10.5.2023

Nimi muutettu: Isuzu Trooper/Bighorn – iso runsaudensarvi ja pioneeri luksus-SUV:ille

Todennäköisesti mitään automallia ei ole siteerattu niin laaja-alaisesti ja jopa yli suorien konsernirajojen, kuin Isuzu Trooperia. Auto oli monen autonvalmistajan viimeinen erillisrunkoinen luksusmaasturi ennen itsekantavien crossovereiden esiinmarssia.

Tässä samaisessa juttusarjassa käsiteltiin joulukuussa 2021 katumaasturi Opel Antaraa, joka sai eri puolilla maailmaa eri automerkkien muodossa yhteensä seitsemän identiteettiä. Antaraan verrattuna tätä Isuzun aikanaan kahdessa pitkässä sukupolvessa valmistamaa maasturimallia ehdittiin kuitenkin lainaamaan sitäkin laaja-alaisemmin, vielä kun tarkastellaan konsernirajojen ylityksiä.

Isuzu Trooperia on kutsuttu jopa maailman kopioiduimmaksi automalliksi. Jos Antaraa valmistettiin aikanaan seitsemän eri GM-merkin logoilla, mihin kaikkeen valjastettiinkaan Trooper, kun sitä valmistettiin:

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isuzuna

Trooperin kantamuoto löytyi Japanista, jossa autot myös valmistettiin. Ensimmäisen polven Trooper (Japanissa Bighorn) eteni tuotantoon vuonna 1981, ja alkujaan kyseessä oli hyvin työkalumainen auto. Maastoautot kenties Range Roveria lukuun ottamatta miellettiin vielä tuohon aikaan askeettisiksi ja pelkistetyiksi ajoneuvoiksi, joilla ei kärjistetysti sanoen ollut asiaa sivistyksen pariin.

Trooper on siltä suhteellisen pitkältä ajanjaksolta, jolloin Isuzu oli tiiviissä yhteistyössä General Motorsin kanssa. Tämä näkyi Trooperin tekniikassa, ominaisuuksissa sekä myös siinä, että Yhdysvaltoihin autot laivattiin Isuzun omalla nimellä, ja että monta GM-brändiä valjastettiin mallin markkinointiin eri puolilla maailmaa, kuten jutun edetessä tullaan huomaamaan.

Jo hyvin toisenlaista, sivistyneempää näkökulmaa asiaan edusti Trooperin toinen sukupolvi, jota valmistettiin vuodesta 1990 alkaen. Uuden polven myötä Trooperiin rantautuivat muun muassa automaattivaihteisto sekä tehokkaammat V6-moottorit. Myös ulkonäöstä tehtiin vähemmän kulmikas ja sisätiloista mukavampi, varustelutason kasvettua malliversioiden mukaan. Parhaimmillaan voitiin puhua jo premium-luokan maasturista, monelle osalliselle merkille viimeisestä tikapuurunkoisesta sellaisesta.

Suomessahan Isuzu on tunnettu nykyään ainoastaan yhdestä mallista, D-Max -avolavasta. Ensimmäisen polven Trooper kuitenkin kuului Suomen tuontiohjelmaan. Tori.fi:n käytetyistä näyttäisi tämän jutun julkaisun aikaan löytyvän tästä yksi ainoa esimerkki. Puoli miljoonaa kilometriä mittariinsa kellottanutta vuosimallin 1990 Trooperia myydään tonnilla varaosiksi.

Honda Horizonina

Toinen tapa myydä Trooperia Japanin kotimarkkinoilla oli brändätä se Hondaksi. Myös Hondalla oli samaan aikaan omia yhteistyökuvioitaan General Motorsin kanssa (nyt niitä on taas), joten mallin lainaaminen luonnistui tätä kautta.

90-luvulla GM:n, Isuzun ja Hondan yhteistyössä Hondan pääasiallinen tehtävä oli jakaa bensiinimoottoreita yhteiseen hyötyyn. Vastineeksi Honda sai ilmaiseksi ison maastoauton kotimarkkinoilleen. Tuotannossa Honda Horizon oli viiden vuoden ajan, alkaen vuodesta 1994.

Acura SLX:nä

Premium-näkökulmaa kaikkein eniten koko palettiin toi luonnollisesti Acuran näkemys autosta. Paitsi että auto oli käytännössä aivan sama kuin Japanissa myyty Honda Horizon.

Nimi muutetussa käsiteltiin muutama viikko sitten Acuran syntytarinaa Hondan pohjoisamerikkalaisena premiumsiipenä, ja SLX on yksi askel tarinassa. Se on ensimmäinen ja viimeinen tikapuurunkoinen Acura. SLX:n seuraaja MDX oli puolestaan maailman ensimmäinen itsekantavalle korille rakentunut seitsenpaikkainen luksus-SUV.

Acura julkisti vuonna 2019 restomodin nimeltä "Super Handling SLX". Siinä vuoden 1997 SLX on varustettu merkin viimeisimmällä neliveto- ja avustinteknologialla.

Acura SLX:ää myytiin Pohjois-Amerikassa Isuzu Trooperin rinnalla korkeatasoisempana mallina vuosina 1994 - 1999.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel Montereynä

Saksalaisvalmistajan mallistoon Trooper liitettiin vuonna 1992, ja näin syntyi yksi Opelin nimekkäimmistä maastureista kautta aikain.

