10.5.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Isuzu Trooper/Bighorn – iso runsaudensarvi ja pioneeri luksus-SUV:ille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Todennäköisesti mitään automallia ei ole siteerattu niin laaja-alaisesti ja jopa yli suorien konsernirajojen, kuin Isuzu Trooperia. Auto oli monen autonvalmistajan viimeinen erillisrunkoinen luksusmaasturi ennen itsekantavien crossovereiden esiinmarssia. Tässä samaisessa juttusarjassa käsiteltiin joulukuussa 2021 katumaasturi Opel Antaraa, joka sai eri puolilla maailmaa eri automerkkien muodossa yhteensä seitsemän identiteettiä. Antaraan verrattuna tätä Isuzun aikanaan kahdessa pitkässä sukupolvessa valmistamaa maasturimallia ehdittiin kuitenkin lainaamaan sitäkin laaja-alaisemmin, vielä kun tarkastellaan konsernirajojen ylityksiä. Isuzu Trooperia on kutsuttu jopa maailman kopioiduimmaksi automalliksi. Jos Antaraa valmistettiin aikanaan seitsemän eri GM-merkin logoilla, mihin kaikkeen valjastettiinkaan Trooper, kun sitä valmistettiin: Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isuzuna Trooperin kantamuoto löytyi Japanista, jossa autot myös valmistettiin. Ensimmäisen polven Trooper (Japanissa Bighorn) eteni tuotantoon vuonna 1981, ja alkujaan kyseessä oli hyvin työkalumainen auto. Maastoautot kenties Range Roveria lukuun ottamatta miellettiin vielä tuohon aikaan askeettisiksi ja pelkistetyiksi ajoneuvoiksi, joilla ei kärjistetysti sanoen ollut asiaa sivistyksen pariin. Trooper on siltä suhteellisen pitkältä ajanjaksolta, jolloin Isuzu oli tiiviissä yhteistyössä General Motorsin kanssa. Tämä näkyi Trooperin tekniikassa, ominaisuuksissa sekä myös siinä, että Yhdysvaltoihin autot laivattiin Isuzun omalla nimellä, ja että monta GM-brändiä valjastettiin mallin markkinointiin eri puolilla maailmaa, kuten jutun edetessä tullaan huomaamaan. Jo hyvin toisenlaista, sivistyneempää näkökulmaa asiaan edusti Trooperin toinen sukupolvi, jota valmistettiin vuodesta 1990 alkaen. Uuden polven myötä Trooperiin rantautuivat muun muassa automaattivaihteisto sekä tehokkaammat V6-moottorit. Myös ulkonäöstä tehtiin vähemmän kulmikas ja sisätiloista mukavampi, varustelutason kasvettua malliversioiden mukaan. Parhaimmillaan voitiin puhua jo premium-luokan maasturista, monelle osalliselle merkille viimeisestä tikapuurunkoisesta sellaisesta. Suomessahan Isuzu on tunnettu nykyään ainoastaan yhdestä mallista, D-Max -avolavasta. Ensimmäisen polven Trooper kuitenkin kuului Suomen tuontiohjelmaan. Tori.fi:n käytetyistä näyttäisi tämän jutun julkaisun aikaan löytyvän tästä yksi ainoa esimerkki. Puoli miljoonaa kilometriä mittariinsa kellottanutta vuosimallin 1990 Trooperia myydään tonnilla varaosiksi. Honda Horizonina Toinen tapa myydä Trooperia Japanin kotimarkkinoilla oli brändätä se Hondaksi. Myös Hondalla oli samaan aikaan omia yhteistyökuvioitaan General Motorsin kanssa (nyt niitä on taas), joten mallin lainaaminen luonnistui tätä kautta. 90-luvulla GM:n, Isuzun ja Hondan yhteistyössä Hondan pääasiallinen tehtävä oli jakaa bensiinimoottoreita yhteiseen hyötyyn. Vastineeksi Honda sai ilmaiseksi ison maastoauton kotimarkkinoilleen. Tuotannossa Honda Horizon oli viiden vuoden ajan, alkaen vuodesta 1994. Acura SLX:nä Premium-näkökulmaa kaikkein eniten koko palettiin toi luonnollisesti Acuran näkemys autosta. Paitsi että auto oli käytännössä aivan sama kuin Japanissa myyty Honda Horizon. Nimi muutetussa käsiteltiin muutama viikko sitten Acuran syntytarinaa Hondan pohjoisamerikkalaisena premiumsiipenä, ja SLX on yksi askel tarinassa. Se on ensimmäinen ja viimeinen tikapuurunkoinen Acura. SLX:n seuraaja MDX oli puolestaan maailman ensimmäinen itsekantavalle korille rakentunut seitsenpaikkainen luksus-SUV. Acura julkisti vuonna 2019 restomodin nimeltä "Super Handling SLX". Siinä vuoden 1997 SLX on varustettu merkin viimeisimmällä neliveto- ja avustinteknologialla. Acura SLX:ää myytiin Pohjois-Amerikassa Isuzu Trooperin rinnalla korkeatasoisempana mallina vuosina 1994 - 1999. