4.10.2018 Ajoneuvot Legenda herätettiin takaisin henkiin – tässä on uusi Suzuki Katana Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu tekniikka ja ulkonäössäkin on jotain tuttua, tosin lähes 40 vuoden takaa. Suzuki Katana palaa pitkän tauon jälkeen markkinoille. Suzuki palkkasi 1970-luvun lopulla kolmen hengen suunnitteluryhmän luomaan tehokas ja huomiota herättävä pyörä, joka kohottaisi Suzukin mainetta sporttipyörien valmistajana. Syntyi Suzuki Katana GSX1100S. Tehoa oli sen ajan pyöriin verrattuna huikeasti. Ulkonäköoli radikaali ja jakoi mielipiteitä, mutta tärkeintä siinä oli, että hurjan suorituskyvyn ja poikkeuksellisen ulkonäön yhdistelmästä syntyi nopeasti legenda. Pian sitä seurasi muita Katana-malleja. Joillakin markkina-alueilla Katana-nimi on säilynyt mukana näihin päiviin asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tekniikka lainattu GSX-S1000-mallista Nyt Suzuki ottaa Katana-nimen laajamittaisemmin takaisin käyttöön, kun se esittelee 1000-kuutioisen Suzuki Katanan. Tekniikka perustuu nykyisen GSX-S1000:n tapaan vuosina 2005–2008 markkinoilla olleeseen GSX-1000R -sporttipyörään. Tämän sukupolven moottori valittiin sen pitkäiskuisuuden ja siten hyvin nakupyörän luonteeseen sopivuuden takia. Toinen tämän moottorin erikoisuus on, että ulkomuodoltaan ja kooltaan se on ”gixxerien” moottoreista ainoa, joka mahdollistaa suoran runkolinjan rakentamisen ohjausakselin ja takahaarukan kiinnityspisteen välille. Moottorin huipputehoksi ilmoitetaan 150 hevosvoimaa 10 000 kierroksella ja vääntölukemaksi 108 newtonmetriä 9500 kierroksella. Luistonestojärjestelmä on kolmiasentoinen, jossa ykkösasento on tarkoitettu urheilulliseen ajoon, kakkosasento kaupunkiin ja normaaleihin olosuhteisiin sekä kolmosasento sateelle ja kylmälle kelille, jolloin renkaan pito on rajallinen. Männät ovat kolme prosenttia kevyemmät kuin alkuperäisessä GSX-1000R -virityksessä, kestävyydestä tinkimättä. Takahaarukka on lainattu vuoden 2016 sporttimalli GSX-1000R:stä. Muotoilu käytännöllisyyden edelle LCD-mittaristo poikkeaa GSX-S1000:n mittaristosta ja Katana-logo on isossa roolissa mittariston näytössä. Ilmoitettu 1460 millin akseliväli ja 825 millin istuinkorkeus ovat keskimääräisiätehokkaalle nakupyörälle. Muotoilun alttarille ollaan uhrattu osa polttoainesäiliön tilavuudesta, joka nyt on vain 12 litraa. Täysin säädettävät KYB-iskunvaimentimet edessä kuuluvat vakiovarustukseen, samoin Brembon valmistamat nelimäntäiset radiaalisatulat. Kulmikas LED-ajovalo sopii yhteen katteiden ja tankin kulmikkaan Katana-muotoilun kanssa. Alla pyörivät Dunlopin valmistamat SportMax RoadSport2 -renkaat. Uutuus tulee markkinoille kaudeksi 2019. Hinnalle odotetaan vahvistusta lähiaikoina. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku