Ajoneuvot Sähköautot Testit 23.3.2022
Maailman suurin sähköautotesti: Valtavat erot kahvitauon mittaisella latauksella
Sähköautoa valittaessa keskitytään usein toimintamatkan tuijotteluun, vaikka se ei kerro koko totuutta matka-ajoon soveltumisesta. Pisin täyden akun toimintamatka ei automaattisesti tarkoita sitä, että sillä päästään nopeimmin perille.
Norjalainen NAF ja sikäläinen Motor-lehti testaavat markkinoilla olevat sähköautot maailman suurimmassa sähköautotestissä. Autoliitto toimii testin yhteistyökumppanina ja julkaisee kaksi kertaa vuodessa tehtävän testin tulokset Suomessa.
Testissä ovat mukana kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot. 31 auton toimintaa talviolosuhteissa testattiin Norjassa tammikuussa 2022. Testissä selvitettiin toimintamatkat, latausajat ja -tehot. Tässä jutussa käsitellään 25 minuutin latausta ja sillä saatavaa toimintamatkaa.
Matka-ajossa latausnopeutta tärkeämpää ovat latauksella saavutetut kilometrit. Kahden automallin latautuminen 80 prosenttiin voi nimittäin kestää yhtä kauan, mutta koska autojen akkukoot ja sähkönkulutukset vaihtelevat, myös latauskerran jälkeisen ajomatkan pituudessa on merkittäviä eroja.
Niinpä testasimme, kuinka pitkän matkan voi ajaa, kun autoa on ladattu 25 minuuttia eli tyypillisen latauspysähdyksen verran. Se on samalla aika, joka keskimääräisessä huoltoasemakäynnissä kuluu.
Yllätysvoittaja vai oletetusti paras?
Edellisessä latausaikoja käsittelevässä jutussa kävi ilmi, että testin nopeimpia latautujia olivat Audi e-tron GT ja Porsche Taycan 5 Cross Turismo. Molemmat autot saavuttivat 80 prosentin latausasteen ennen kuin 25 minuuttia oli täynnä.
Tämä tarkoittaa sitä, että Porschella voi jo 20 minuutin kuluttua ajaa 320 kilometriä, ja Audillakin pääsee 301 kilometrin päähän. Suoritukset ovat erinomaisia, mutta eivät tämän testiosuuden parhaita.
Tesla Model 3 Long Range nimittäin tarjoaa 368 kilometriä 25 minuutin latauksella. Kun vielä Model 3:n kulutus on ylivoimaisesti testin pienin, on tässä auto, jolla voi liikkua tarvittaessa nopeaan tahtiin. Lähes samaan yltää Mercedes-Benz EQS 580 4Matic, joka pääsee 25 minuutin latauksella 343 kilometriä.
Korkeita huippulataustehoja lupailevat korealaismerkit Kia EV6 ja Hyundai Ioniq 5 eivät suoriudu talviolosuhteiden testissä yhtä hyvin kuin puheet antavat olettaa. 230 kilometrin tuntumaan nouseva luku on kuitenkin hyvää keskitasoa.
Listan häntäpäähän sijoittuvat kiinalaiset BYD Tang ja Xpeng P7 163 ja 142 kilometrillään. Viimeisen sijan otti Peugeot e-2008 135 kilometrin suorituksella. Yksi Peugeotin haaste testissä on kulutus talviolosuhteissa.
Moottorissa palataan mielenkiintoisiin testituloksiin uudelleen tuonnempana, sillä 31 sähköauton testidata pitää sisällään monta mielenkiintoista seikkaa sähköautoiluun liittyen.
25 minuutissa ladatut kilometrit
Taulukko kertoo, kuinka pitkän matkan autoilla voi ajaa 25 minuutin pikalatauksen jälkeen, mikä on norjalaisen sähköautoilijan keskimääräinen latauspysähdykseen käyttämä aika. Laskelmat perustuvat latausnopeus- ja toimintamatkatestien tuloksiin.
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor | 368 km |
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic | 343 km |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 320 km* |
Audi e-tron GT 60 Quattro | 301 km* |
BMW iX xDrive50 | 280 km |
Polestar 2 Long Range Single Motor | 270 km |
BMW i4 M50 Supercharged | 264 km |
Tesla Model 3 Standard Range | 261 km |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 259 km |
VW ID.3 Pro S 150 kW | 246 km |
VW ID.4 Pro Performance 150 kW | 238 km |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh | 237 km |
Kia EV6 AWD 77 kWh | 233 km |
Škoda Enyaq 80x 4×4 iV | 232 km |
Kia EV6 RWD 77 kWh | 230 km |
Polestar 2 Long Range Dual Motor | 222 km |
Volvo C40 Recharge Twin | 222 km |
Mercedes-Benz EQA 250 | 219 km |
Hyundai Ioniq 5 73 kWh AWD | 218 km |
Škoda Enyaq 80 iV | 217 km |
Cupra Born 150 kW 58 kWh | 207 km |
VW ID.4 GTX Dual Motor AWD | 202 km |
BMW iX xDrive40 Fully Charged | 199 km |
Mercedes-Benz EQB 350 4Matic | 199 km |
Audi Q4 40 e-tron | 195 km |
Audi Q4 50 e-tron Quattro | 181 km |
Nio ES8 | 171 km |
Opel Mokka-e 136 aut. | 169 km |
BYD Tang | 163 km |
Xpeng P7 High Performance | 142 km |
Peugeot e-2008 50 kWh 136 aut. | 135 km |
* = Audi e-tron GT ja Porsche Taycan saavuttivat 80 prosentin varaustilan jo 20 minuutin kohdalla.
Teksti: Tuomas Rajala, Kuvat: Tomm W. Christiansen, Lähde: NAF