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Opel Montereynä Saksalaisvalmistajan mallistoon Trooper liitettiin vuonna 1992, ja näin syntyi yksi Opelin nimekkäimmistä maastureista kautta aikain. Opel Monterey on jutun katraan eurooppalaisittain tunnetuin malli. Se oli myös yksi ensimmäisiä henkilöauton ja maastoauton välillä tehtyjä kompromisseja, joita Eurooppaan tuli saataville. Montereyllä oli myös pikkusisko, Opel Frontera. Opel Monterey oli tarjolla 3,2- ja myöhemmin elinkaaripäivityksen myötä 3,5-litraisella bensiini-V6:lla sekä 3,0-litraisella dieselillä. Neliveto oli totta kai standardina, ja vuodesta 1996 lähtien käyttöön tuli niin kutsuttu "No Stop All-Wheel Drive", joka mahdollisti nelivedon kytkemisen päälle napin painalluksesta 100 km/h nopeusalueelle asti. Kyvykäs SUV pystyi myös muun muassa vetämään 3 300 kilon perävaunua, kahlaamaan 600 millimetrin syvyisessä vedessä sekä kestämään 76 asteen kallistusta. Opel Monterey oli seitsemän tuotantovuotensa aikana tarjolla Euroopassa viisi- ja kolmiovisina korimalleina. Vauxhall Montereynä Ison-Britannian Opel on tietysti Vauxhall, ja jo 90-luvulla merkkien mallistot menivät suuremmilta osin yksi yhteen. Japanin Fujisawassa Vauxhall Montereyt valmistettiin siis oikeanpuoleisella ohjauksella kuten Holdenit ja kotimarkkinoiden autot, mutta muilta osin Vauxhallin yksilöt mukailivat eurooppalaisia standardeja eli olivat hyvin lähellä Opel-vastinetta. Holden Jackaroona Australialla oli vuosikymmenien ajan oma automerkkinsä, Holden, mutta kuten tiedämme, sen taru on tullut päätökseensä. Australiaan ja Uuteen-Seelantiin Trooperit laivattiin täten luonnollisesti Holdenin nimellä varustettuna, ja Vauxhall Montereyn lähisukulaisina. Autoa myytiinkin down under myös Holden Montereynä. Tunnetumpi mallinimi Holden Jackaroo kuulostaa jo sanana erittäin australialaiselta, ja sille on selityksensä. Queenslandilainen nimitys "jackaroo" tarkoittaa nuorta miestä, joka työskentelee isolla australialaisella karjatilalla oppipoikana, tavoitteenaan päästä joskus itse tilalliseksi. Tikapuurunkoiset maastoautot ovat edelleenkin suosittuja Australiassa. Holdenilla oli pitkään tuotannossa avolava Coloradon SUV-malli. Nykyisin vastaavassa roolissa maassa ovat esimerkiksi Ford Everest sekä Toyota Land Cruiser Prado. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Subaru Bighornina Trooper/Bighorn oli myös Subarun maasturimenestyksen lähtölaukaus. Myös Subarulla oli yhteistyötä General Motorsin ja samalla myös Hondan ja Isuzun kanssa. Tältä ajalta on peräisin myös harvinainen Subarun ja Saabin yhteinen malli, Subaru Impreza - Saab 9-2X. Niin ikään Subaru Bighorn oli myynnissä vain Japanissa. Japanilaisvalmistajilla on tunnetusti paljon rinnakkaismalleja kotimarkkinoillaan. Näin on pääasiassa kei-kääpiöautoluokassa, mutta tässä tapauksessa myös ison maasturin kohdalla peräti kolmen merkin voimalla. Myös Subarulle Bighorn oli vasta alkua maasturivalmistajana. Bighornin seuraajana pidettävä, itsekantavalle korille rakennettu Forester (sekä joillain markkinoilla myytävä suurikokoisempi Ascent) on nyttemmin ollut eräs menestyneimmistä maastureista luokassaan, ja on kautta maailman myydyin Subaru-malli. Chevrolet Trooperina Chevrolet on yksi muutamista automerkeistä, joilla on hyvin perinteinen asema Latinalaisessa Amerikassa. Siksi monet GM-autot hyvin erilaisilla taustoilla on esimerkiksi Brasiliassa ja Kolumbiassa brändätty Chevroleteiksi. Yksi näistä on Isuzu Trooper, jonka Etelä-Amerikkaan lähteviin eriin lätkäistiin Chevyn logot. Chevroletina autoa myytiin myös joissain harvoissa Aasian ja Afrikan maissa, mutta tässä muodossaan auto on jäänyt harvinaisuudeksi. Muutamalla muullakin nimellä Oman vivahteensa Trooperin mallihistoriaan toivat myös kuriositeetinomaiset esimerkit eri puolilta maailmaa. SsangYong Korando on käynyt kärjistetysti ilmaistuna erittäin pitkän matkan Isuzu Trooperin kloonista erinäisten muotoilullisten vitsien kautta nykytilaiseen, tyylikkääseen katumaasturiin. SsangYong Korando Family Valmistettiinhan autoa toki lisenssillä myös Kiinassa, useammassakin eri erässä, valmistajanaan Sanjiu Auto Guangzhousta. Vietnamissa autoa varten oli niin ikään oma merkkinsä, Mekong Motors, ja mallinimenä mahtipontisesti Mekong Star 4WD. Autotietokilpailuun valmistautuvalle erittäin hyödyllinen tieto voi lisäksi olla, että Venezuelassa ensimmäisen polven Chevrolet Trooper sai aikanaan nimen Caribe 442. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Opel, Acura, Motortrend, Motor1 Kuvat: valmistajat Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?