20.10.2020

Lexus lopettaa kolme mallia Euroopassa – paino katumaastureihin

Lexus RC 300h

Lexus lopettaa Euroopassa kolme perinteisempää mallia, jotta paino päätyy yhä vahvemmin katumaastureihin. Syynä on yksinkertaisesti myynti.

Lexus lopettaa Euroopassa mallit kirjainyhdistelmillä CT, IS ja RC kunhan nykyinen varasto on myyty loppuun. Näistä Lexus CT on kompakti viistoperä, IS jo 90-luvulta asti tuttu keskikokoinen porrasperä ja RC näyttävä coupé. Valmistaja kertoo syyksi halun keskittyä voimakkaammin katumaasturitarjontaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lexus lopettaa kolme mallia Euroopassa

Kolme edellä mainittua mallia myydään varastojen osalta loppuun ja niiden tuotanto onkin Euroopan osalta jo lopetettu eli lisää ei tipu.

– Päätös perustuu portfolion evoluutioon. Jos katsomme Lexuksen myyntiä Euroopassa ja koko markkinaa, niin kehitys kulkee katumaastureiden suuntaan, kertoi Lexuksen edustaja Automotive News Europelle.

Totta onkin, että Lexus UX on ollut tämän vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden aikana merkin myydyin malli Euroopassa hieman yli 10 000 kappaleen myynnillä. Tätä seuraa lähes 8 000 kappaletta myyty NX ja kolmantenakin on katumaastureista suurin RX, jota myytiin noin 3 500 kappaletta.

Toisaalta lopetuspäätöksen saaneen CT:n myynti on ollut laskusuuntainen jo pidempään ja nyt sitä on myyty kahdeksassa kuukaudessa vajaat 2 344 kappaletta, mutta kyseessä onkin valmistajan vanhin malli. Siten myynnin laskusuhdanteen ei pitäisi tulla yllätyksenä valmistajalle. Kahdeksassa kuukaudessa IS myi vain hieman yli 1 000 autoa ja RC alle 500 autoa.

Näiden yläpuolelle koossa sijoittuva porrasperä on ES, joka tulee jatkamaan valikoimissa. Tuon mallin myynti on itse asiassa kasvanut Euroopassa pandemiasta huolimatta kolme prosenttia, joten luottoa löytyy syystäkin.

Lisäksi Lexus on luvannut lippulaivan säilyvän valikoimissa. Tämän vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden aikana Lexus LS on mennyt Euroopassa vain 58 kertaa kaupaksi, mutta kyseessä onkin imagoa luova näyttö osaamisesta. Tästä on pian tulossa päivitetty versio myyntiin myös Eurooppaan.

Ei ole mikään salaisuus, että Lexukselle hybridimallisto on ensiarvoisen tärkeä. Hybridiversiot kattoivat Euroopan länsipuolella peräti 96 prosenttia kokonaismyynnistä tämän vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Valmistaja julkisti hiljattain myös ensimmäisen sähköautonsa, joka on UX 300e eli pohjautuu yhä kuitenkin polttomoottorilla tarjottavaan UX-katumaasturiin.

Lexus on itse asiassa selvinnyt pandemiasta Euroopassa keskivertovalmistajaa paremmin, sillä sen myynti on laskenut alan keskimääräisiä lukemia vähemmän. Tämä on toki laiha lohtu.

Kuvituskuva: Lauri Ahtiainen, Lähde: Automotive News Europe

Luetuimmat