Hinta alkaen 48 121 € Moottori Dieselmoottori 19 68 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–3250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 132 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta