5.3.2022

Ford Everest on Rangerin umpikorinen sisko, joka viihtyy Australian takamailla

Ford Everest

Ford Rangerin uuden sukupolven myötä myös sen seitsenpaikkainen SUV-sisar sai täyden päivityksen. Kuten aina ennenkin, se kiertää Euroopan kaukaa.

Useimmista meikäläisillä markkinoilla myytävistä pickupeista on olemassa Everestiä vastaava SUV-sisar. Esimerkiksi Toyota Hiluxilla se on Fortuner, Mitsubishi L200:lla Montero Sport ja Isuzu D-Maxilla MU-X. Mitään mainituista ei myydä Euroopassa. Ideana näissä on tuottaa pickupin kehityskulujen bonuksena tikapuurunkoinen, vankkarakenteinen SUV.

Ford Everest

Uusi Ranger – joka tulee noin vuoden päästä myös meille – on pitkälti Ford Australian Volkswagen-yhteistyönä suunnittelema, ja se valmistetaan Etelä-Afrikassa. Tämä koskee luonnollisesti myös uutta Everestiä. Ranger on Fordin laajalevikkisin malli noin 180 valtion edustuksella, mutta Everest tähtää vain tietyille markkinoille, pääasiassa Australiaan, jossa sen menekki on suurta.

Ford Everest
Everestin eri versioita: Platinum, Titanium ja Sport.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kyvykäs maasturi

Everest näyttää todella ryhdikkäältä verrattuna moniin henkilöautopohjaisiin, enemmän tai vähemmän katu-sanaa painottaviin maastureihin. Tästä kiitos kuuluu tietenkin Rangerin, ja kuten etenkin amerikkalaiset tietävät, myös Broncon alustalle, koodinimeltään T6.

Reilu maavara mahdollistaa esimerkiksi hurjan kahluusyvyyden, 96 senttiä. Se peittoaa muutamalla sentillä jo Land Rover Discoveryn kaltaiset, täysikokoiset ja ilmajousitetut maasturit. Täysikokoiseen viittaa myös Rangerin kanssa sama, 3 500 kilon perävaunumassa. Perävaunun kuolleen kulman avustin sallii kohtuullisen ison, 10 x 2,4-metrisen perävaunun. Kattokuormaa Everest kestää 350 kiloa. Ja sisällä viihtyy pidemmänkin matkan ajan seitsemän henkilöä.

Ford Everest

Moottoreiksi valinnan mukaan taka- tai nelivetoiseen Everestiin tarjotaan Rangerin tapaan kaksoisahdettua 2-litraista dieselrivinelosta, kolmelitraista diesel-V6:ta sekä 2,3-litraista EcoBoost-bensiinimoottoria.

Lähteet: Ford, Motorauthority Kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Luetuimmat