31.1.2024

Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa – syynä akkukotelon vaurio

Jerry Leino on kokenut, mitä voi tapahtua, kun auton akkukotelosta löytyy vaurio.

Lempääläinen Jerry Leino koki hiljattain melkoisen yllätyksen, kun hän vei vuosimallin 2013 Mitsubishi Outlanderinsa katsastukseen.

Leino oli ostanut auton edellisenä keväänä. Kyseessä on ladattava hybridi, jonka ajoakku sijaitsee auton pohjassa.

Kun Leino katsastutti Outlanderinsa, sen akkukotelosta löytyi vaurio.

– Ryhdyin tutkimaan autoa innokkaana, kun auto oli katsastuksessa ylhäällä nosturilla. Huomasin auton pohjassa vekin. Se oli noin viiden senttimetrin mittainen ja ehkä viisi millimetriä syvä, Leino sanoo.

Katsastushenkilö sanoi Leinolle, että hän ei voi päästää autoa katsastuksesta läpi, koska hänellä ei ole mitään taulukkoa tai muuta tietoa, kuinka suuri naarmu juuri kyseessä olevan automallin akkukotelossa hyväksytään tai onko naarmu sellaisessa kohdassa, että se vaikuttaisi auton akun toimintaan tai turvallisuuteen.

– Hän sanoi, että tilanteessa ei kelpaa mikään muu kuin valtuutetun huoltoliikkeen raportti asiasta, Leino sanoo.

Kun auto ei mennyt katsastuksesta läpi, Leino ajoi samantien Mitsubishin merkkihuoltoon.

Merkkihuollossa Leinolle sanottiin, että he tutkivat auton ja antavat siitä lausunnon, meni auto katsastuksesta läpi tai ei. Tarkistus ja korjaus kesti noin puolitoista tuntia ja maksoi 350 euroa.

– Kun varasin tarkistusta huoltotiskillä ja näytin puhelimestani kuvan pohjassa olevasta naarmusta, hetken aikaa kyllä kylmäsi, kun huollossa puhuttiin myös auton lunastamisesta. Olin mennyt hakemaan autoon leimaa, ja pian sen jälkeen en hetkeen tiennyt, onko minulla kohta enää koko autoa, Leino sanoo.

Leinon mukaan tilanne oli veitsen terällä. Jos naarmu akkukotelossa olisi ollut sellaisessa paikassa, että se olisi vaikuttanut akun toimintaan ja turvallisuuteen ja jos sen korjaaminen olisi maksanut kolmanneksen auton hinnasta, auto olisi päätynyt lunastukseen.

Näin ei kuitenkaan käynyt: naarmu oli sellaisessa paikassa, että huoltoliike pystyi peittämään sen massaamalla, ja Leino sai merkkihuollosta mukaansa tarvittavat todistukset katsastusta varten.

– Olen opettelemassa sähköautoilua tällaisella ladattavalla hybridillä ja täytyy sanoa, että tämä tuli täytenä yllätyksenä. Minulla ei ole mitään tietoa, mistä naarmu on auton pohjaan tullut ja onko se ollut siellä jo edellisen omistajan aikaan, Leino ihmettelee.

Leinon mukaan hänen omistuksensa aikana autolla on ajettu siistiä matka- ja kaupunkiajoa, eikä mökki- tai metsäautoteille ole poikettu. Sen hän sanoo oppineensa, että seuraavia autokauppoja tehtäessä auton pohja täytyy tutkia kunnolla, jotta vastaavilta yllätyksiltä säästyy ainakin auton ostovaiheessa.

Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat