31.10.2023 Ajoneuvot Milloin pyörät pitää jälkikiristää? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäälliköllä on selkeä vastaus: Aina, kun pyörä on ollut irti. Autoilija otti yhteyttä Moottorin toimitukseen. Hän ei tiennyt ketä uskoa, sillä auton merkkihuolto ja rengasliike antoivat ristiriitaisen vastauksen siihen, tarvitaanko alumiinivanteiden jälkikiristystä.Rengasliike piti jälkikiristystä ehdottoman välttämättömänä, merkkihuollon mielestä se ei ole tarpeellista, sillä ”ne on momentilla kiristetty”.Kysytäänpä asiaa asiantuntijalta eli Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalaiselta.– Kun pyörä irrotetaan autosta ja asennetaan uudelleen huollon tai renkaiden vaihdon yhteydessä, vanteen ja pyörännavan väliin saattaa huolellisuudesta huolimatta päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Autolla ajettaessa hiekanmurut vähitellen hienontuvat ja putoavat pois. Tällöin pyörän kiinnitys löystyy ja lopulta se irtoaa, Vesalainen kuvaa mahdollisia ongelmia.– Useimmiten väliin ei jää mitään, jolloin pultit tai mutterit eivät ole löystyneet. Asian voi kuitenkin varmistaa ainoastaan jälkikiristämällä, hän muistuttaa.Mikäli jälkikiristys laiminlyödään, huonon tuurin osuessa kohdalle, pyörän kiinnitys löystyy ja se pahimmassa tapauksessa irtoaa.– Tämän vuoksi jälkikiristys on tehtävä aina, kun pyörä on ollut irti autosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlumiinivanteilla ehdotonta, peltivanteilla suositeltavaaAlumiinivanteiden jälkikiristys on Vesalaisen mukaan ehdottoman tärkeää, peltivanteidenkin kohdalla suositeltavaa. Alumiini ei jousta samalla tavalla kuin peltivanteen materiaali ja siksi alumiinivanteen ja pyörännavan väliin jäävä hiekanmuru jauhaannuttuaan saa pyörän löysälle.– Peltivanteen materiaali sen sijaan joustaa ja aiheuttaa pultteihin jännityksen. Tämä jännitys antaa hiekanmurun verran pelivaraa eli rengas pysyy todennäköisemmin kireänä myös pienehkön hiekanmurun jauhaannuttua. Itse kuitenkin jälkikiristän aina myös peltivanteet.Pyörien jälkikiristäminen tapahtuu samalla tavalla, oli alla sitten talvi- tai kesärenkaat. Toisin sanoen, prosessi ei eroa mitenkään keväisin tai syksyisin.Noin 100–200 kilometrin jälkeenPyörät on jälkikiristettävä noin 100–200 kilometrin ajon jälkeen. Joskus kuulee puhuttavan myös 30 vuorokauden säännöstä, eli jälkikiristyksen ajankohta pitäisi mitata kilometrien sijasta vuorokausissa, mutta tämän urbaanin legendan Vesalainen ampuu alas.–Ajetut kilometrit ovat kulunutta aikaa ratkaisevammassa asemassa.Jälkikiristyksen voi tehdä momenttiavaimella itse tai vaihtoehtoisesti käydä rengasliikkeessä. Yleensä jälkikiristys kuuluu renkaanvaihdon hintaan.– Tarve jälkikiristykselle saattaa tulla myös huollon tai korjaamokäynnin jälkeen, jos jokin pyöristä on jouduttu irrottamaan. Valitettavan usein huoltofirmat jättävät kuitenkin mainitsematta asiasta asiakkaalle ja asiakas ei välttämättä edes tiedä pyörän olleen irti, Vesalainen kertoo.Oikeaan momenttiin kunnon avaimellaJotta kiristys ja sitä seuraava jälkikiristys voidaan tehdä oikeaoppisesti, tulee tietää mutterien tai pulttien vaatima oikea momentti. Oikea kiristysmomentti pyöränpulteille löytyy usein auton ohjekirjasta, tai vaihtoehtoisesti kysymällä merkkikorjaamolta.– Myös monimerkkikorjaamoiden käyttämissä ohjelmistoissa on tuo momenttiarvo saatavilla eli sitä voi tiedustella myös monimerkkikorjaamosta, Vesalainen valistaa.Kuten aina, myös momenttiavaimen hankinnassa pätee vanha viisaus, että halvan ja hyvän työkalun haluavan pitää ostaa erillistä kaksi työkalua. Halvimmat työkalut eivät välttämättä näytä oikein, sillä niiden kalibrointi voi olla puutteellista.Momenttiavaimista on tehty erilaisia testejä, joiden tuloksista osa löytyy netistä. Tuloksista on pääteltävissä, että tarkan momenttiavaimen saamiseksi kannattaa ostaa sellainen, jonka mukana tulee kalibrointitodistus juuri kyseiselle avainyksilölle. Toisaalta testituloksista on pääteltävissä myös, että hyvällä tuurilla voi halvallakin saada ihan toimivan tuotteen.– Itse olen käyttänyt pyöränvaihdossa hintaluokaltaan noin sadan euron momenttiavainta eli kaikkein huokeimmat vaihtoehdot jättäisin kyllä hankkimatta, Vesalainen huomauttaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyInhimillinen erehdys voi aiheuttaa kalliin vahingonPyöränvaihto on aina suurta huolellisuutta vaativa toimenpide. Tästäkin huolimatta erilaisia inhimillisiä erehdyksiä saattaa kuitenkin tapahtua. Esimerkiksi puhelimen soiminen kesken pyöränvaihdon saattaa aiheuttaa sen, että epähuomiossa joku pulteista tai muttereista saattaa jäädä kiristämättä oikeaan momenttiin. Inhimilliset erehdykset koskevat niin omatoimivaihtajia kuin myös rengasliikkeen asentaja.– Itse en vastaa puhelimeen kesken vaihtotyön, kiristän kaikki pultit ja mutterit huolellisesti jo pyörää vaihdettaessa ja siitä huolimatta käyn vielä kaikkien pyörien pultit tai mutterit läpi vaihtotyön päätteeksi eliminoidakseni inhimillisen erehdyksen mahdollisuuden, Vesalainen kertaa omia käytäntöjään.Mikäli pyörä pääsee kuitenkin irtoamaan joko huolimattomuuden, erehdyksen tai silkan huonon tuurin vuoksi, tulee vahingoista hyvin nopeasti kalliita. Rahalliset vauriot voivat vaihdella hyvin paljon sen mukaan, millaisessa ympäristössä ja nopeudessa pyörä irtoaa tai millaisesta autosta se irtoaa.– Hyvällä tuurilla voi selvitä säikähdyksellä, mutta pahimmillaan seurauksena saattaa olla ihmishenkiä vaativa onnettomuus, Vesalainen toteaa.Pyörän irrotessa ainakin pultit ja vanne kärsivät vaurioita. Myös itse autoon tulee herkästi erilaisia ruhjeita, kun se putoaa jarrulevyn varaan tai sen jokin kulma ottaa maahan kiinni.Teppo Vesalainen kertoo saavansa jokaisen renkaanvaihtosesongin aikana pari-kolme kyselyä siitä, kenen vastuulla on autosta irronnut pyörä. Lisäksi Vesalainen kertoo nähneensä syksyn 2021 suosituimman renkaanvaihtoviikonlopun aikana tienvarressa peräti kolme autoa, joista pyörä oli irronnut.– Kun nuo kolme osuivat omalle reitilleni, on todellinen määrä varmasti moninkertainen. Ongelma on siis oikeasti olemassa.Näin jälkikiristäminen tapahtuu oikeinMikäli jälkikiristys halutaan tehdä pilkuntarkasti, tulisi se tehdä löysäämällä pulttia tai mutteria hieman, jonka jälkeen se kiristetään uudelleen momenttiavaimella oikeaan momenttiin. Tämän jälkeen samat toimenpiteet toistetaan yksitellen kaikille pulteille tai muttereille.– Tärkeää on huomata, ettei momenttiavainta saa käyttää pulttien tai muttereiden löysäämiseen vaan sitä varten on oltava oma työkalunsa, esimerkiksi ristikkoavain, Vesalainen muistuttaa.Liikkeellelähtöä vastustava lepokitka on yleensä suurempi kuin liikekitka, joka vaikuttaa silloin, kun kappaleella on jokin liikenopeus. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jotta pyöränpultti tai -mutteri kiristyisi tarkasti momenttiavaimeen säädettyyn arvoon, tulee pultin tai mutterin pyöriä hieman ennen momenttiavaimen antamaa merkkiääntä.– Alikireydessä oleva pultti tai mutteri vaatii aika kovan voiman lähteäkseen kiristymään. Jos siis momenttiavain naksahtaa heti ilman, että pultti tai mutteri pyörii yhtään, ei kiristysmomentti välttämättä ole täsmälleen oikea, Vesalainen täsmentää.– Toki sekin olisi jo paljon, jos autoilijat viitsisivät jälkikiristyksenä edes naksutella momenttiavaimella pyöränpultit tai -mutterit läpi niitä löysäämättä. Vaikkei tämä täsmällistä kiristysmomenttia takaakaan, saa silläkin jo varmistettua, ettei jokin pulteista tai muttereista ole selvästi löystynyt.Artikkeli julkaisu alun perin 12/2018. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen