12.9.2020 Ajoneuvot Lucid Air – maailman nopein täyssähköinen sedan varattavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lucid Air on nyt varattavissa 900 euron summaa vastaan. Se lupaa olevansa maailman nopein täyssähköinen sedan yli 1000 hevosvoiman tehoillaan. Lucid Air lupailee ensi keväälle 1 080 hevosvoimaa ja 832 kilometriä EPA-standardin mukaista toimintamatkaa yhdellä latauksella. Samaan aikaan sille lupaillaan maailman nopeinta latausta. Tämä on uskomatonta, mutta voiko se olla totta. Amerikkalainen yritys on perustettu vuonna 2007 nimellä Atieva keskittyen akkujen ja sähköisten voimalinjojen valmistamiseen aina vuoteen 2014, jolloin yritys ilmoitti kehittelevänsä ensimmäistä autoaan. Vuonna 2016 nimeksi vaihtui Lucid Motors ja vielä saman vuoden aikana esiteltiin ensimmäinen Lucid Air -prototyyppi. Nimi on ehkä osalle tuttu Formula E -sarjan akkupakettien toimittajana. – Lucid Motorsia ajaa tahto tehdä sähköautoista yhä parempia. Siten autamme koko alaa siirtymään eteenpäin, ja vauhditamme siirtymää kestävään autoiluun, sanoo Lucid Motorsin toimitusjohtaja ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tehoa, tehoa Nelivetoinen Lucid Air tarjoaa jopa yli 1 080 hevosvoimaa tehoa ja suoritusarvoista luvataan sen verran, että Lucid Airilla ajaa neljännesmailin toistuvasti 9.9 sekunnissa tai alle. Tähän mennessä se on ainoa sähköautosedan, joka pääsee kyseisen matkan alle 10 sekunnissa. Lucid Airin tehoa täydentää 832 kilometrin EPA-standardin mukainen toimintasäde yhdellä latauksella. Lucid kertoo hyödyntäneensä Airin akkuja suunnitellessaan 10 vuoden kokemusta ja yli 32 miljoonan kilometrin todellisten olosuhteiden testaustuloksia. Akun kapasitetti on 113 kilowattituntia ja erityishuomiota ovat saaneet akustonvalvontajärjestelmä (BMS), kennorakenne ja korkea energiatiheys. Akun lisäksi toimintamatkan kannalta olennaista on auton energiankulutus, johon ajovastukset vaikuttavat. Airin kerrotaan saavuttaneen Windshearin tuulitunnelissa ilmastuskerroin 0,21, joka tekee siitä valmistajansa mukaan maailman aerodynaamisimman luksusauton. Elokuun puolella Moottori kirjoitti enemmänkin latauksesta edellisten Lucid Air -paljastusten yhteydessä. Kerrataan kuitenkin sen verran, että valmistaja lupaa kyseessä olevan maailman nopeimmin ladattava sähköauto. Lukemina tämä tarkoittaa 483 kilometrin toimintasädettä vain 20 minuutin latauksella – kunhan jostain löytyy riittävän tehokas latausasema. Tilaa, tilaa Lucidin itse kehittämä voimansiirto on mahdollistanut auton sisätilojen optimoinnin. Air hyödyntää Lucid Electric Advanced Platform (LEAP) -perusrakennetta, jolle kaikki tulevat Lucidin autot rakennetaan. Lucid Motors väittää valmistavansa aikaisempaa pienempiä, mutta samalla tehokkaampia sähkömoottoreita minimoimaan sähköisen voimansiirron viemää tilaa. – Kun aloitimme suunnittelemaan ensimmäistä autoamme, kieltäydyimme kompromisseista. Me päätimme, että me haastamme jokaista yksityiskohtaa, oli kyse sitten suorituskyvystä, innovatiivisuudesta tai ylellisyydestä, kertoo Lucid Motorsin suunnittelusta vastaava johtaja Derek Jenkins. Lukuarvoja emme vielä saaneet, mutta valmistajaa lupaa Lucid Airista löytyvän sähköautojen suurimmat tavarasäilytystilat niin auton edessä kuin takanakin. Näitä on myös mahdollisuus jakaa kahteen eri tasoon. Sisätiloissa katseet kääntää kaareva 34-tuumainen 5K-tarkkuuteen yltävä näyttö, joka näyttäisi leijuvan kojelaudan päällä. Digitaalinäyttöjä täydentävät kuitenkin yhä fyysiset säätimet muun muassa ilmastoinnin säätämiseen, joka kuulostaa varsin viisaalta ratkaisulta käytettävyyden kannalta. Lisäksi apuna on Amazon Alexa -ääniohjaus. Lucid Airissa on kuljettajan avustinjärjestelmä Lucid DreamDrive. Se tarkoittaa 32 anturia, jotka kattavat näkö-, tutka- ja ultraäänitiedot, sekä valotutkateknologian. DreamDriven pitäisi mahdollistaa autonomian tasot 2 ja 3. Maksaa, maksaa Lucid Air tulee saataville Pohjois-Amerikassa neljällä eri mallilla, joiden hinnat ovat jo selvillä. Ensimmäisenä myyntiin tulee lippulaivamalli Air Dream Edition hintaan 169 000 dollaria. Tämän luvataan tarjoavan täydet 1 080 hevosvoimaa ja värivaihtoehtoja on kolme: Stellar White, Infinite Black tai Eureka Gold sisätilojen yhdistäessä nahkaa ja hopeoitua eukalyptuspuuta. Vielä saman vuoden 2021 aikana myyntiin luvataan myös Air Grand Touring (139 000 dollaria) ja Air Touring (95 000 dollaria). Nämä mallit tarjoavat 800 hevosvoimaa (Air Grand Touring) tai 620 hevosvoimaa (Air Touring). The Air Grand Touringin toimintasäde on aiemmin ilmoitetun EPA-luokituksen mukainen eli 832 kilometriä. Perusmallia joudutaan näillä näkymin odottelemaan vuoden 2022 puolelle. Nimellä The Air myytävä perusmalli pitäisi irrota 80 000 dollarin summalla. Uuden täysin sähköllä toimivan luksussedanin toimitukset alkavat kesäkuussa 2021 lippulaivamallin Air Dream Editionin osalta ja 900 euron varausmaksun voi jättää jo nyt. Lähde ja kuvat: Lucid Motors Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?