Opel Monterey on jutun katraan eurooppalaisittain tunnetuin malli. Se oli myös yksi ensimmäisiä henkilöauton ja maastoauton välillä tehtyjä kompromisseja, joita Eurooppaan tuli saataville. Montereyllä oli myös pikkusisko, Opel Frontera.

Opel Monterey oli tarjolla 3,2- ja myöhemmin elinkaaripäivityksen myötä 3,5-litraisella bensiini-V6:lla sekä 3,0-litraisella dieselillä. Neliveto oli totta kai standardina, ja vuodesta 1996 lähtien käyttöön tuli niin kutsuttu "No Stop All-Wheel Drive", joka mahdollisti nelivedon kytkemisen päälle napin painalluksesta 100 km/h nopeusalueelle asti.

Kyvykäs SUV pystyi myös muun muassa vetämään 3 300 kilon perävaunua, kahlaamaan 600 millimetrin syvyisessä vedessä sekä kestämään 76 asteen kallistusta.

Opel Monterey oli seitsemän tuotantovuotensa aikana tarjolla Euroopassa viisi- ja kolmiovisina korimalleina.

Vauxhall Montereynä

Ison-Britannian Opel on tietysti Vauxhall, ja jo 90-luvulla merkkien mallistot menivät suuremmilta osin yksi yhteen.

Japanin Fujisawassa Vauxhall Montereyt valmistettiin siis oikeanpuoleisella ohjauksella kuten Holdenit ja kotimarkkinoiden autot, mutta muilta osin Vauxhallin yksilöt mukailivat eurooppalaisia standardeja eli olivat hyvin lähellä Opel-vastinetta.

Holden Jackaroona

Australialla oli vuosikymmenien ajan oma automerkkinsä, Holden, mutta kuten tiedämme, sen taru on tullut päätökseensä.

Australiaan ja Uuteen-Seelantiin Trooperit laivattiin täten luonnollisesti Holdenin nimellä varustettuna, ja Vauxhall Montereyn lähisukulaisina. Autoa myytiinkin down under myös Holden Montereynä.

Tunnetumpi mallinimi Holden Jackaroo kuulostaa jo sanana erittäin australialaiselta, ja sille on selityksensä. Queenslandilainen nimitys "jackaroo" tarkoittaa nuorta miestä, joka työskentelee isolla australialaisella karjatilalla oppipoikana, tavoitteenaan päästä joskus itse tilalliseksi.

Tikapuurunkoiset maastoautot ovat edelleenkin suosittuja Australiassa. Holdenilla oli pitkään tuotannossa avolava Coloradon SUV-malli. Nykyisin vastaavassa roolissa maassa ovat esimerkiksi Ford Everest sekä Toyota Land Cruiser Prado.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Subaru Bighornina

Trooper/Bighorn oli myös Subarun maasturimenestyksen lähtölaukaus. Myös Subarulla oli yhteistyötä General Motorsin ja samalla myös Hondan ja Isuzun kanssa. Tältä ajalta on peräisin myös harvinainen Subarun ja Saabin yhteinen malli, Subaru Impreza - Saab 9-2X.

Niin ikään Subaru Bighorn oli myynnissä vain Japanissa. Japanilaisvalmistajilla on tunnetusti paljon rinnakkaismalleja kotimarkkinoillaan. Näin on pääasiassa kei-kääpiöautoluokassa, mutta tässä tapauksessa myös ison maasturin kohdalla peräti kolmen merkin voimalla.

Myös Subarulle Bighorn oli vasta alkua maasturivalmistajana. Bighornin seuraajana pidettävä, itsekantavalle korille rakennettu Forester (sekä joillain markkinoilla myytävä suurikokoisempi Ascent) on nyttemmin ollut eräs menestyneimmistä maastureista luokassaan, ja on kautta maailman myydyin Subaru-malli.

Chevrolet Trooperina

Chevrolet on yksi muutamista automerkeistä, joilla on hyvin perinteinen asema Latinalaisessa Amerikassa. Siksi monet GM-autot hyvin erilaisilla taustoilla on esimerkiksi Brasiliassa ja Kolumbiassa brändätty Chevroleteiksi. Yksi näistä on Isuzu Trooper, jonka Etelä-Amerikkaan lähteviin eriin lätkäistiin Chevyn logot.

Chevroletina autoa myytiin myös joissain harvoissa Aasian ja Afrikan maissa, mutta tässä muodossaan auto on jäänyt harvinaisuudeksi.

Muutamalla muullakin nimellä

Oman vivahteensa Trooperin mallihistoriaan toivat myös kuriositeetinomaiset esimerkit eri puolilta maailmaa.

SsangYong Korando on käynyt kärjistetysti ilmaistuna erittäin pitkän matkan Isuzu Trooperin kloonista erinäisten muotoilullisten vitsien kautta nykytilaiseen, tyylikkääseen katumaasturiin.

SsangYong Korando Family

Valmistettiinhan autoa toki lisenssillä myös Kiinassa, useammassakin eri erässä, valmistajanaan Sanjiu Auto Guangzhousta. Vietnamissa autoa varten oli niin ikään oma merkkinsä, Mekong Motors, ja mallinimenä mahtipontisesti Mekong Star 4WD.

Autotietokilpailuun valmistautuvalle erittäin hyödyllinen tieto voi lisäksi olla, että Venezuelassa ensimmäisen polven Chevrolet Trooper sai aikanaan nimen Caribe 442.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Opel, Acura, Motortrend, Motor1 Kuvat: valmistajat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat